Pieţele serviciilor de acces la Internet şi de telefonie mobilă vor continua să crească şi în 2009, prognozează ANRCETI
https://www.ipn.md/index.php/ro/pietele-serviciilor-de-acces-la-internet-si-de-telefonie-mobila-7966_974554.html
Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI) estimează că pieţele de servicii de acces la Internet şi de telefonie mobilă vor continua să crească în mod dinamic şi în anul 2009. O declaraţie în acest sens a făcut luni, 16 martie, într-o conferinţă de presă directorul ANRCETI, Sergiu Sâtnic, transmite Info-Prim Neo.
„Sectorul comunicaţiilor electronice rămâne unul din cele mai dinamice sectoare ale economiei naţionale. Volumul total al vânzărilor pe această piaţă a crescut în 2008 cu 12,3% şi a ajuns la 5 mlrd 725,4 mln lei. Raportat la valoarea produsului intern brut al ţării, acest volum a atins nivelul de 9,11%. Acest indice este unul foarte înalt”, a spus directorul ANRCETI.
Pentru anul 2009, ANRCETI prognozează o creştere a volumului total al vânzărilor cu 10-12%. În pofida crizei economice mondiale, agenţia estimează şi o creştere stabilă a investiţiilor, de circa 2 mlrd lei. „Datorită cursului stabil al leului, investitorii străini sunt interesaţi să investească în Moldova, în special în tehnologiile informaţionale”, a precizat Sergiu Sâtnic. Volumul total al investiţiilor în sectorul comunicaţiilor electronice a crescut în 2008 cu 1,8% şi a atins cifra de 1,96 mlrd lei.
Potrivit directorului ANRCETI, urmare a creşterii rapide a cererii pentru serviciile de Internet de mare viteză şi a migrării utilizatorilor de la Internet –ul prin dial-up (linie telefonică obişnuită) la cel în bandă largă, agenţia aşteaptă, în 2009, o majorare a numărului abonaţilor la serviciile de Internet în bandă largă la puncte fixe cu cel puţin 50%, adică până la 170 -180 mii de abonaţi. Cu toate că rata de penetrare a acestor servicii, raportată la o sută de locuitori, s-a majorat în 2008 de 2,4 ori şi a atins cifra de 3,23%, ea este foarte mică în comparaţie cu situaţia din ţările Uniunii Europene (UE), unde această rată a depăşit 22%, a apreciat directorul Agenţiei.
În anul 2009, ANRCETI planifică să se concentreze pe crearea condiţiilor pentru dezvoltarea serviciilor de acces la Internet în bandă largă, în special în localităţile rurale. Aceasta în condiţiile în care 65% din totalul de utilizatori sunt concentraţi în municipiul Chişinău. Potrivit directorului ANRCETI, Regulamentul cu privire la desfăşurarea activităţilor de instalare a reţelelor de comunicaţii electronice la frontiera de stat a R. Moldova, aprobat de Guvern, va permite în viitorul apropiat şi altor operatori în afară de SA “Moldtelecom” să aducă servicii de Internet prin fibră optică la consumatori. În acest fel, Internetul va ajunge în mai multe localităţi rurale şi se va ieftini, ca urmare a creşterii concurenţei pe piaţă. De asemenea, agenţia planifică să implementeze pe piaţă tehnologii noi cum ar fi WiMax şi LTE (Long Term Evolution).
Referindu-se la evoluţiile pieţei de telefonie mobilă, Sergiu Sâtnic a menţionat că această piaţă a fost una din cele mai dinamice în 2008, înregistrând o creştere de 22,6% şi o rată de penetrare a serviciilor de 67,8%. Pentru 2009, Agenţia estimează o majorare a cifrei de afaceri pe această piaţă de 18-20% şi o rată de penetrare a acestor servicii până la 76 -79%. Previziunea se bazează pe raţionamentul că, în 2009, piaţa de comunicaţii electronice mobile de generaţia a treia (3G) se va extinde, mai ales pe segmentul furnizarea serviciilor de acces la Internetul mobil, a altor servicii suplimentare, precum şi prin lansarea a încă unei reţele mobile 3G. În plus, telefonia mobilă are suficiente rezerve de dezvoltare, a declarat Sâtnic, precizând că deşi rata de penetrare a serviciilor mobile a atins nivelul de 67,8%, ea este mai mică decât media de peste 110% înregistrată în ţările UE.
În ceea ce priveşte piaţa de telefonie fixă, anul 2008 a demonstrat că ea a atins faza maturităţii, iar pe unele segmente arată semne de declin. Deşi numărul de abonaţi la serviciile de telefonie fixă a crescut cu 3,2%, iar rata de penetrare a acestor servicii a ajuns la 31,2%, volumul vânzărilor pe această piaţă s-a redus cu 5,85%, a afirmat directorul Agenţiei. Totodată, el a menţionat că rata de penetrare a acestor servicii este mai mare decât media înregistrată în 2008 în ţările din Europa de Sud –Est (28%) şi cele din CSI (26%). Potrivit lui Sâtnic, în 2009 numărul abonaţilor la serviciile de telefonie fixă ar putea creşte cu circa 2%, iar rata de penetrare a acestor servicii până la 32%.
Valeriu Lazăr, director al Casei de Investiţii BIS-Capital şi fost ministru al economiei, este de acord că prezenta criza economică nu este în măsură să afecteze piaţa comunicaţiilor electronice: „Serviciile de legătură sunt cele de care oamenii nu se lipsesc în pofida oricăror greutăţi. Cum oamenii vor mânca şi bea întotdeauna, vor continua şi să vorbească la telefon sau să folosească Internetul”.
În structura pieţei comuncaţiilor electronice, după cifra de afaceri, cea mai mare cotă – de 50,9% - i-a revenit telefoniei mobile, urmată de telefonia fixă cu 38,6%, sectorul servicii de acces la Internet şi transport date – cu 6,4%, sectorul servicii difuzare şi retransmisie a programelor audiovizuale – cu 4,1%. Comparativ cu 2007, cota telefoniei fixe în structura pieţei s-a redus cu 7,4 puncte procentuale, iar cota telefoniei mobile, cea a accesului la Internet şi a serviciilor audiovizuale s-au mărit cu 4,3 p.p, cu 2 p.p şi, respectiv, cu 1,1 puncte procentuale.