logo

PPRM trebuie să iasă din anonimat pentru a atrage susţinători, CAMPANIE IPN


https://www.ipn.md/index.php/ro/pprm-trebuie-sa-iasa-din-anonimat-pentru-a-atrage-sustinatori-7978_1014793.html

La 30 noiembrie au loc alegeri parlamentare în Republica Moldova. O parte din partidele politice deja au început, oficial sau neoficial, activităţile electorale, altele încă nu. Agenţia IPN şi-a propus să fixeze „portretele” formaţiunilor politice, înregistrate în percepţia societăţii, până la declanşarea oficială a campaniei electorale. Credem că este un exerciţiu util pentru electoratul din Moldova care va obţine informaţie concentrată suplimentară de care va putea ţine cont în ziua alegerilor, dar şi pentru înseşi partide care vor obţine indicii în plus pentru corectarea imaginii. S-ar putea ca acest tablou să prindă bine şi pentru o mai bună înţelegere între ceea ce vrea să fie şi ceea ce este în realitate un partid sau altul din Republica Moldova. În acest scop, mai mulţi experţi au fost solicitaţi să se exprime vizavi de şansele partidelor de a ajunge în viitorul legislativ, cum şi-au îndeplinit promisiunile făcute la fostele alegeri, eventualele coaliţii, subiecte, tactici şi strategii pe care acestea le vor utiliza pentru a se impune mai mult în faţa electoratului. Formaţiunile politice sunt prezentate în ordinea dictată de numărul mandatelor deţinute în actualul legislativ şi scorul electoral obţinut în ultimele alegeri parlamentare, desfăşurate în anul 2010.
---

Partidul Popular din Republica Moldova are imagine bună, dar este puţin cunoscut. Formaţiunea este printre cele fără şanse de a ajunge în Parlament după alegerile din 30 noiembrie, deoarece nu a fost foarte activă.

Politologul Olga Nicolenco apreciază că imaginea PPRM este bună, în special în mediul rural, însă şanse reale de accedere în Parlament acest partid ar avea doar în cadrul unui bloc electoral sau pe listă comună cu alt partid. Punctele forte ale formaţiunii sunt organizaţiile teritoriale consolidate, membrii devotaţi şi organizaţi. Punctele slabe le reprezintă prezenţă mediatică modestă, lipsa pe reţelele de socializare. Politologul consideră că în campania electorală PPRM se va axa pe teme precum viaţa în mediul rural, agricultura şi aspecte sociale.

Denis Cenuşa, expert în politologie, spune că partidul dat face parte din partidele mici care încă nu sunt văzute ca locomotive politice. Sunt mai mult formaţiuni fără şanse electorale, care nu sunt susţinute de către cetăţeni pentru că le consideră fără şanse.

Vicedirectorul Institutului de Cercetări Juridice şi Politice al Academiei de Ştiinţe a Moldovei, Victor Juc, e de părere că Alexandru Oleinic, liderul PPRM, încearcă să facă unele mişcări mai active pentru a ieşi din anonimat, deoarece el ca personalitate este cunoscut, dar partidul său nu. „Cred că de unul singur Alexandru Oleinic nu va reuşi să atragă foarte mulţi susţinători. Nu este clar ce îşi doreşte acest partid, care sunt ideile pe care le promovează, nu cred că va acumula foarte multe voturi”, a menţionat Victor Juc.

Expertul Lina Grâu consideră că Partidul Popular din Republica Moldova se încadrează în rândul partidelor fără şanse de a accede în Parlament. „Îmi pare rău că partidele extraparlamentare nu se manifestă în afara campaniilor electorale, mai ales că acest partid se poziţionează ca unul de protecţie a agricultorilor. Nu-l văd să ia atitudine, să reacţioneze. Rolul acestor partide e de a genera politici, de a critica guvernarea constructiv şi să vină cu soluţii”, a opinat Lina Grâu.

Campania electorală este văzută de aceste partide ca o ocazie de a face PR. „E o ocazie bună cu bani mai puţini să promoveze partidul care în altă perioadă îşi foloseşte imaginea probabil pentru afacerile din aceste partide, o fi o posibilitate de a promova unele interese ale membrilor acestor partide”, spune Lina Grâu. Aceasta a adăugat că în mod normal opoziţia extraparlamentară trebuie să fie foarte activă. În Moldova opoziţia extraparlamentară pare încă a fi un joc.

Lina Grâu nu crede că după alegerile din 30 noiembrie vom avea în Parlament partide noi, crede că vor veni aceleaşi partide şi că miza cea mare va fi crearea de coaliţii după alegeri.
---

În cadrul acestei campanii IPN a publicat materiale despre aprecierile date de către experţi Partidului Comuniştilor din Republica Moldova, Partidului Liberal Democrat din Moldova, Partidului Democrat din Moldova, Partidului Liberal, Partidului Liberal Reformator, Partidul ui Renaştere, Partidului Socialiştilor din Republica Moldova, Partidului Acţiunea Democratică, Partidului Naţional Liberal şi Mişcării Populare „Antimafie”.

Mariana Galben, IPN