logo

Politica externă echilibrată: capacități, avantaje, riscuri. Dezbateri IPN


https://www.ipn.md/index.php/ro/politica-externa-echilibrata-capacitati-avantaje-riscuri-dezbateri-ipn-8004_1070029.html

Inițiativa Politicii Externe Echilibrate este una importantă, cu mare potențial de influență asupra politicii interne și externe a Republicii Moldova și asupra vieții societății moldovenești, cu un mare bagaj de avantaje, dar și de riscuri mari. Odată cu amplasarea pe aceeași linie politică a Președinției, care este autorul inițiativei, și a Guvernului, potențialul ei executor sau implementator, inițiativa respectivă are toate șansele să treacă foarte repede de la etapa teoretică la cea practică. Despre aceasta au discutat reprezentanții fracțiunilor parlamentare, participanți la dezbaterile publice „Politica externă echilibrată: capacități, avantaje, riscuri”, organizate de Agenția de presă IPN și Radio Moldova.

Boțan, expertul permanent al proiectului, a declarat că, în general, politica externă în Republica Moldova este încadrată într-un fel de determinism. După declararea Independenței, politica externă a țării a fost influențată de trei factori. Este vorba despre interesele economice ale statului și aici Republica Moldova a oscilat între două centre de atracție – spațiul CSI și Uniunea Europeană. Un alt factor care a determinat politica externă este problema transnistreană nesoluționată, iar al treilea factor foarte important este legat de relațiile speciale pe care Republica Moldova le are cu România. Potrivit expertului, după declararea Independenței, concepțiile de politică externă s-au dezvoltat etapizat. În perioada anilor 1991-1994, 1995, din considerente economice, Republica Moldova a decis să semneze Acordul de la Astana privind aderarea la spațiul economic CSI. Incapacitatea Parlamentului de a ratifica acel acord a dus la dizolvarea legislativului și organizarea alegerilor anticipate din februarie 1994, după care a fost ratificat acordul de aderare la CSI.

Expertul a menționat că, odată cu adoptarea noii Constituții și de atunci, toate guvernele au pledat pentru o politică externă echilibrată și au existat relații bune cu partenerii strategici – Federația Rusă, dar și relații foarte bune în proces de dezvoltare cu Uniunea Europeană. Perioada respectivă a lăsat drept moștenire Acordul de parteneriat și cooperare cu UE, semnat în 1994 și ratificat în 1998. De atunci practic toate guvernările au pus accentul pe necesitatea apropierii de UE. Țara mereu a căutat un fel de echilibru între centrele de atracție geopolitice pentru a rezolva cele trei probleme. În opinia sa, din 2013, când Partidul Socialiștilor a fost preluat de către Igor Dodon, cumva au fost schimbate accentele, fiind pusă miza pe integrarea eurasiatică a Republicii Moldova. Însă punctul de vedere al acestei formațiuni s-a schimbat odată cu intrarea PSRM la guvernare.

Alexandr Nesterovschii, deputat din Fracțiunea PSRM, a menționat că de cele mai multe ori politica externă era orientată spre Vest sau cu pendulare dintr-o direcție în alta: „Fie Europa este bună și Rusia e rea, fie se întâmpla contrariul. Poziția PSRM a fost și rămâne că sunt importante interesele Republicii Moldova. Adică, trebuie să face tot posibilul ca țara noastră să se dezvolte, iar poporul să simtă îmbunătățirea calității vieții. Relațiile bilaterale cu un stat trebuie construite, în primul rând, reieșind din interesele noastre interne. Din acest considerent, mereu am militat și vom milita pentru prietenia cu vecinii noștri. De asemenea, și cu Federația Rusă și Uniunea Eurasiatică, în calitate de partener economic de bază, stat de care depind multe din țara noastră. La fel și cu UE, România, Ucraina. Pledăm pentru relații bune cu toți”, a notat deputatul.

Potrivit parlamentarului, pe parcursul anilor, așa-numită politică externă echilibrată de până acum era orientată mai mult spre Vest, ceea ce genera numeroase probleme în stat. „Unii parteneri strategici au introdus embargou, au existat probleme economice, inclusiv în domeniul agro-industrial. Sarcina noastră este, în mod ideal, să prietenim cu toți, astfel încât țara noastră să se dezvolte. Una dintre cele mai triste experiențe politice este atunci când privești într-o direcție, dar nu încerci să te înțelegi cu vecinii”, a mai spus deputatul. În opinia sa, faptul că Republica Moldova are semnat un Acord de Asociere cu UE și în același timp este orientată spre legături cu Uniunea Euroasiatică, este un lucru benefic.

Vasile Năstase, deputat din Fracțiunea ACUM Platforma DA, consideră că cea mai bună politică externă este politica internă. „Și cel mai important lucru în ceea ce ține de politica externă este atunci când un Guvern are credibilitate. Acest lucru s-a văzut chiar recent, pentru că în contextul credibilității Guvernului Blocului ACUM, într-un timp record, s-au deblocat relațiile financiare și structurale cu partenerii externi, inclusiv UE și FMI. Din păcate, actuala guvernare, cu așa-zisa politică externă echilibrată au stricat, toate borșurile. Acum au intrat într-o criză profundă și nu știu cum vor ieși de aici”, susține Andrei Năstase.

Potrivit parlamentarului, ideea de politică externă echilibrată vine de prin anul 1995, atunci când Parlamentul a votat o hotărâre cu privire la conceptul de politică externă a Republicii Moldova. În opinia sa, clasa politică de atunci și regimurile ulterioare nu au înțeles că politica externă este rezultat activității interne și că reformele serioase din interiorul țării vor da roade în ceea ce privește relațiile externe ale statului. Deputatul spune că „dacă ar fi fost făcute temele de acasă, demult, nu că ar fi fost semnat Acordul de Asociere cu UE, ci ar fi fost depusă cererea de aderare. Însă, au existat derapaje, printre care persecuții pe perioada regimului PCRM, mimarea reformelor economice, mimarea, relațiilor cu România, cu UE și toate aceste lucruri au condus la situația de astăzi”.

Marina Tauber, deputat din Fracțiunea Partidului Politic „Șor”, a declarat că formațiunea pledează dintotdeauna pentru o politică externă echilibrată și pentru neutralitate militară. „Și partidul nu doar a vorbit despre aceste noțiuni din program, ci au fost implementate în exemple concrete. Astfel, în administrațiile locale pentru care poartă responsabilitatea, a fost promovată o politică externă echilibrată și, în primul rând, în interesele oamenilor. Politica promovată până acum de autoritățile centrale nu poate fi considerată una echilibrată sau echidistantă, însă mereu a existat un vector prioritar, în funcție de interesele partidului de la guvernare”, a spus ea.

„Vorbind despre ceea ce se întâmplă cu Guvernul actual, nu cred că putem să comentăm foarte mult, pentru că executivul a fost recent învestit. O să vedem deja pe parcursul următoarei perioade cum va fi această politică. Totodată, este important, ca interesele interne să nu fie doar interese politice, pentru că din punctul nostru de vedere și ca poziție a fracțiunii noastre, totuși, din păcate, unele partide și unele fracțiuni declară despre politica echilibrată, dar totodată, cunoaștem foarte bine cine și de cine depinde. De ce stat depinde și politica cărui stat este promovată, iarăși în funcție de partidul care guvernează țara noastră. Însă, unii în mare parte uită despre interesele oamenilor. Din păcate, numele sonore ale guvernanților din străinătate ori al liderilor politici din alte țări este mult mai important pentru aceste partide decât poporul nostru. Noi în continuare insistăm pe poziția că stăpânul Republicii Moldova este unul și este poporul moldovenesc. În primul rând, trebuie să găsim calea benefică pentru îmbunătățirea condițiilor de trai ale cetățenilor noștri”, a mai spus Marina Tauber.

Dumitru Alaiba, deputat din Fracțiunea Partidului Acțiune și Solidaritate, Blocul ACUM, consideră că politica externă trebuie subordonată intereselor cetățenilor și nu invers. „Dacă noi vorbim despre politică echilibrată, însăși teza „că vrem o politică echilibrată”, cumva ar implica că cineva fix o lună în urmă încerca o politică dezechilibrată. Este un fals. Se face aluzie la ceva ce nu corespunde realității, pentru că, inclusiv Guvernul Maia Sandu a depus toate eforturile ca să avem relații bune cu toți partenerii noștri. Dar în afara de asta, am să îndrăznesc să adaug ceva de la mine și anume că o politică echilibrată nu înseamnă neapărat 50 la 50”, a notat parlamentarul. Potrivit lui, când este vorba despre politica externă, se ține cont și de cifrele referitor la exporturile Republicii Moldova, care indică faptul că circa 70% sunt pe piața europeană, iar sub 20% – în Federația Rusă.

Deputatul spune că are dubii că actualul Guvern este capabil să asigure o relație echilibrată cu toți. Or, în opinia sa, acest Guvern a depus suficiente eforturi ca să se autoizoleze.

„Deci, acest Guvern se autoizolează și depune toate eforturile ca, pe de o parte, să aibă anumite discuții cu Rusia, dar nu vedem eforturile necesare pentru a menține și a avansa interesele antreprenorilor noștri, ale cetățenilor noștri, pe partea cealaltă, de Vest, spre Uniunea Europeană. Spre Uniunea Europeană, unde chiar și antreprenorii din regiunea transnistreană au înțeles că acolo este viitorul, acolo este potențialul lor de afaceri. De ce să negăm ceea ce de fapt ne spun cetățenii destul de clar prin cifre, pe care tot noi le producem în Biroul Național de Statistică”, a menționat Dumitru Alaiba. Potrivit lui, la această temă nu au existat multe discuții, necesare, iar un șir de oportunități au fost ratate în acest sens.

La dezbateri au fost invitați și reprezentanții Fracțiunii parlamentare a Partidului Democrat, care au spus că nu pot participa din cauza programului încărcat.

Dezbaterile „Politica externă echilibrată: capacități, avantaje, riscuri” sunt ediția a 122-a din ciclul „Dezvoltarea culturii politice în dezbateri publice”, sprijinit de Fundația germană Hanns Seidel.