logo

Parteneriatul public-privat privind Gările Auto a fost nociv interesului public, raport


https://www.ipn.md/index.php/ro/parteneriatul-public-privat-privind-garile-auto-a-fost-nociv-7965_1071482.html

Cu o viteză fulgerătoare, Guvernul a reușit să adopte o decizie absolut pripită, neargumentată și pe alocuri absurdă ca să inițieze un parteneriat public-privat cu privire la întreprinderea de stat „Gările și Stațiile Auto”. Autoritățile au desfășurat un concurs viciat, cu multiple încălcări ale legislației și au semnat un contrat de parteneriat public-privat nociv interesului public. De asemenea, a fost neglijată orice monitorizare a îndeplinirii obligațiilor de către partenerul privat. Concluziile se regăsesc în raportul Comisiei de anchetă pentru analiza modului de organizare și desfășurare a privatizării și concesionării proprietății publice începând cu anul 2013, prezentat joi, 13 februarie, în Parlament, transmite IPN.

„Întreprinderea de stat Gările și Stațiile Auto a fost inclusă în lista lucrărilor și serviciilor de interes public propuse parteneriatului public-privat, prin aprobarea hotărârii Guvernului nr. 419 în anul 2012. Însă, din 2012 până în 2018, nu a existat vreo concepție de parteneriat public-privat expusă public sau, cu atât mai mult, vreun proiect de promovare a respectivului proiect. Însăși prezența întreprinderii în listă nu însemna nici pe departe intenția statului de a ceda integral gestiunea în mâini private – această prezență putea să se refer la proiecte de renovare ale unor clădiri sau la proiecte de cooperare pe filiera digitalizării operațiunilor comerciale, cum ar fi biletele electronice, de exemplu. Să nu uităm că fluxul anual care se înregistrează în transportul public este de peste 500 de milioane de lei. Întreprinderea este un element esențial al sistemului de transport rutier de pasageri. Ea deservește peste 80% din toți pasagerii curselor de autobuze”, a declarat deputatul Igor Munteanu, președinte al comisiei.

Potrivit lui, din 2012 și până la trecerea în gestiune privată, întreprinderea de stat „Gările și Stațiile Auto” activa în regim normal, fără situații critice de ordin financiar, înregistrând anual profit constant de aproximativ cinci milioane de lei. Chiar și în aceste condiții, s-a decis asupra parteneriatului public-privat.

În raport se menționează că criteriile de bază pentru selectarea partenerului privat sunt neproporționale scopului parteneriatului public-privat. „Nu este clar de ce Guvernul a solicitat din partea viitorilor parteneri dispunerea de capital propriu sau mijloace financiare suficiente pentru asigurarea investițiilor și fluxului de numerar operațional de minimum 400 de milioane lei. Formularea este confuză și nu este clară oportunitatea unui astfel de criteriu atunci când suma totală a investițiilor este de aproximativ 200 de milioane de lei, pe termen de trei ani. Nu este clar câți agenți economici din Moldova ar satisface asemenea condiții”, a notat deputatul.

Concursul a fost câștigat, printr-o singură ofertă, de o asociație compusă dintr-o întreprindere înregistrată cu două zile înainte de a depune oferta, încă o întreprindere și un cetățean american, precizează președintele comisiei de anchetă.

„În contextul ilegalităților crase enumerate în raport”, comisia de anchetă solicită luarea de măsuri urgente de către Agenția Proprietății Publice pentru întocmirea raportului de monitorizare a parteneriatului public-privat și lansarea procedurilor de reziliere a contractului dacă se atestă lipsa de progrese asumate și lipsa unei garanții bancare de bună execuție. De asemenea solicită organelor de drept investigarea acțiunilor și inacțiunilor Guvernului, MEI, APP, administratorului ÎS GSA, Comisiei de selectare a partenerului privat, pentru a da o calificare procesuală abuzurilor identificate.