logo

Peste 100 de vagoane cu mărfuri de producţie moldovenească staţionează până în prezent la frontiera moldo-ucraineană


https://www.ipn.md/index.php/ro/peste-100-de-vagoane-cu-marfuri-de-productie-moldoveneasca-stationeaza-pana-in-p-7966_961813.html

Peste 100 de vagoane cu mărfuri de producţie moldovenească, inclusiv vinicolă, staţionează până în prezent la graniţa R. Moldova cu Ucraina. Vagoanele se află acolo încă de la începutul lunii septembrie curent, în legătură cu închiderea pentru reparaţii a podului de la km 116 al tronsonului feroviar Moghiliov-Podolski – Ocniţa. Deşi partea ucraineană preconiza redeschiderea podului menţionat la 29 septembrie curent, până în prezent Căile Ferate ale Moldovei (CFM) nu au fost anunţate de partea ucraineană despre reluarea circulaţiei feroviare pe acest tronson. Acest fapt a fost comunicat pentru Info-Prim Neo de consilierul directorului CFM, Anatol Ţvetcov. Potrivit lui, în prezent nu au loc lucrări la acest pod, partea moldovenească considerând că reparaţia a fost finalizată. Ţvetcov susţine că circulaţia trenurilor de pasageri şi a unor marfare este asigurată în prezent pe tronsonul Larga–Sochireni, însă prin acest punct vamal nu este prevăzută trecerea mărfurilor supuse accizelor, precum sunt vinurile. Ţvetcov a mai spus că, în prezent, oficialităţi din cadrul CFM negociază la Moscova cu partea ucraineană reluarea circulaţiei feroviare pe tronsonul Moghiliov-Podolski – Ocniţa. Totodată, autorităţile CFM sunt îngrijorate de faptul că partea rusă insistă până în prezent asupra reluării circulaţiei feroviare a trenurilor de marfă şi de pasageri prin regiunea transnistreană, deşi autorităţile moldoveneşti consideră acest lucru imposibil atâta timp cât nu controlează această regiune şi nu poate garanta siguranţa pasagerilor şi mărfurilor. La 7 septembrie, prin semnarea unui acord cu CFM, partea ucraineană a garantat că-şi va asuma responsabilitatea doar pentru situaţiile în care vagoanele de marfă în tranzit prin R. Moldova ar putea fi sechestrate pe teritoriul din stânga Nistrului, aşa cum s-a întâmplat la 4 martie curent, însă nu şi pentru cele cu mărfuri produse în Moldova. Preşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Exportatorilor de Vinuri, Gheorghe Cozub a declarat pentru Info-Prim Neo că, în perioada de la 1 septembrie şi până în prezent, exportatorii au transportat o parte din mărfuri cu transportul auto până la Odesa, unde vinurile erau încărcate în vagoane. Această metodă însă este foarte costisitoare şi nu permite transportarea cantităţilor mari de producţie vinicolă a spus sursa citată. Potrivit lui Cozub, în prezent exporturile de vinuri din Moldova sunt practic stopate, avţnd în vedere că, anterior, acestea se efectuau în proporţie de circa 90% pe cale feroviară. Cozub a mai menţionat că Asociaţia a adresat recent un apel autorităţilor statale solicitând intervenţia acestora pe lângă partea ucraineană în vederea reluării circulaţiei trenurilor de marfă prin punctul vamal de pe tronsionul Moghiliov-Podolski – Ocniţa.