logo

Până la campanie, o parte din TV-uri au favorizat anumiți concurenți, defavorizându-i pe alții


https://www.ipn.md/index.php/ro/pana-la-campanie-o-parte-din-tv-uri-au-favorizat-anumiti-concurenti-defavorizand-7978_1046768.html

Deși campania electorală pentru parlamentare a început pe 24 ianuarie, cu două săptămâni mai devreme de această dată o parte din posturile de televiziune monitorizate de către Centrul pentru Jurnalism Independent au favorizat anumiți concurenți electorali și i-au defavorizat pe alții, atât prin spațiul oferit, cât și prin tonalitatea reflectării. O altă parte a oferit acces egal tuturor concurenților electorali, fără a avea preferințe politice. Opinia a fost exprimată de către experta media Nadine Gogu, în contextul primului raport de monitorizare a mass-media realizat în perioada 9-24 ianuarie, transmite IPN.

Nadine Gogu spune că o parte dintre posturile de televiziune monitorizate au oferit acces tuturor concurenților electorali, fie că e vorba de partide ce candidează pe circumscripții naționale, fie – de concurenți înregistrați în circumscripțiile uninominale. Totuși, mai multe canale, în special din acele cu acoperire națională, i-au tratat preferențial pe unii concurenți. Aceștia au beneficiat de spațiu amplu pentru a-și expune poziția în diferite subiecte, apărând în ipostaze favorabile. În același timp, oponenții politici ai acestora au fost defavorizați, în special prin filtrarea informațiilor incluse în știri.

Potrivit expertei, de cele mai dese ori, posturile de televiziune reflectă în știri acuzațiile aduse de unii concurenți la adresa altora, fără a oferi dreptul la replică celor vizați în acuzații. De asemenea, spune Nadine Gogu, în multe cazuri reporterii nu au separat faptele de opinie, recurgând și la așa-numitul cadraj sau frame-ing – selectează informația de la evenimente astfel încât să prezinte o anumită fațetă a lucrurilor, care convine anumitor protagoniști electorali.

În opinia lui Nadine Gogu, astfel de tendințe au fost vizibile și în afara campaniilor electorale, doar că în timpul campaniilor se accentuează, devin mult mai vizibile. „Se întâmplă acest lucru pentru că jurnaliștii urmează indicațiile șefilor din redacții, care la rândul lor urmează indicațiile patronilor care fie sunt politicieni, fie au legături strânse cu politicul”, susține Nadine Gogu.

Experta spune că jurnaliștii au obligația de a reflecta echilibrat campania electorală și de a oferi spațiu tuturor concurenților electorali sau unui număr cât mai mare de concurenți electorali. La fel, jurnaliștii trebuie să urmeze cu strictețe prevederile legale, în speță Regulamentul privind reflectarea alegerilor, elaborat de CEC, precum și cele ale Codului deontologic al jurnalistului. Doar așa, spune experta, va fi respectat dreptul concurenților de a avea acces la media și dreptul publicului de a primi informație corectă și echidistantă.