logo

Poziţia publică cu privire la implementarea criteriilor de depolitizare şi asigurării independenţei instituţiilor responsabile de combaterea şi prevenirea corupţiei - prioritatea fazei a 2-a Planului de liberalizare a regimului de vize


https://www.ipn.md/index.php/ro/pozitia-publica-cu-privire-la-implementarea-criteriilor-de-depolitizare-si-asigu-7542_1064937.html

Centrul de Resurse pentru Drepturile Omului (CReDO), 28 iunie 2012 (proiect)

 

Poziţia publică[1]

cu privire la implementarea criteriilor de depolitizare şi asigurării independenţei instituţiilor responsabile de combaterea şi prevenirea corupţiei - prioritatea fazei a 2-a Planului de liberalizare a regimului de vize[2]

 

Comisia Naţională de Integritate (CNI):

  1. Elaborarea şi adoptarea Strategiei de consolidare a CNI.
  2. Asigurarea că conducerea CNI are experienţa şi reputaţia ireproşabilă pentru realizarea misiunii şi creditarea instituţiei cu propria imaginea:

a)      recomandarea societăţii civile este criteriul principal pentru calitatea de Preşedinte a Comisiei,

b)      încrederea şi percepţia de încredere din partea societăţii pentru realizarea misiunii instituţiei este critică pentru calitatea de Preşedinte al Comisiei,

c)      viziunea asertivă şi reformatoare a Preşedintelui este indispensabilă pentru realizarea obiectivelor de promovare a interesului public.

  1. Introducerea garanţii de independenţă în funcţionarea CNI:

a)     garantarea prin lege a autonomiei funcţionale,

b)     interzicerea să facă parte din partide şi interzicerea imixtiunii în activitatea membrilor şi a aparatului,

c)     nu pot fi traşi la răspunderea penală sau administrativă fără acordul prealabil al Parlamentului,

d)     adoptarea mecanismelor de protejare a membrilor şi angajaţilor de influenţa din afară şi din interiorul instituţiei inclusiv instrumentul de denunţare a incidentelor,

  1. Asigurarea resurselor necesare financiare şi autonomia financiară:

a)     CNI elaborează propriul buget, Parlamentul îl aprobă,

b)     salarizarea membrilor şi a aparatului la nivelul cel puţin al Curţii de Conturi,

c)     interzicerea micşorării bugetului pe parcursul anului,

d)     alocarea edificiului şi a resurselor necesare pentru dezvoltarea Comisiei,

  1. Asigurarea transparenţei şi responsabilităţii interne şi externe de funcţionare:

a)     adoptarea tuturor deciziilor colegiale în condiţiile de transparenţă maximă şi asigurării toleranţei zero pentru opacitate,

b)     crearea consiliilor de expertiză şi implicarea deplină a societăţii civile în adoptarea deciziilor pe marginea aspectelor sensibile de interes public,

c)     prezentarea rapoartelor comprehensive şi oneste despre situaţia, riscurile şi obstacolele de implementare a misiunii Comisiei.

 

Centrul Naţional Anticorupţie (CNA):

  1. Implementarea deplină şi cuprinzătoare a Strategiei de Consolidare a CNA,
  2. Asigurarea conducerii cu experienţa şi reputaţia ireproşabilă pentru realizarea misiunii şi creditarea instituţiei cu propria imaginea:
    1. Implicarea plenară şi recunoscută a societăţii civile în procesul de selectare a Conducerii Centrului,
    2. viziunea asertivă reformatoare a Conducerii în vederea transformării instituţiei in centrul de excelenţă instituţională în combaterea şi prevenirea corupţiei,
    3. asigurarea continuităţii traseului instituţional reformator al CNA prin implementarea Strategiei de consolidare a CNA şi modificărilor la legislaţia recent adoptată,
    4. încrederea şi percepţia de încredere din partea societăţii pentru realizarea misiunii instituţiei este critică.
  3. Asigurarea resurselor necesare financiare şi autonomia financiară
    1. CNA va elabora bugetul, Parlamentul îl va aproba,
    2. Salarizarea cel puţin la nivelul Procuraturii,
    3. interzicerea micşorării bugetului pe parcursul anului,
  4. Asigurarea transparenţei şi responsabilităţii externe de funcţionare:
    1. adoptarea tuturor deciziilor colegiale în condiţiile de transparenţă maximă şi asigurarea toleranţei zero pentru opacitate,
    2. prezentarea rapoartelor comprehensive şi oneste despre situaţia, riscurile şi obstacolele de implementare a misiunii Centrului.

Contacte: ostaf@credo.md, tel: 212816, 212819, Al.Hajdeu 95A, Chisinau



[1] Elaborată în baza studiului de politici  - Analiza independenţei instituţionale a autorităţilor şi instituţiilor publice responsabile de implementarea politicilor din domeniul dreptului (versiunea actualizată) iunie 2012 – Centrul de Resurse pentru Drepturile Omului (CReDO)

[2] Din Acordul  UE-RM…. Faza 2. Implementarea legislaţiei privind prevenirea şi combaterea corupţiei, asigurînd funcţionarea eficientă a autorităţii independente de combatere a corupţiei, elaborarea codurilor etice şi a instruirilor în domeniul anti-corupţie, care vizează în special funcţionarii publici implicaţi în aplicarea legii şi a sistemului judiciar…
Din Raportul de monitorizare de implementare a ...
In July 2011, a new law was adopted, reshuffling the legal framework for checking conflicts of interests, incompatibilities and asset declarations and creating the basis for setting up a single institution in charge of such checks:  the National Integrity Commission (NIC).