Organizaţiile de protecţie a consumatorilor intenţionează să lanseze o strategie naţională în domeniu
https://www.ipn.md/index.php/ro/organizatiile-de-protectie-a-consumatorilor-intentioneaza-sa-lanseze-o-strategie-7967_963133.html
Consiliul Naţional al Organizaţiilor de protecţie a consumatorilor din R. Moldova intenţionează să lanseze, până la sfârşitul anului curent, Strategia naţională a protecţiei consumatorului. Instituia are drept fondatori Liga pentru apărarea drepturilor consumatorilor, Mişcarea obştească pentru protecţia consumatorilor „Pro-consumator” şi Centrul pentru protecţia consumatorilor.
Potrivit preşedintelui Ligii, Roman Mihăeş, Consiliul colaborează la elaborarea Strategiei cu Serviciul standarde şi metrologie, care este organul abilitat şi pentru protecţia drepturilor consumatorilor în RM. Proiectul strategiei ar putea fi supus dezbaterilor publice în septembrie.
Mihăeş a menţionat că în prezent este necesară racordarea spaţiului legislativ şi instituţional din RM la rigorile ce se propun prin planul de acţiuni RM–UE şi din perspectiva aderării la UE. Pentru aceasta, însă, spune sursa citată, este nevoie în primul rând de crearea unei Agenţii Naţionale de protecţie a consumatorilor care să fie un organ specializat al statului, să dispună de experţi, laboratoare, să fie abilitată cu dreptul de retragere din vânzare a produselor de pe piaţă, după exemplul altor ţări, inclusiv România.
Potrivit expertului, în al doilea rând este vorba despre instituirea unor forme alternative litigiilor judiciare - aşa-zisele instanţe de arbitraj, recomandate de Comisia Europeană. Mihăeş spune că în prezent litigiile privind protecţia consumatorilor sunt de o valoare relativ mică şi nu este logic ca acestea să fie judecate în trei instanţe de judecată – judecătoriile de sector, Curtea de apel, Curtea Supremă de Justiţie. Acest fapt descurajează consumatorii, implicând pierdere de timp, deoarece procesele pot dura şi mai mult de un an, şi cheltuieli financiare mari, pentru că, în cazul pierderii cauzei, consumatorii riscă să plătească servicii juridice de 10–20 mii de lei.
Arbitrajul, care va fi o instituţie cu activitate permanentă, se constituie din specialişti în domeniu care, în termen de până la o săptămână, ar putea să dea o hotărâre pe un anume litigiu, în urma examinării actelor depuse atât de consumator, cât şi de agentul economic. Decizia arbitrajului va putea fi atacată ulterior în instanţa de judecată, însă în cazul în care hotărârea va fi nefavorabilă pentru agentul economic, există o mare probabilitate că acesta să nu meargă în instanţă, având din start puţine şanse de câştig.
Consiliul Naţional al Organizaţiilor de protecţie a consumatorilor din RM are drept scop promovarea politicii protecţiei efective a drepturilor consumatorilor, schimbul de experienţă şi consolidarea ONG din domeniu, facilitarea dialogului cu alţi parteneri socialei, elaborarea programelor comune în domeniul protecţiei consumatorilor, stabilirea dialogului cu organizaţiile donatoare şi promovarea unui dialog constructiv cu autorităţile cu atribuţii în domeniul protecţiei consumatorilor.