Profesori şi manageri ai instituţiilor de învăţământ din Chişinău s-au întrunit joi, 20 august, în conferinţa municipală anuală a cadrelor didactice pentru a face totalurile realizărilor anului şcolar 2014-2015, dar şi pentru a stabili priorităţile pentru noul an şcolar. Printre priorităţile punctate se numără asigurarea condiţiilor optime pentru implementarea politicilor educaţionale de stat, dar şi încurajarea unor proiecte care ar contribui la multiplicarea experienţei pozitive în managementul instituţional, transmite IPN.
Şefa Direcţiei educaţie, tineret şi sport, Tatiana Nagnibeda-Tverdohleb, a declarat că acest eveniment anticipează startul unui nou an de studii şi oferă posibilitatea de a întruni managerii instituţiilor pentru un schimb de experienţă şi punerea în discuţie a provocărilor cu care se confruntă sistemul educaţional. „Potenţialul profesional şi uman deosebit prin care dintotdeauna s-a caracterizat corpul didactic din capitala ţării îmi dă temei să cred că tot ce ni se pune în sarcină nouă, pedagogilor, va fi realizat, astfel încât orice schimbare planificată să aibă finalitate scontată şi clară”, a notat şefa direcţiei.
Tatiana Nagnibeda-Tverdohleb a prezentat o sinteză a activităţii DGETS pentru anul de studii 2014-2015. Printre problemele enunţate se numără insuficienţa cadrelor în învăţământul preşcolar, în special ajutori de educatori, motivul principal fiind salariul mic. O altă problemă ţine de insuficienţa competenţelor profesionale ale cadrelor manageriale şi didactice la implementarea curriculumului naţional. Şi nivelul redus de cunoaştere şi utilizare a tehnologiilor informaţionale şi a comunicaţiilor în management reprezintă o barieră.
De asemenea, s-a constatat utilizarea insuficientă a oportunităţilor oferite de autonomia instituţiilor de învăţământ. În ceea ce ţine de curriculum, una dintre probleme o reprezintă divergenţele la evaluarea finală a cunoştinţelor elevilor în legătură cu lipsa sistemului unic de evaluare a rezultatelor şcolare.
Pentru următorul an şcolar se propune descentralizarea serviciilor educaţionale şi creşterea gradului de autonomie a instituţiilor de învăţământ. Autorităţile îşi doresc să optimizeze infrastructura sistemului educaţional municipal, să dezvolte baza tehnico-materială şi didactică a instituţiilor. O prioritate o reprezintă şi dezvoltarea procesului participativ, asigurarea transparenţei, dar şi dezvoltarea sistemului de formare continuă a cadrelor didactice şi a celor de conducere prin crearea mecanismelor motivaţionale adecvate, implementarea creditelor profesionale etc. La fel, este vorba despre încurajarea proiectelor naţionale şi internaţionale în promovarea imaginii pozitive a sistemului municipal educaţional.
În municipiul Chişinău sunt deschise 155 de instituţii de învăţământ preşcolar, care sunt frecventate de peste 37 de mii de copii, şi 148 de instituţii de învăţământ preuniversitar, frecventate de peste 78 de mii de elevi. În cele 15 instituţii de învăţământ extraşcolar sunt înscrişi peste 15 mii de elevi, iar în 13 şcoli sportive – 6 mii de elevi.