logo

Președintele Comisiei securitate națională, în vizită la Aeroportul Internațional Mărculești


https://www.ipn.md/index.php/ro/presedintele-comisiei-securitate-nationala-in-vizita-la-aeroportul-international-7967_1069354.html

Președintele Comisiei securitate națională, apărare și ordine publică a Parlamentului, Chiril Moțpan, a efectuat luni, 4 noiembrie, o vizită de documentare la Aeroportul Internațional Mărculești. Potrivit deputatului, vizita a avut loc în contextul informațiilor privind presupusele abuzuri grave, care au apărut în presă și care au parvenit la adresa Comisiei. Informațiile raportate se referă la tranzacții ilegale cu armament, crearea artificială a datoriilor, licitații trucate și sustrageri de zeci de milioane de lei.

„Există mai multe suspiciuni că aici s-ar fi produs pe parcursul anilor ilegalități și delapidări, iar Comisia a fost sesizată în acest sens. Pornind de la faptul că Aeroportul Internațional Mărculești este un obiect strategic de importanță națională, Comisia s-a autosesizat imediat cu privire la aceste informații și a reacționat. Ulterior, am acumulat mai multe informații care confirmă într-un fel sau altul că pe parcursul anilor, ar fi avut loc ilegalități manifestate prin vânzări de nave de zbor, piese de schimb, prin gestionarea defectuoasă și frauduloasă a proprietății statului”, a declarat pentru IPN președintele Comisiei securitate națională.

Chiril Moțpan a menționat că scopul acestei vizite inopinate a fost de a se informa și de a vedea cum stau lucrurile la fața locului. Mai mult ca atât, vizita a coincis și cu o vizită a mai multor membri ai Consiliului de Administrare a Aeroportului, printre care reprezentanți ai Ministerului Finanțelor, Ministerului Economiei și Infrastructurii, Agenției Proprietăți Publice etc.

„Am fost informați cu toții despre ceea ce se întâmplă în această zonă și așteptăm și informații suplimentare. Anumite lucruri le-am văzut și noi înșine. Însă pentru a ne pronunța avem nevoie să analizăm substanțial toate informațiile care parvin, inclusiv și cele cu o anumită vechime. Aeroportul Mărculești era anterior în subordinea Ministerul Apărării, dar din 2004 a fost transformat în zonă economică liberă și din 2004 s-au produs multe lucruri stranii. Potrivit unor informații, ar fi dispărut aeronave, s-ar fi vândut armament ilegal, ar fi fost gestionate fraudulos navele din dotarea Aeroportului”, a notat Chiril Moțpan.

Potrivit lui, Comisia va studia minuțios toate informațiile care au parvenit până acum, iar membrii urmează să decidă asupra acțiunilor ulterioare. Fie vor fi organizate audieri publice, fie va fi creată o comisie de anchetă cu privire la situația de la Aeroportul Internațional Mărculești – cum este gestionat, care sunt beneficiile statului și ce acțiuni pot fi întreprinse pentru a mai păstra patrimoniul public.

Solicitat de IPN, administratorul Aeroportului, Nicolae Clichici, a declarat că la ora actuală Aeroportul Internațional Mărculești este unul funcționabil, iar în aprilie 2019 a fost prelungit certificatul aeroportuar, ceea ce permite primirea navelor nu doar din interiorul țării, dar și din afară. „După cum ați văzut și în cadrul vizitei, Aeroportul este funcționabil, iar gropile declarate de pe pista de decolare nu sunt. Chiar acum o săptămână a fost petrecut un audit de către Autoritatea Aeronautică Civilă, care a inspectat starea pistei și stare de funcționare a utilajelor, a turnului de control etc. și de fapt noi suntem astăzi funcționabili și suntem gata să lucrăm, fiind disponibili practic pentru orice nave cu masă totală de până la patru sute de tone”, explică administratorul.

Cât despre probleme, Nicolae Clichici a menționat că din cauza managementului mai puțin eficient al precedenților administratori, s-a creat o situația destul de complicată din punct de vedere financiar. Este vorba despre restanțe față de bugetul național public, restanțe față de salariați, în special cei care au fost anterior. Potrivit lui, din cauza acestor restanțe, activitatea Aeroportului este practic stopată, deoarece conturile bancare sunt suspendate. „Totuși privim înainte cu speranțe, fiindcă avem și anumite active materiale care pot fi puse în funcțiune – două elicoptere pe care le-ați văzut în stare de funcționare, încă două elicoptere care este posibil de dat în chirie, fapt ce ne-ar permite nu doar o supraviețuire, ci și o dezvoltare”, a mai spus Nicolae Clichici.