Povara lecţiilor neînvăţate. Comentariu economic Info-Prim Neo
https://www.ipn.md/index.php/ro/povara-lectiilor-neinvatate-comentariu-economic-info-prim-neo-7966_971794.html
Propunerile de modificare a legislaţiei fiscale înaintate de patronate în cadrul şedinţei Comisiei Naţionale pentru consultări şi negocieri colective par a fi trase la indigo de pe revendicările formulate de Confederaţia Naţională a Patronatelor din Moldova în martie 2008, dar şi cu mult mai devreme.
Acum opt luni, patronatele au reacţionat categoric la proiectul Cadrului de Cheltuieli pe Termen Mediu (CTTM) pe anii 2009-2011, elaborat de Ministerul Finanţelor, declarând că „politica fiscală propusă de Guvern pe următorii trei ani, fără modificări serioase, nu va favoriza dezvoltarea antreprenoriatului legal”. Ceea ce, în fond, a solicitat CNPM e să fie operate modificări în legislaţia privind piaţa muncii, fără de care aceasta „va rămâne total necompetitivă în raport cu piaţa altor state, inclusiv a celor vecine”.
Confederaţia solicita să fie stabilit un impozit unic pe veniturile persoanelor fizice în mărime de 10-12% în locul celor două grile de impozitare existente, să fie majorate scutirile anuale personale până la minimul de existenţă. CNPM a pledat pentru reducerea cotei contribuţiilor de asigurări sociale plătită de angajator până la 22% şi reducerea cu două puncte procentuale a acestei cote pe parcursul următorilor 5 ani.
Aceste propuneri, unele puţin modificate, au fost reluate şi în ultima şedinţă a partenerilor sociali în care au fost discutate proiectele CTTM şi a Legii bugetului de stat pentru anul 2009. De ce patronatele insistă disperat asupra acestor schimbări? „Pe piaţa muncii se resimte un deficit de forţă de muncă de înaltă calificare, însă angajatorul nu poate să ofere un salariu bun, contribuţiile depăşesc bunul simţ, presiunea pe fondul de salarizare este de circa 50%”, au afirmat mai mulţi manageri ai unor companii. Ca să plăteşti un salariu decent de 500 de euro, spun ei, eşti nevoit să mai plăteşti sub formă de impozite o sumă ce depăşeşte acest salariu. Ca urmare, multe companii sunt impuse să ţină contabilitate dublă, tocmai pentru a evita plăţile în fondul social.
„Actualul sistem de impozitare a persoanelor fizice este un sistem de penalizare a creşterii salariilor, or, povara fiscală efectivă creşte geometric odată cu majorarea salariilor”, consideră CNPM. Sistemul de impozitare progresivă a veniturilor persoanelor fizice complică administrarea impozitului şi creează dificultăţi celor care muncesc în mai multe locuri de muncă. Introducerea cotei unice va simplifica administrarea fiscală, va stimula trecerea din umbră a veniturilor informale, va duce la creşterea încasărilor bugetare.
Aceste probleme au fost abordate chiar în ziua în care, la mijlocul anului 2007, era prezentată aşa numita liberalizare fiscală (amnistia fiscală, legalizarea capitalului şi cota zero la profitul nedistribuit).
„În pofida argumentărilor adecvate, cu părere de rău, majoritatea propunerilor CNPM au fost respinse”, deplânge soarta propunerilor sale Confederaţia patronatelor.
De ce Guvernul nu acceptă propunerile patronatelor? Problema introducerii unui impozit unic a fost discutată mai multă vreme de către instituţiile statului, însă s-a renunţat la această idee, fie din considerente financiare, fie din alte motive. În martie 2008, s-a anunţat că Guvernul a aprobat un proiect de lege pentru modificarea şi completarea unor acte legislative în domeniul salarizării, ce prevede punerea în aplicare a sistemului netarifar de remunerare în unităţile economice din sectorul real al economiei, însă şi acest proiect nu a avut continuare. Sistemul progresiv de impozitare progresivă a veniturilor persoanelor fizice cu două grile (7% şi 18%) va fi menţinut şi în următorii trei ani.
Cât priveşte contribuţiile de asigurări sociale, acestea se planifică, totuşi, să fie reduse de la 29 la 28% în următorii doi ani şi vor rămâne cu doar un punct procentual mai mare decât mărimea revendicată de patronate, iar suma plătită de patroni să fie micşorată de la actualul nivel de 24% la 21% în anii 2010-2011 pe fondul majorării cotei achitate de angajat de la 5% la 7%, Guvernul, însă, ezită să transfere povara acestui impozit pe angajat.
Este departe de propunerea CNPM de a majora scutirile anuale personale până la minimul de existenţă (1315,3 lei, în primul trimestru al acestui an, potrivit Biroului Naţional de Statistică) planificata ridicare a scutirii anuale de la 6 300 lei în 2008 la 9 000 lei în 2011.
Guvernul intenţionează să mărească prima de asigurare obligatorie de asistenţă medicală de la 6% în 2008 la 7% în următorii trei ani. Patronatele propun ca prima să fie menţinută la nivelul anului 2008.
Patronatele se arată nemulţumite de faptul că Guvernul nu-i ia în considerare propunerile. Cel puţin acest lucru se menţionează într-un comunicat difuzat de CNPM după şedinţa comisiei tripartite. A lansat un comunicat şi Ministerul Economiei şi Comerţului, în care acesta anunţă că „propunerile de perfecţionare a documentelor”, parvenite de la Confederaţia Naţională a Patronatelor „urmează a fi examinate”.
După ce Guvernul a aprobat proiectul Cadrului de Cheltuieli pe Termen Mediu pe anii 2009-2011 şi proiectul bugetului pentru 2009, este greu de crezut că se va interveni în ele cu schimbări, care ar atinge politica fiscală.