logo

Petru Macovei: Influenţele politicului asupra mass-media se intensifică


https://www.ipn.md/index.php/ro/petru-macovei-influentele-politicului-asupra-mass-media-se-intensifica-7978_1005615.html

Directorul executiv al Asociaţiei Presei Independente, Petru Macovei, este de părere că influenţele politicului asupra mass-media din Moldova sunt tot mai mari. În opinia sa, fenomenul poate fi diminuat. Organizaţiile neguvernamentale de media încearcă să educe consumatorul de produse mediatice în aşa fel, încât oamenii să poată face diferenţa dintre un produs jurnalistic bun şi unul de proastă calitate.

„În Moldova sunt aplicate tehnologii tot mai sofisticate de manipulare a opiniei publice, iar noi încercăm să educăm oamenii ca ei să ştie care pot fi efectele manipulării şi cum anume are loc manipularea informaţională. De asemenea, intenţionăm să „scoatem la lumina zilei” cele mai grave cazuri de manipulare a opiniei publice prin intermediul mass-media”, a mai menţionat directorul API într-un interviu pentru IPN.

Petru Macovei a spus că API a lansat o campanie în cadrul căreia vor fi monitorizate instituţiile mass-media pentru a le spune cetăţenilor că un anumit post de televiziune, de radio sau agenţie de presă au manipulat opinia publică atunci când au prezentat o ştire sau alta. De asemenea, reprezentanţii societăţii civile din domeniul mass-media vor încerca să dezvolte spiritul critic al consumatorului de produse media.

„În toată lumea cetăţenii sunt educaţi să nu creadă orbeşte în tot ce spune mass-media pentru că produsul mediatic este determinat de mai multe circumstanţe: cine sunt proprietarii, dacă sunt jurnaliştii oneşti sau fac compromisuri în raport cu profesia ş.a.m.d. Oamenii trebuie să fie educaţi ca să privească critic produsul jurnalistic”, a adăugat Petru Macovei.

În acelaşi context, directorul executiv al API a specificat că nicăieri în lume nu există doar presă de calitate bună. Există presă de bulevard şi jurnalişti cumpăraţi în toată lumea, iar în situaţia în care există o diversitate a produsului jurnalistic, organizaţiile de media trebuie, pe de o parte, să protejeze jurnaliştii buni şi colectivele redacţionale responsabile, iar pe de altă parte, să condamne încercările de manipulare pe care tot jurnaliştii le fac.