logo

PCRM are o imagine confuză şi un mesaj neclar, CAMPANIE IPN


https://www.ipn.md/index.php/ro/pcrm-are-o-imagine-confuza-si-un-mesaj-neclar-campanie-7978_1014546.html

La 30 noiembrie au loc alegeri parlamentare în Republica Moldova. O parte din partidele politice deja au început, oficial sau neoficial, activităţile electorale, altele încă nu. Agenţia IPN şi-a propus să fixeze „portretele” formaţiunilor politice, înregistrate în percepţia societăţii, până la declanşarea oficială a campaniei electorale. Credem că este un exerciţiu util pentru electoratul din Moldova care va obţine informaţie concentrată suplimentară de care va putea ţine cont în ziua alegerilor, dar şi pentru înseşi partide care vor obţine indicii în plus pentru corectarea imaginii. S-ar putea ca acest tablou să prindă bine şi pentru o mai bună înţelegere între ceea ce vrea să fie şi ceea ce este în realitate un partid sau altul din Republica Moldova. În acest scop, mai mulţi experţi au fost solicitaţi să se exprime vizavi de şansele partidelor de a ajunge în viitorul legislativ, cum şi-au îndeplinit promisiunile făcute la fostele alegeri, eventualele coaliţii, subiecte, tactici şi strategii pe care acestea le vor utiliza pentru a se impune mai mult în faţa electoratului. Formaţiunile politice sunt prezentate în ordinea dictată de numărul mandatelor deţinute în actualul legislativ şi scorul electoral obţinut în ultimele alegeri parlamentare, desfăşurate în anul 2010.
---

Actualmente, Partidul Comuniştilor din Republica Moldova are o imagine confuză şi chiar controversată în special din cauza ultimelor scandaluri din interiorul formaţiunii. Cu toate acestea, partidul are timp să-şi refacă imaginea şi are şanse să câştige la alegerile din 30 noiembrie tot atâtea mandate ca şi la alegerile din 2010. Experţii Olga Nicolenco, Ion Tăbârţă şi Denis Cenuşa şi-au expus viziunile asupra imaginii şi şanselor PCRM la viitoarele alegeri.

Politologul Olga Nicolenco, expert în strategii electorale, e de părere că acum imaginea PCRM este una confuză şi nebuloasă, generată de idei zăpăcite şi acţiuni haotice. „PCRM va fi prezent în viitorul legislativ, dar, exact ca şi în actualul, va fi mai degrabă absent, decât prezent”, a spus Olga Nicolenco.

Ion Tăbârţă, vicedirector la Institutul de Consultanţă şi Analiză Politică „Politocon”, spune că PCRM are o imagine controversată cu toate că dispune de un electorat dur care la sigur îi va aduce un procentaj mare la alegeri. Analistul nu crede că PCRM ar vrea sau ar putea să coalizeze cu alt partid pentru a participa la parlamentare. „În istoria sa partidul nu s-a coalizat cu nimeni. Imaginea acestuia a avut de suferit după revolta din rândurile sale. Cred că PCRM va lua mai puţine mandate, cel mult ar putea repeta succesul din 2010, dar nu văd cum ar primi mai multe mandate acum”, a subliniat expertul.

Analistul Denis Cenuşa spune că imaginea comuniştilor este în proces de redefinire, fiindcă a fost eliminat din partid un grup de oameni care reprezentau o anumită latură, inclusiv ideologică a PCRM. „Înainte de campanie, PCRM încearcă să-şi revizuiască imaginea şi îmi pare că până la alegeri are suficient timp. PCRM este un partid autosuficient şi nu are nevoie de parteneri de bloc. Nu văd posibilă o iniţiativă de a intra cu cineva în bloc, fiindcă la sigur va trece pragul. Cred că PCRM ar putea să obţină acelaşi număr de mandate sau mai puţin fiindcă alte persoane au părăsit formaţiunea între timp şi s-au alăturat altor formaţiuni ceea ce ar putea reduce procentual numărul de voturi”, a apreciat expertul.

Întrebată fiind despre punctele forte ale PCRM, Olga Nicolenco a remarcat devotamentul naiv al multor persoane vârstnice, existenţa unor structuri consolidate în teritoriu, deşi tot mai mici, dar disciplinate, simbolica electorală imprimată în creiere timp de un secol. Punctele slabe ale formaţiunii ar fi faptul că PCRM are un lider invariabil ca prezenţă şi involutiv ca prestaţie, întrun cuvânt – de la omul cândva carismatic – la actualul total confuz. De asemenea, puncte slabe sunt şi lipsa de mesaj în orice domeniu şi pe orice dimensiune, lipsa de nume notorii în viitoarea listă de candidaţi. Olga Nicolenco a adăugat că PCRM aşa şi nu a reuşit să devină o opoziţie competentă, combativă, conciliantă şi constructivă. PCRM nu a fost în stare să urce la înălţimea cuvintelor „Există înfrângeri, care nu coboară, ci înalţă”.

Referindu-se la punctele tari şi slabe ale comuniştilor, Ion Tăbârţă a apreciat că aceştia au un singur punct forte – liderul Vladimir Voronin. Iar cel mai mare punct slab al comuniştilor e că nu mai au pe nimeni altcineva în afară de Voronin.

Denis Cenuşa a spus că PCRM, prin statutul de partid de opoziţie principal, practic, şi-a păstrat nucleul de alegători şi nu va obţine prea puţine mandate ca să nu poată influenţa viaţa politică, acesta fiind punctul forte. Punctul slab o reprezintă tulburările prin care a trecut şi mai trece în legătură cu plecarea recentă a unor membri. Denis Cenuşa a adăugat că tot ceea ce au promis comuniştii în perioada cât au fost în opoziţie nu aveau finalitatea pe care şi-o propuneau. În particular, ei cereau alegeri anticipate, dar erau siguri că nu vor obţine. Expertul este de părere că iniţiativele lor aveau caracter populist şi aveau scopul de a menţine partidul în spaţiul public, de a da subiecte jurnaliştilor şi de a nu fi uitaţi de electorat.

Referitor la subiectele pe care ar putea să le abordeze în campanie şi strategiile la care vor recurge pentru a atrage mai mulţi susţinători, Olga Nicolencă spune că PCRM va insista pe subiectele sociale, precum şcoli şi pensii, dar cât ţine de vectorul extern, încă nu este clar pentru care proces de integrare a ţării va opta. „Integrarea în Uniunea Europeană sau poate Vamală, cine mai duce contul zigzagurilor geopolitice ale comuniştilor?", se întreabă expertul. Olga Nicolenco a menţionat că Partidului Comuniştilor tradiţional îi reuşeşte bine comunicarea de la om la om, iar, pentru a avea un succes mai mare la alegeri, importantă va fi crearea cât mai devreme a listei de candidaţi, pentru ca publicul să reuşească să-i cunoască.

Ion Tăbârţă crede că PCRM în camapania electorală va aborda teme populiste. „Vor critica guvernarea şi integrarea europeană, dar o vor critica moderat, vor insista pe echilibrarea relaţiilor dintre est şi vest şi vor pomeni toate problemele cu care s-a confruntat Moldova în ultimii 5 ani”, a conchis vicedirectorul „Politicon”.

Denis Cenuşa este de părere că PCRM va continua să promoveze imaginea negativă a guvernării, demonizând imaginea acesteia prin folosirea criticilor dure asupra rezultatelor guvernării. Strategia principală va fi blamarea guvernării pentru ceea ce se întâmplă în ţară – deteriorarea relaţiilor cu Rusia, semnarea Acordului de Asociere cu UE care, potrivit comuniştilor, nu ar aduce beneficii, dar se vor focusa şi pe acţiunile vulnerabile ale guvernării, precum pierderea pachetului de acţiuni de la Banca de Economii şi concesionarea Aeroportului Internaţional Chişinău.

Mariana Galben, IPN