logo

POZIŢIE PUBLICĂ a Centrului de Resurse pentru Drepturile Omului (CReDO) şi a Asociaţiei Filantropice „ProHumanitate” cu privire la consecinţele negative de desfiinţare a Centrului de Chirurgie a Inimii de către Ministerul Sănătăţii


https://www.ipn.md/index.php/ro/pozitie-publica-a-centrului-de-resurse-pentru-drepturile-omului-credo-si-a-asoci-7542_1064826.html

                                                                         POZIŢIE PUBLICĂ

     a Centrului de Resurse pentru Drepturile Omului (CReDO) şi a Asociaţiei Filantropice „ProHumanitate” cu privire  la  consecinţele negative de desfiinţare a Centrului de Chirurgie a Inimii
                                                                de către Ministerul Sănătăţii

                                                                           
din 26 octombrie 2011

În condiţiile în care CONSTATĂM următoarele:

·        Moldova înregistrează o medie a mortalităţii populaţiei de 55-60%  provocate de îmbolnăviri cardiovasculare, depăşind media de 50% de pe glob cauzate de aceste afecţiuni;

·        Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) recomandă autorităţilor naţionale responsabile de asigurarea sănătăţii publice deschiderea a 1 centru de cardiochirurgie la fiecare 1 milion populaţie, avînd capacitatea de a efectua 1000 operaţii anual;

·        Urmînd recomandările OMS, practica internaţională demonstrează că, prin crearea capacităţilor instituţionale de dezvoltare a serviciului de cardiochirurgie, mortalitatea provocată de bolile cardiovasculare poate fi redusă pînă la 30% (media în statele Europei de Vest);

·        Statisticile oficiale atestă că în Republica Moldova anual se nasc 400-600 copii cu vicii cardiace înnăscute, care, pentru a supravieţui, necesită intervenţie în primii ani de viaţă;

·        În lipsa capacităţilor instituţionale adecvate, în RM s-a format o listă artificială de aşteptare, care este un rînd „viu” de aproximativ 2500 copii şi 5000 maturi, din care anual mor şi în care anual se nasc oameni, cetăţeni ai RM  (fără a număra persoanele care au decedat în aşteptarea intervenţiei chirurgicale);

·        În Moldova se atestă în jur de 2800-3000 de invalizi cardiaci, condiţia cărora a fost cauzată inclusiv  de lipsa intervenţiei chirurgicale la timpul potrivit, cheltuielile bugetare pentru întreţinerea cărora se cifrează anual la 22 milioane lei. Potrivit experţilor, intervenţia chirurgicală la timpul potrivit a acestor invalizi, ar fi redus numărul lor cu cel puţin 50%, ceea ce ar însemna  o economie directă de cel puţin 11 milioane anual pentru bugetul public şi ar readuce aceşti oameni în rîndul populaţiei active pe piaţa forţei de muncă, transformîndu-i din beneficiari în plătitori de impozite.

CReDO şi Asociaţia Filantropică „ProHumanitate”  EXPUN următoarea poziţie publică:

Exprimăm îngrijorare în legătură cu emiterea Ordinului Ministrului Sănătăţii nr.797 din 21 octombrie 2011 cu privire la SCR, care desfiinţează Centrul de Chirurgie a Inimii, care este unica instituţie de profil din ţară.

Regretăm neconformarea procedurii de emitere a Ordinului Ministrului Sănătăţii nr.797 din 21 octombrie 2011 la exigenţele Legii privind transparenţa în procesul decizional, în special prin lipsa estimării impactului social şi neconsultarea părţilor interesate: a grupurilor profesionale, societăţii civile, pacienţilor, experţilor în domeniu şi partenerilor de dezvoltare.

Exprimăm temeri justificate în legătură cu faptul că, în rezultatul adoptării Ordinului Ministrului Sănătăţii nr.797 din 21 octombrie 2011 se pierde concentrarea capacităţilor din serviciul public de cardiochirurgie şi dispersarea componentelor acestuia: chirurgie, terapie intensivă şi anestezie – în cadrul unei instituţii medicale de profil larg, Spitalul Clinic Republican (SCR), ceea ce va duce, inevitabil la:

-          înrăutăţirea calităţii tratamentului pacienţilor cardiaci, în urma deficienţelor de comunicare dintre componentele indispensabile ale serviciului de cardiochirurgie, fiecare disciplină fiind integrată în mod separat în diferite departamente ale SCR;

-          periclitarea intereselor de tratament adecvat al copiilor pacienţi cardiaci, prin integrarea  componentelor serviciului de cardiochirurgie direct în structura departamentelor unei instituţii medicale pentru maturi (SCR), neexistînd specializarea pediatrică a managerilor din cadrul SCR pentru gestionarea competentă a tratamentului copiilor.

În pofida percepţiei pozitive asupra performanţelor Centrului de Chirurgie a Inimii, considerat un centru de excelenţă, în pofida conştientizării problemelor pacienţilor cardiaci de către publicul larg, inclusiv de către clasa politică, precum şi în pofida recunoaşterii şi aprecierii internaţionale a acestui centru, acţiunile recente ale Ministerului Sănătăţii în vederea desfiinţării Centrului de Chirurgie a Inimii sfidează interesul public prin monopolizarea excesivă a serviciilor de tratament chirurgical cardiac prin care se amplifică riscurile de răspîndire a corupţiei în medicină, constrînge în mod nejustificat şi periculos dezvoltarea serviciului de cardiochirurgie public, favorizînd artificial interesele financiare spre sectorul privat.

Cu regret constatăm încercări repetate, în anul 2008 şi, mai recent, în 2011 de a anihila existenţa acestui Centru, fapt care a stîrnit constant nedumeriri şi nemulţumiri ale omologilor şi partenerilor europeni.

Remarcăm în Republica Moldova existenţa unui serviciu de cardiochirurgie, care a devenit un centru de excelenţă ştiinţific şi clinic cu renume internaţional, care s-a înscris în circuitul instituţiilor de referinţă de talie europeană, dar care este pus în pericol prin Ordinul Ministrului Sănătăţii nr.797 din 21 octombrie 2011.

Avînd în vedere cele expuse, RECOMANDĂM:

1)      Anularea Ordinului Ministrului Sănătăţii nr.797 din 21 octombrie 2011.

2)      Organizarea dezbaterilor publice în cadrul Comisiei parlamentare permanente de profil în vederea constatării involuţiilor recente şi adoptarea măsurilor urgente de redresare, cu participarea obligatorie a societăţii civile, a experţilor în domeniu şi a partenerilor de dezvoltare.

3)      Discutarea subiectului declaraţiei de către Consiliul Naţional de Participare, în vederea aducerii subiectului dat pe agenda Cabinetului de Miniştri.

4)      În baza centrului de excelenţă existent – Centrul de Chirurgie a Inimii – crearea a 4 centre (conform recomandărilor OMS) sau, cel puţin, a unui centru de cardiochirurgie specializat, printr-un act normativ sau legislativ şi valorificarea specialiştilor existenţi de înaltă calificare încadraţi în acest centru de excelenţă.

5)      Consolidarea capacităţilor de acordare a serviciilor de tratament cardiochirurgical pentru copii.

6)      Asigurarea funcţionării autonome şi independente, cu garantarea bugetului suficient pentru funcţionarea şi dezvoltarea cardiochirurgiei în Republica Moldova.

7)      Crearea şi consolidarea unei baze academice (catedră de cardiochirurgiei în cadrul universităţii) pentru formarea profesională în domeniu.

8)      Dezvoltarea cooperării internaţionale cu centre similare europene, valorificarea oportunităţilor de participare în proiecte europene şi internaţionale de cercetare în domeniul cardiochirurgiei.

9)      Implicarea mass-media în monitorizarea efectelor negative ale Ordinului Ministrului Sănătăţii nr.797 din 21 octombrie 2011.

10)  Implicarea instituţiilor internaţionale specializate de profil în evaluarea impactului asupra: a) pacienţilor pediatrici – de către UNICEF, Asociaţia Mondială de Cardiochirurgie Pediatrică; b) pacienţilor cardiaci adulţi – de către  Asociaţia Europeană de Chirurgie Cardiotoracică; c) dinamicii în lista de aşteptare a operaţiilor la inimă şi a costurilor sociale de invalidizare artificială a populaţiei – de către Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei şi Ministerul Economiei şi d) riscului corupţiei – de către Centru pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Pentru contacte, semnatarii Poziţiei publice din 26 octombrie 2011:
Sergiu Ostaf
, director, Centrul de Resurse pentru Drepturile Omului (CReDO), coordonator grupul Justiţie şi Drepturile Omului al Consiliului Naţional de Participare (CNP), www.CReDO.md

Dirk Hartig, Asociaţia Filantropică „ProHumanitate”