logo

Prețurile la carburanți trebuie reduse și pârghia poate fi accizul rezonabil, expert


https://www.ipn.md/index.php/ro/preturile-la-carburanti-trebuie-reduse-si-parghia-poate-fi-accizul-7978_1042305.html

Prețurile la carburanți trebuie reduse și pârghia prin care statul poate face acest lucru este stabilirea unui acciz rezonabil. Însă acest lucru depinde de abordarea autorităților, care deseori invocă faptul că în Europa accizele sunt mai mari și prețurile sunt mai mari. În aceste condiții, se impune o abordare complexă, care se referă, în primul rând, la co-raportarea cu veniturile populației din Republica Moldova. Fiind o țară mică, Republica Moldova nu poate controla toate fluxurile la frontieră. Având o economie deschisă, respectiv, prețurile trebuie corelate și cu cele care sunt în nemijlocita vecinătate a Republicii Moldova, inclusiv în regiunea necontrolată de autoritățile de la Chișinău, unde prețurile sunt mai joase. De această părere este Sergiu Gaibu, director de programe la IDIS Viitorul.

„Chiar dacă carburanții în Republica Moldova sunt mai ieftini decât, cel puțin, în țările care sunt mai la Vest, noi avem venituri substanțial mai reduse și, dacă facem anumite calcule, cum ar fi de exemplu câți litri de carburanți ar putea fi achiziționați cu un salariu mediu pe economie, vom vedea că Republica Moldova este la capătul acestei liste”, a notat expertul, solicitat de IPN.

Potrivit lui Sergiu Gaibu, stabilirea unui acciz mai mare penalizează consumatorii de bună-credință, iar cei care fac așa-zisa mica contrabandă sau micul trafic de frontieră, atât cu regiunea transnistreană, cât și cu Ucraina, beneficiază de pe acest fapt, păgubind bugetul statului. În opinia sa, este necesară o ajustare a accizelor în așa fel încât să nu se formeze un preț prea diferit față de vecini, în special cu cei cu care există o circulație liberă simplă.

Expertul consideră că, micșorând accizul, pierderea nu va fi nici pe departe proporțională (sau poate, în general, nu vor exista pierderi la buget) cu pierderile generate de traficul la frontieră. „Accizul trebuie redus la un preț rezonabil, comparabil cu aceste regiuni, pentru a elimina dorința de a face acest trafic la frontieră și mica contrabandă, pentru că e dreptul lor să meargă să-și facă plinul acolo”, a menționat Sergiu Gaibu.

În opinia expertului, e nevoie ca Guvernul, care face multe analize, să propună parlamentarilor modificări în metodologie, astfel încât să corespundă realităților economice din țară.