Turismul este considerat în prezent, la scară globală, drept unul dintre cele mai dinamice sectoare economice, fiind, așa precum spun cifrele, industria cea mai profitabilă. Circa 170 de state și-au stabilit ca prioritate dezvoltarea acestui sector. În lista mondială se regăsesc, de asemenea, România și Republica Moldova, două state românești, care au semnat între ele acorduri de colaborare pentru a conferi dezvoltare turismului pe ambele maluri ale Prutului. În centrul atenției va fi turismul medical, acesta având indicatori buni în ambele țări. Despre strategiile comune de promovare a destinațiilor turistice din România și Republica Moldova pe piețele-țintă, stabilirea unor trasee turistice transfrontaliere comune, dar și obiectivele de dezvoltare a turismului, au discutat invitații dezbaterii publice „Parteneriatul moldo-român în domeniul turismului, strategii comune de dezvoltare”, organizată de Agenția de presă IPN.
Potrivit secretarului de stat la Ministerul Culturii, Andrei Chistol, în primul trimestru al anul 2024, la nivel mondial, se ajunge sub 100% recuperare turismului față de situația din 2019, anul de referință de până la pandemie. Practic, se atestă o revenire mare, în special, pe anumite destinații, precum cele din Asia și de pe continentul european. În opinia sa, destinațiile de pe european sunt cu potențial. Există țări care investesc foarte mult în promovare, în campanii de comunicare, în dezvoltarea de produs turistic, în îmbunătățirea infrastructurii turistice.
Secretarul de stat crede că, în context regional, având în vedere situația de insecuritate pe care o avem în regiune, dar și având în vedere conexiunile istorice, culturale, patrimoniu cultural comun, ar fi important să se promoveze ca destinație comună Moldova și România, în pachete turistice comune, în oferte turistice comune, în abordării turistice comune. Totodată, el a remarcat că elementul de insecuritate existent la granița cu Ucraina, prezintă și anumite dezavantaje, de conexiune și de credibilitate, și de siguranță. Dar, spune el, se lucrează cu partenerii străini și partenerii de dezvoltare ca fie îmbunătățit climatul așa încât Republica Moldova să devină o destinație turistică autentică.
Alexandru Constantin, președintele Asociației Române pentru Turism Medical, a relatat că, timp de 15 ani, Asociația care o reprezintă tinde să aducă turismul medical la un nivel cât de cât comparabil cu cel din alte țări, precum Ungaria, Polonia, sau Turcia. Crede că partea aceasta de Europa are un potențial extrem de mare pe anumită servicii medicale, care trebuie exploatate în mare grijă, tocmai pentru a putea, în câțiva ani, să ajungă în top. Alexandru Constantin spune că de la început a înțeles că în raport cu Republica Moldova nu are cum să fie competitor, ci doar parteneri și să se dezvolte împreună. În opinia sa, Republica Moldova are un mare avantaj pentru că, deși este la început, poate să aibă exemple și să învețe exact din ceea ce au făcut alții, în ceea ce privește bunele practici. „Împreună cu Asociația de turism medical din Moldova avem deja o serie de proiecte, cele pe fonduri europene și, un proiect în ceea ce privește acreditarea internațională a clinicilor și spitalelor din Republica Moldova”, a spus el.
Potrivit lui Alexandru Constantin, dacă nu se va munci pentru ca parteneriatele acestea să fie solide și să și să se reușească înglobarea destinației România și Republica Moldova în calitate de o destinație din această parte a Europei, se pot întâmpla mai multe probleme și aceasta nu și-o dorește nimeni. El a adăugat că există foarte mulți investitori români în Republica Moldova în domeniul sănătății, ceea constituie un stimulent în plus pentru a dezvolta această destinație din Europa și a beneficia împreună.
Andrei Revenco, directorul executiv al Asociației Turismului Medical din Moldova, susține că România nu este percepută ca un concurent, ci mai curând este vorba despre o conlucrare și o cooperare reciprocă dintre cele două state. Asta, pentru că Moldova are servicii, la care calitatea și prețul sunt mai bune decât în România și invers, România are servicii, de exemplu domeniul balneo, unde Moldova poate promova România, iar România poate promova servicii din Moldova, precum stomatologia sau intervenții in vitro, chirurgia plastică și multe alte lucruri.
Potrivit lui Andrei Revenco, Republica Moldova este cunoscută ca o destinație turistică în ceea ce privește turismul dentar, fiind un domeniu foarte dezvoltat. De asemenea, e populară chirurgia plastică, unde Moldova dispune de specialiști foarte buni. Fertilizarea in vitro este, la fel, un domeniu în care turismul medical are succes. Fertilizarea în vitro în Republica Moldova are o rată de succes foarte mare. La nivel de țară, peste 40%, iar unele clinici au o rată de succes de peste 50%. Ceea ce este un rezultat foarte mare și paciente din străinătate vin și caută anume astfel de clinici, unde este rată de succes foarte înalt. Totodată, Moldova oferă un raport foarte bun de preț-calitate.
Dezbaterea publică „Parteneriatul moldo-român în domeniul turismului, strategii comune de dezvoltare”, este a șaptea ediție din cadrul proiectului „Dublă integrare prin cooperare și informare. Continuitate”, finanțat de Departamentul pentru Relația cu Republica Moldova. Conținutul acestei dezbateri nu reprezintă poziția oficială a Departamentului pentru Relația cu Republica Moldova.