Ponderea resurselor energetice în produsele moldoveneşti rămâne a fi foarte mare
https://www.ipn.md/index.php/ro/ponderea-resurselor-energetice-in-produsele-moldovenesti-ramane-a-fi-foarte-mare-7966_971186.html
Apelul de a procura mărfurile de producţie moldovenească va avea priză la consumatori, doar dacă acestea vor fi competitive, susţine Tatiana Lujanschi, preşedinte al organizaţiei neguvernamentatale Alianţa pentru Eficienţă Energetică şi Resurse Regenerabile, citată de Info-Prim Neo.
„Actualmente, ponderea cheltuielilor pentru resursele energetice în produsul finit este foarte mare. Experţii străini consideră că această pondere este de 10 ori mai mare decât în ţările UE. Experţii locali apreciază că ponderea enegetică în Moldova faţă de cea europeană este doar de 5 ori mai mare. Chiar dacă luăm media dintre aceste două calcule, ne dăm bine seama cu cât sunt mai mari cheltuielile de producţie în Moldova faţă de alte state. De aici şi necompetitivitatea mărfurilor moldoveneşti atât pe pieţele externe, cât şi pe piaţa internă, faţă de produsele importate”, - a meţionat Lujanschi.
În opinia ei, orice program de promovare a mărfurilor naţionale, fie el lansat de stat sau de producători, va eşua atâta timp, cât întreprinderile nu vor implementa în paralel programe de reducere a costurilor de producţie, în primul rând, a costurilor resurselor energetice care, precum denotă tendinţele pe pieţele internaţionale, vor creşte şi în continuare. „Considerăm că întreprinderile trebuie să acorde o mai mare atenţie procurării utilajelor de clasa A, mai efeicente şi care consumă mai puţină energie. Acestea sunt mai scumpe, dar perioada de restituire a investiţiilor nu este mai mare de 2-3 ani”.
Potrivit Tatianei Lujanschi, un rol deosebit în acest sens ar trebui să-i revină Guvernului care ar putea să atragă resurse creditare externe destinate reutilării întreprinderilor mai ieftine decât cele oferite de băncile locale.
„Asociaţia Naţională a Producătorilor din Moldova (ANPM) a propus instituirea unui fond, creat prin contribuţiile agenţilor economici pentru finanţarea campaniei informaţional-publicitare a acţiunii „Cumpără mărfuri de producţie moldovenească”. Ar fi salutabil, dacă acest fond şi-ar extinde funcţiile şi ar oferi şi unele credite pentru procurarea utilajului. Asemenea experienţe au fost înregistrate în multe ţări. Desigur, şi contribuţiile agenţilor economici vor trebui să fie mai mari la crearea fondului, dar ele se vor recupera. Sau ar putea să participe şi Guvernul la crearea acestui fond. Există diferite posibilităţi şi modele”, - a mai spus Lujanschi