logo

Programul electoral al candidatului Roman Mihăeș, Contestaţia depusă la CEC


https://www.ipn.md/index.php/ro/programul-electoral-al-candidatului-roman-mihaes-contestatia-depusa-la-cec-7542_1065578.html

Programul electoral a candidatului Roman Mihăeș

Stimați concetățeni,

 la 30 octombrie electoratul moldovean este chemat să-și decidă soarta sa și a Republicii Moldova.

Am decis să candidez la funcția de Președinte a R.Moldova, deoarece există pericolul real ca forțele antieuropene, antiromanești și antinaționale să cîstige alegerile prezidențiale.

Daca vor cîstiga forțele antieuropene și antiromanești, ne paște pericolul transnistrizării, vom deveni un protectorat rusesc, ceea ce înseamnă că se poate întimpla să fim lipsiți de libertate, de alfabetul latin, limba romana de stat, chiar și de independență și suveranitate.

Există pericolul real al transnistrizării, prin împărțirea puterii între un Președinte prorus ales și nomenclatura transnistreană în frunte cu Sevciuc, Smirnov și altii, prin așa zisa federalizare.

Statul moldovenesc trebuie modernizat și înlocuit cu un stat democratic, un stat al democrației populare.

Populația R.Moldova în mare parte a luat calea pribegiei și a fost adusă la starea de cea mai săracă şi umilită din Europa.

Începind cu 1991, clasa politică moldoveneasca, constituită in mare parte din foştii securişti şi activişti comunişti s-a înregimentat în diverse partide, care prin discursuri şi lozinci au acoperit întreg spectrul politic , avind însă toate un scop comun: îmbogăţirea guvernanţilor, prin însuşirea averii publice, prihvatizari frauduloase , abuzuri etc.

Astazi vedem ca Republica Moldova nu a fost pregătită pentru guvernarea partinică și alegerea Președintelui în Parlament.

Republica Moldova se confruntă cu separatism teritorial în regiunea transnistreană, are pe teritoriul național forte armate nelegitime ale unui stat, mare putere regionala, care se opune cursului proeuropean, și in acest context are nevoie de un Președinte ales de întregul popor care sa organizeze națiunea pentru apărare și rezistenta.

Trebuie să trecem de la liberalismul sălbatic sau capitalismul sălbatic, la un capitalism popular, eficient economic.

Trebuie să promovam cele trei valori sociale şi politice ale democraţiei europene populare – libertatea, solidaritatea şi egalitatea oamenilor.

Doresc să promovăm în această campanie electorală o alternativă care să permită poporului să iasă din mizeria materială şi morală în care se află şi să păşească pe calea prosperităţii şi civilizaţiei, alături de celelalte naţiuni ale Europei Unite.

Nu există alternativă pentru integrarea europeană a Republicii Moldova, Acordul de Asociere și Liber Schimb este primul pas în acest sens, care trebuie urmat de o cerere pentru a deveni țară candidat.

În aceste condiţii, singura soluţie este alegerea unui Președinte patriot, proeuropean , un președinte care să guverneze în favoarea drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor ţării.

Teze de bază a programului electoral :

1. Republica Moldova și Romania sunt două state romanești. Romania a recunoscut independența Republicii Moldova în 1991, și astăzi este principalul avocat al acesteia pe drumui integrării europene și modernizării.

In anul 2018, daca voi fi ales Președinte, voi declanșa un Referendum pentru Unirea politică a R.Moldova cu Romania.

Condiția de bază ca acest referendum să fie declanșat, este ca să fie simultan și în aceeași zi cu unul petrecut în Romania, și poate fi declanșat doar în cazul în care Statul Roman, prin intermediul Parlamentului, Președinției și Guvernului, va veni cu o ofertă de Unire, cu un plan de acțiuni pe toate domeniile, politic, economic, militar etc.

Indiferent de faptul dacă va fi petrecut un referendum, sau de rezultatele referendumului pentru Unirea dintre Republica Moldova și Romania, voi propune unificarea valutară și întroducerea leului romanesc pe teritoriul Republicii Moldova, să avem o singură Banca Națională, ceea ce va aduce stabilitate financiară și va conduce treptat la întroducerea monedei euro, concomitent în Romania și în Republica Moldova.

De asemenea e nevoie de interconectare la sistemul energetic european și cel romanesc, de a construi poduri peste Prut, cale ferată cu echartament european etc.

2. Voi propune o Reforma constituțională, care va prevedea fortificarea instituției prezidențiale, avem nevoie de o republică semiprezidențiala clasică pe model francez, în care Președintele să propună candidatura Premierului, să participe atunci cînd dorește la ședintele guvernului, dar și sa poata să demita Guvernul.

Republica Moldova are nevoie de o instituție puternica prezidențială, de un lider al națiunii care să se implice activ în treburile societății.

3. Voi propune, acordarea unei autonomii similare cu cea gagauză pentru regiunea transnistreană. Acordarea autonomiei se va face de către Parlamentul de la Chișinău, doar dupa referendumuri în fiecare localitate aflată astăzi sub controlul autoritaților separatiste.

Reglementarea transnistreana trebuie să se bazeze pe legile adoptate de Parlamentul de la Chișinău la 22 iulie 2005, prin care este prevazuta decriminalizarea , demilitarizarea si democratizarea regiunii transnistrene.

4. Țările vecine Ucraina si Romania, și întreaga Europă, au nevoie de o Republică Moldova reunificată teritorial, stabilă politic și economic, cu o guvernare democratică.

Neutralitatea actuală constituționala a R.Moldova nu este respectată de către Federația Rusă. După evenimentele de anexare a Crimeii și din regiunile de Est ale Ucrainei, R.Moldova nu este securizată și nu are garanții suficiente de apărare. În acest context, voi propune semnarea unui Acord militar special de apărare între SUA, Romania și R.Moldova, pe modelul SUA-Israel, sau SUA-Korea de Sud, privind apărarea R.Moldova, în caz de atac militar al unei țări terțe.

5. Voi propune modificarea Codului Muncii și întroducerea zilei de munca de 6 ore pe zi, 30 de ore săptamînal.

In unele tari, printre care, Suedia, Franta și Germania, s-a redus timpul de muncă și s-a reusit imbunatatirea calitatii vietii și cresterea productivitatii muncii.

Potrivit unui studiu realizat de cercetatori de la University College London, salariatii care lucreaza mai multe ore, se expun unui risc crescut de accident vascular cerebral și atac de cord.

6. Investigarea rapidă și transparentă a furtului din sistemul financiar bancar moldovenesc, cazul BEM și altele, și atragerea la răspundere penală a tuturor celor implicați.
Trebuie făcute toate demersurile pentru recuperarea pagubei.

Voi propune, modificarea legislației financiar-bancare pentru a interzice deținerea de acțiuni în băncile din Republica Moldova de către firme înregistrate în zone off-shore.

Trebuie să facem condiții ca să fie posibilă, atragerea în Republica Moldova a filialelor și sucursalelor instituţiilor financiare internaționale cu o bună reputație.

Cresterea treptata a cotei și asigurarea la 100% a depozitelor bancare a persoanelor fizice.

7. În contextul unui fenomen tot mai accentuat de îmbătrânire a populaţiei care pune presiune din ce în ce mai mare asupra mecanismelor de protecţie socială, gestionarea sistemului public de pensii reprezenta o provocare pentru toate statele lumii.

Suplimentar la pensia publica de stat, trebuie extins sistemul, cu un sistem de pensii administrate privat, cu contribuții obligatorii pentru persoanele de până în 35 ani şi opţionale pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 35 şi 45 de ani.

Scopul sistemului fondurilor de pensii administrate privat (obligatorii) este asigurarea unei pensii private, care suplimentează pensia acordată de sistemul public, pe baza colectării şi investirii de către companii private specializate, în interesul participanţilor, a unei părţi din contribuţia individuală de asigurări sociale.

8. Lupta împotriva corupției trebuie să treacă de la etapa luptei cu corupția mica și mijlocie, la lupta cu corupția mare.

Confiscarea averilor dobîndite ilegal trebuie să fie o practica obișnuită.

Voi propune întroducerea pedepsei cu închisoare pe viață pentru furtul averii publice mai mare de un milion de euro.
Doar in cazul în care va fi reistituită paguba materială statului, se va putea schimba sentința, din pedeapsa cu închisoare pe viata, în alta.

9. Voi propune o reforma a structurii teritorial-administrative, prin lichidarea raioanelor sovietice și ineficiente, și înlocuirea lor cu regiuni pe modelul european sau județe.
De asemenea e nevoie de o reforma a administrației publice centrale și de redus masiv din ministere, agenții, funcții ineficiente etc..

10. Voi propune reforma Codului Electoral, astfel închit să avem un Parlament ales în mod mixt, 50% deputați aleși pe listele partidelor, iar ceilalti în circumscripții uninominale.

Oamenii trebuie să-și cunoască deputatul ales în localitatea lor și să ceara de la el respectarea promisiunilor preelectorale și intervenții în interesele comunităților, eventual să-l poată demite.

Propunem modernizarea statului, un stat cu adevărat democratic și european, care să guverneze pentru întregul popor.

De la Rîm ne tragem, din Dacia Romană!

Asa să ne ajute Dumnezeu!

Cu respect, Roman Mihăeș

_________________________________________________________________

 

                                                                    Presedintelui Comisiei Electorale Centrale
                                                                    Doamnei Russu Alina


                                                        Contesta
ție
 

1.Consider ca prevederile articolului 102 din Codul Electoral prin care este stabilita obligativitatea de a prezenta la CEC liste cu “cel puţin 15000 și nu mai mult de 25000 de alegători din cel puţin jumătate din numărul unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul doi ale Republicii Moldova şi corespund altor prevederi ale prezentului cod”, este neconstitutionala.

In acest mod este incalcata egalitatea cetatenilor RMoldova in fata legii si dreptul fundamental de a candida la alegeri, dar și de a alege, prin cerinta de a prezenta liste de subscriptie din cel puţin jumătate din numărul unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul doi ale Republicii Moldova, dar nu mai putin de 600.

Ar fi normal ca cele 15 mii de semnaturi valabile sa fie prezentate de candidat de la acei cetateni care doresc sa il sustina, de pe intreg teritoriul RM, si sa nu fie prin lege instituita aceasta restrictie.

De asemenea interdictia de a semna pentru mai multi candidati, in listele de subscriptie, o consider neconstitutionala.

Solicit CEC sa faca demersuri catre Parlament, deputati in Parlament, Guvern, sa fie remediate incalcarile grave a drepturilor fundamentale, sau prin modificarea Codului Electoral de urgenta in Parlament, sau prin adresarea CEC catre Curtea Constotutionala prin intermediul unui proces, in care sa invoce exceptia de neconsttutionalitate.
De asemenea solicit Avocatului Poporului sa depuna o sesizare la Curtea Constitutionala in acest subiect.

Legislatia pertinenta:

Articolul 25. Subiecţii cu drept de sesizare la Curtea Constitutionala

Dreptul de sesizare îl au: a) Preşedintele Republicii Moldova; b) Guvernul; c) ministrul justiţiei; d) Curtea Supremă de Justiţie; [Lit.e) art.25 abrogată prin Legea nr.163 din 22.07.2011, în vigoare 12.09.2011] f) Procurorul General; g) deputatul în Parlament; h) fracţiunea parlamentară; i) Avocatul Poporului; i 1 ) Avocatul Poporului pentru drepturile copilului; j) consiliile unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul întîi sau al doilea, Adunarea Populară a Găgăuziei (Gagauz-Yeri) – în cazurile de supunere controlului constituţionalităţii legilor, regulamentelor şi hotărîrilor Parlamentului, a decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, a hotărîrilor, ordonanţelor şi a dispoziţiilor Guvernului, precum şi a tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte, care nu corespund art.109 şi, respectiv, art.111 din Constituţia Republicii Moldova


Articolul 102. Condiţiile speciale pentru listele  de subscripţie
    (1) Pentru a fi înregistraţi de Comisia Electorală Centrală, toți candidaţii la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova depun liste de subscripţie, care conţin semnăturile a cel puţin 15000 și nu mai mult de 25000 de alegători din cel puţin jumătate din numărul unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul doi ale Republicii Moldova şi corespund altor prevederi ale prezentului cod.
    (2) Se consideră conforme cu alin. (1) unităţile administrativ-teritoriale de nivelul doi ale Republicii Moldova în care au fost colectate nu mai puţin de 600 de semnături.
    (3) În cazul în care Comisia Electorală Centrală depistează la verificare în listele de subscripţie semnături false sau semnături repetate în mai multe liste, semnăturile respective, precum și cele efectuate cu încălcarea art. 42 și 43 se exclud.
    (4) Dacă la verificare se constată că nu este prezentat numărul necesar de semnături sau, în urma excluderii semnăturilor nevalabile, numărul lor s-a redus faţă de plafonul minim prevăzut la alin. (1) și alin. (2), candidatul nu este înregistrat, comunicîndu-i-se hotărîrea respectivă în termen de 24 de ore de la adoptare.
    (5) Nu se admite depunerea unor liste de subscripţie suplimentare după verificarea listelor de subscripţie de către Comisia Electorală Centrală.

2. Unii pretendenti la functia de  candidat, incalca grosolan prevederile Codului Electoral si a regulamentelor CEC.
Astfel pretendentul la functia de candidat, Nastase Andrei isi face campanie electorala la postul de televiziune Jurnaltv masiv in fiecare zi, in special la buletinele de stiri.

Solicit CEC si CCA sa examineze incalcarile admise de Jurnal TV si Andrei Nastase si sa fie sanctionati conform legii.

3. Pretendentul la fuctia de candidat Igor Dodon a lansat pliante cu titlul “Jandarml roman nu va fi la noi stapin”

Solicit CEC sa verifice daca se incadreaza aceasta actiune in propaganda electorala inainte de termen,  fiind incalcata astfel legislatia si daca a fost achitata din contul electoral.

Cu respect, Roman Mihăeș