logo

„Piste de solidaritate” pentru facilitarea comerțului ucrainean, forum


https://www.ipn.md/index.php/ro/piste-de-solidaritate-pentru-facilitarea-comertului-ucrainean-forum-7966_1092490.html

Războiul din Ucrainei a dus la blocarea coridoarelor de transport, în special a porturilor ucrainene. Acest lucru a mobilizat Uniunea Europeană, dar și țările limitrofe Ucrainei, inclusiv Republica Moldova, să ofere sprijin și noi inițiative pentru coridoarele de transport, creând așa numitele „piste de solidaritate”. Subiectul a fost discutat la „Forumul Internațional de facilitare a Comerțului – Răspuns la blocarea coridoarelor de transport din Ucraina”, organizat la Chișinău, transmite IPN.

Janis Mazeiks, ambasadorul UE în Republica Moldova, a declarat că Ucraina produce hrană pentru 400 de milioane de oameni. 15% din totalul de ulei de floarea soarelui. Războiul Rusiei a oprit aceste transporturi pentru luni întregi. Grâul ucrainean a fost blocat și situația a expus milioane de oameni la foamete și insecuritate. În context, au fost create rute alternative pentru camioane, a fost crescută capacitatea de transport, mobilizate echipamentele și instrumentele părților. Asta a fost făcut pentru a susține exportul produselor agricole din Ucraina, dar și din Moldova în UE. Până acum, peste 12 milioane de tone de produse agricole deja au părăsit teritoriul Ucrainei prin pistele de solidaritate create.

Maja Bakran, director general adjunct al Departamentului pentru Mobilitate și Transporturi la Comisia Europeană, a remarcat că în primăvară depozitele Ucrainei erau pline de cereale și nu exista coordonare între toate părțile implicate. Atunci a fost clar că singura cale ca Ucraina să țină legătura cu restul lumii este de a crea coridoare noi în direcția de vest. Aceste coridoare de solidaritate se extind în direcții diferite, și în portul din Constanța, România. Moldova astfel a devenit „un pod” dintre Ucraina și UE. Este utilizată și ruta de nord, prin Polonia spre Marea Baltică. Mai multe obstacole au fost soluționate. Dar, spune Maja Bakran, e nevoie de soluții de lungă durată, cum ar fi legăturile feroviare. Iar pentru Moldova este nevoie de restabilirea nodului de nord cu investiții rapide.

Igor Talmazan, directorul Serviciului Vamal al Republicii Moldova, susține că războiul din Ucraina a creat un spectru larg de probleme la nivel regional, și în Moldova la fel. Odată cu blocarea porturilor, relațiile comerciale din regiune au fost redirecționate. La etapa inițială, războiul a fost asociat cu fluxul mare de migranți, dar războiul continuă și problemele operaționale continuă. Soluții au fost și sunt identificate pentru fiecare problemă în parte.

Vladislav Suvorov, director adjunct al Serviciului Vamal de Stat al Ucrainei, a spus că războiul a influențat și viețile cetățenilor din alte țări. Acum, doar nouă puncte de trecere terestră a frontierei ucrainene vămuiesc marfă și nu este un număr suficient pentru a asigura capacitățile de export ale Ucrainei. Prin intermediul coridoarelor de solidaritate, Ucraina e permanent sunt în contact cu Comisia Europeană. Împreună cu colegii din Polonia a fost lansat un proiect pilot pentru a spori capacitatea punctelor de trecere. Chiar dacă e război, Ucraina își continuă drumul spre integrarea în UE, a spus oficialul ucrainean.

Forumul Internațional de facilitare a Comerțului – Răspuns la blocarea coridoarelor de transport din Ucraina a fost organizat de Misiunea Uniunii Europene de Asistență la Frontieră în Moldova și Ucraina (EUBAM), împreună cu Serviciul Vamal al Republicii Moldova.