logo

Opinia cu privire la multiple încălcări în procesul de numire a preşedintelui Comisiei Naţionale de Integritate (CNI), Anatolie Donciu


https://www.ipn.md/index.php/ro/opinia-cu-privire-la-multiple-incalcari-in-procesul-de-numire-a-presedintelui-co-7542_1064987.html

29.10.2012

Opinia cu privire la multiple încălcări în procesul de numire a preşedintelui Comisiei Naţionale de Integritate (CNI), Anatolie Donciu

 

Concluzii:

Lipsa de transparenţă. Comisia parlamentară juridică, numiri şi imunităţi (Comisia) nu a asigurat transparenţa deciziei asupra candidaturii la funcţia de membru a CNI şi la funcţia de preşedinte al CNI a lui Anatolie Donciu. Discutarea subiectului cu privire la candidatura dată nu a fost anunţată pe agenda Comisiei şi nici nu au fost prezentate documentele relevante candidaturii discutate pentru părţile interesate. Societatea nu a putut realiza dreptul la un control civic asupra candidatului la funcţia de membru şi preşedintele CNI. Prin urmare, au fost încălcate prevederile Regulamentului Parlamentului şi a Legii cu privire la transparenţa în procesul decizional.

Incompatibilitatea pentru a ocupa funcţia de preşedinte CNI. Comisia prin hotărîrea sa din 25.01.2012 nu dă aprecierea dacă candidatul la funcţia de preşedinte al CNI corespunde criteriului de a nu fi deţinut o funcţie de înaltă răspundere publică (demnitatea publică, pnct.7 din legea cu privire la CNI), doar constată conformarea la cerinţele generale de eligibilitate pentru calitatea de membru al CNI (art. 11 din legea cu privire la CNI). Funcţia de procuror, prim-vice procuror, vice-director CCCEC sunt funcţiile de înaltă răspundere publică sau demnitate publică prin urmare numirea în funcţie de preşedinte al CNI nu respectă legea. Prin urmare, au fost încălcate prevederile Legii cu privire la CNI.  

Misiunea CNI este asigurarea transparenţei regimului de declarare a veniturilor funcţionarilor (inclusiv a demnitarilor publici), monitorizarea administrativă şi facilitatea controlului public al societăţii. Misiunea CNI nu este să servească interesele de partid sau să fie o pîrghie la dispoziţia unui grup politic. Declaraţiile unor lideri politici privind revendicarea instituţiei drept pîrghie dezvăluie interesul politic, tărăgănarea de 6 luni a funcţionalităţii CNI, numirea contrară legii expune de facto supunerea CNI controlului politic, enunţă încercarea de utilizare a acesteia în calitate de unealtă pentru reglarea conturilor politice.

Această încălca direct legea cu privire la CNI, subminează decisiv independenţa şi funcţionalitatea CNI.

 

Recomandări:

Anatolie Donciu va renunţa la funcţia de preşedinte al CNI pe motiv că a deţinut anterior cîteva funcţii de înaltă răspundere publică (demnitatea publică) inadmisibile pentru calitatea de preşedinte al CNI.

Parlamentul va iniţia proceduri relevante pentru readucere în legalitate activitatea CNI şi vor numi un preşedinte care corespunde tuturor cerinţelor prevăzute de legea CNI.

Reprezentantul societăţii civile în CNI va lua atitudinea adecvată faţă de situaţia creată şi multiplele încălcări ale legii cu privire la CNI şi va decide în asemenea circumstanţe dacă mai poate continua activitatea sa în CNI. 

Semnatarii:

  • Centrul de Resurse pentru Drepturile Omului (CReDO),
  • Juriştii pentru Drepturile Omului,
  • Asociaţia pentru Democraţia Participativă (ADEPT),
  • Institutul pentru Drepturile Omului (IDOM)
  • Colectarea semnăturilor suplimentare în proces…

 

Nota explicativă la

Opinia cu privire la multiple încălcări cu privire la numirea în calitate de membru şi în calitate de preşedinte al Comisiei Naţionale de Integritate (CNI)

a lui Anatolie Donciu


A. Încălcarea cerinţelor de respectare a transparenţei în actul decizional în procesul de numire a lui Anatolie Donciu în funcţia de membru al Comisiei Naţionale de Integritate (CNI) în cadrul Comisiei juridice, numiri şi imunităţi

Şedinţa comisiei juridice, imunităţi şi numiri din 24.10.2012 de ora 10.00[1],[2] nu a prevăzut acest subiect pe agenda şi nici nici într-o altă zi. Sunt încălcate direct următoarele prevederi ale Legii cu privire la Regulamentul Parlamentului[3]:

Articolul 24. Caracterul public al şedinţelor comisiilor permanente
(1) Şedinţele comisiilor sînt publice.
(2) La şedinţele publice ale comisiei pot fi prezenţi reprezentanţi ai mijloacelor de informare în masă acreditaţi la Parlament. Informaţiile oficiale despre lucrările comisiei se dau publicităţii şi se plasează pe web site-ul Parlamentului.
(3) Comisia poate hotărî, la propunerea unuia din membrii săi, ca şedinţa ei să se desfăşoare în mod închis în cazul în care dezbaterea publică a chestiunilor poate să prejudicieze măsurile de protecţie a cetăţenilor sau siguranţa naţională.

Nu sunt respectate următoarele prevederi ale Legii cu privire la transparenţa în procesul decizional[4]:

 

Articolul 3. Domeniul de aplicare al prezentei legi

(2) Sub incidenţa prezentei legi cad: a) autorităţile publice centrale: Parlamentul

 

Articolul 8. Etapele asigurării transparenţei
    Etapele principale ale asigurării transparenţei procesului de elaborare a deciziilor sînt:
    a) informarea publicului referitor la iniţierea elaborării deciziei;
    b) punerea la dispoziţia părţilor interesate a proiectului de decizie şi a materialelor aferente acestuia;

 

Articolul 13. Participarea la şedinţele publice
    (1) Şedinţele din cadrul autorităţilor publice privind luarea de decizii sînt publice, cu excepţia cazurilor prevăzute de lege.
    (2) Anunţul referitor la desfăşurarea şedinţei publice va fi plasat pe pagina web oficială a autorităţii publice, va fi expediat prin intermediul poştei electronice părţilor interesate, va fi afişat la sediul autorităţii publice într-un spaţiu accesibil publicului şi/sau va fi difuzat în mass-media centrală sau locală, după caz, conţinînd data, ora şi locul desfăşurării şedinţei publice, precum şi ordinea de zi a acesteia.

    (4) Transparenţa procesului decizional în cazul Parlamentului se asigură în conformitate cu regulamentul de funcţionare al acestuia.
 

Articolul 15. Informarea publicului referitor la deciziile adoptate Autorităţile publice vor asigura accesul la deciziile adoptate prin plasarea acestora pe pagina web oficială, prin afişare la sediul lor într-un spaţiu accesibil publicului şi/sau prin difuzare în mass-media centrală sau locală, după caz, precum şi prin alte modalităţi stabilite de lege.

 

Proiectul hotărîrii privind numirea în funcţie a preşedintelui CNI din 25.10.2012[5] induce în eroare plenul Parlamentului despre procedura desfăşurată discutată şi conţine informaţii eronate cu privire la întrunirea de către dl Anatolie Donciu a cerinţelor de membru al CNI conform pnct. 7 al Legii cu privire la CNI.

Lipseşte hotărîrea Comisiei juridice, imunităţi şi numiri cu privire la demisia dlui Ion Casian, membru al CNI numit în această funcţie conform hotărîrii Parlamentului din 22.06.2012.

Hotărîrea Comisiei juridice, imunităţi şi numiri cu privire la examinarea candidatului Anatolie Donciu la funcţia de membru al CNI nu este însoţită de CV-ul sau o scurtă biografie a candidatului. Practica pozitivă cu referire la numirea candidaţilor enunţă plasarea documentelor relevante, inclusiv al CV-ului şi în cazul conducătorului instituţiei a unei viziuni privitor la organizarea instituţiei, pentru supunerea controlului public al informaţiei prezentate.  Cunoaşterea şi verificarea corectitudinii informaţiei care se conţine în CV-ul candidatului trebuie confirmată conform procedurii prevăzute care prevede şi un aviz din partea SIS-ului.

Hotărîrii Comisiei menţionată enunţă că candidatul la funcţia de preşedinte al CNI, Anatolie Donciu, întruneşte condiţiile pnct.11 al Legii cu privire la CNI. Totodată, această hotărîre nu califică dacă candidatul la funcţia întruneşte condiţiile pnct. 7 ale Legii cu privire la CNI, şi anume, “nu a deţinut o înaltă funcţie publică”. Hotărîrea comisiei evită să se pronunţe asupra acestui aspect.

 

2. Încălcarea cerinţelor pentru calitatea de preşedinte a CNI de către Anatolie Donciu


Membru al CNI Anatolie Donciu nu întruneşte cerinţele pnct.7 al legii cu privire la CNI cu referire la cerinţa de a “nu a deţinut o înaltă funcţie publică”. Anatolie Donciu a deţinut cel puţin 2 funcţii care reprezintă înaltă funcţie publică:

  1. procuror în diverse funcţii în cadrul procuraturii, în perioada 1983-1999,
  2. prim-vice procuror al mun.Chişinău, în perioada 1999-2002,
  3. vice-director al Centrului pentru Combaterea Crimelor Organizate şi a Corupţiei (CCCEC), în perioada 2002-2004[6].

 

Deţinerea funcţiilor date face imposibilă că Anatolie Donciu să fie numit în funcţia de preşedinte al CNI pe motiv că sunt încălcate următoarele prevederi ale Legii cu privire la CNI, nr. 180 din 19.12.2011, publicat 06.01.2012[7], Anexa nr.1, Regulamentul CNI[8]:

 

7. Conducerea Comisiei este exercitată de preşedintele acesteia, numit de Parlament din rîndul membrilor Comisiei care nu au deţinut o înaltă funcţie de răspundere, la propunerea Preşedintelui Parlamentului, cu votul majorităţii deputaţilor aleşi. Preşedintele Parlamentului propune candidatura pentru funcţia de preşedinte al Comisiei după consultarea obligatorie a fracţiunilor parlamentare.

 

Codul penal în redacţia anterioară clar prevede că înaltă funcţie de răspundere este funcţia a cărei numire este reglementată de Constituţia şi de legile organice. Funcţia de procuror, funcţia de prim-vice procuror al mun. Chişinău sunt reglementate de Constituţia Republicii Moldova  (art. 124, 125) şi Legea cu privire la procuratura (art.36, 23, 24). Funcţia de vice-director al CCCEC este reglementată de legea cu privire la CCCEC (art.8(3)).

Textul Codului Penal, valabil la momentul intrării în vigoare a legii cu privire la CNI prevede:

Articolul 123. Persoana cu funcţie de răspundere

(1) Prin persoană cu funcţie de răspundere se înţelege persoana căreia, într-o

întreprindere, instituţie, organizaţie de stat sau a administraţiei publice locale ori într-o

subdiviziune a lor, i se acordă, permanent sau provizoriu, prin stipularea legii, prin numire, alegere sau în virtutea unei însărcinări, anumite drepturi şi obligaţii în vederea exercitării funcţiilor autorităţii publice sau a acţiunilor administrative de dispoziţie ori organizatorico-economice.

(2) Prin persoană cu înaltă funcţie de răspundere se înţelege persoana cu funcţie de

răspundere al cărei mod de numire sau alegere este reglementat de Constituţia Republicii Moldova şi de legile organice, precum şi persoanele cărora persoana cu înaltă funcţie de răspundere le-a delegat împuternicirile sale.

 

Codul Penal în redacţia actuală prevede[9]:

   

 Articolul 123. Persoana cu funcţie de răspundere, persoana publică  şi persoana cu funcţie de demnitate publică
    [Art.123 titlul în redacţia LP245 din 02.12.11, MO25-28, publicat 03.02.12 art.77]
    (1) Prin persoană cu funcţie de răspundere se înţelege persoana căreia, într-o întreprindere, instituţie, organizaţie de stat sau a administraţiei publice locale ori într-o subdiviziune a lor, i se acordă, permanent sau provizoriu, prin stipularea legii, prin numire, alegere sau în virtutea unei însărcinări, anumite drepturi şi obligaţii în vederea exercitării funcţiilor autorităţii publice sau a acţiunilor administrative de dispoziţie ori organizatorico-economice.
    (2) Prin persoană publică se înţelege: funcţionarul public, inclusiv funcţionarul public cu statut special (colaboratorul serviciului diplomatic, al serviciului vamal, al organelor apărării, securităţii naţionale şi ordinii publice, altă persoană care deţine grade speciale sau militare); angajatul autorităţilor publice autonome sau de reglementare, al întreprinderilor de stat sau municipale, al altor persoane juridice de drept public; angajatul din cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică; persoana autorizată sau învestită de stat să presteze în numele acestuia servicii publice sau să îndeplinească activităţi de interes public.
    [Art.123 al.(2) în redacţia LP245 din 02.12.11, MO25-28/03.02.12 art.77]
    
(3) Prin persoană cu funcţie de demnitate publică se înţelege: persoana al cărei mod de numire sau de alegere este reglementat de Constituţia Republicii Moldova sau care este învestită în funcţie, prin numire sau prin alegere, de către Parlament, Preşedintele Republicii Moldova sau Guvern, în condiţiile legii; consilierul local; deputatul în Adunarea Populară a Găgăuziei; persoana căreia persoana cu funcţie de demnitate publică i-a delegat împuternicirile sale.

 

Legea cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public Nr. 158 din  04.07.2008 [10]

Articolul 1. Obiectul şi scopul legii

funcţie de demnitate publică – funcţie publică ce se ocupă prin mandat obţinut direct în urma alegerilor organizate sau, indirect, prin numire în condiţiile legii;

 

Legea Nr. 199 din 16.07.2010 cu privire la statutul persoanelor cu funcţii de demnitate publică[11]

Articolul 2. Funcţia de demnitate publică

    (2) Funcţia de demnitate publică este o funcţie publică ce se ocupă prin mandat obţinut direct, în urma alegerilor, sau indirect, prin numire în condiţiile legii.


Anexă. Funcţiile de demnitate publică


Director, director adjunct al Centrului Naţional Anticorupţie


Procuror General, prim-adjunct al Procurorului General, adjunct al Procurorului General, procurori de toate nivelurile

 

Legea Nr. 1264 din  19.07.2002 privind declararea şi controlul veniturilor şi al proprietăţii persoanelor cu funcţii de demnitate publică, judecătorilor, procurorilor, funcţionarilor publici şi a unor persoane cu funcţie de conducere[12]

Articolul 2. Noţiuni

În sensul prezentei legi, se definesc următoarele noţiuni:  persoană cu funcţie de demnitate publică – persoană care exercită funcţii de demnitate publică în temeiul Constituţiei, al Legii nr. 199  din  16 iulie 2010 cu privire la statutul persoanelor cu funcţii de demnitate publică şi al altor acte legislative;

 

Constituţia Republicii Moldova[13]

Articolul 124. Atribuţiile şi structura

(1) Procuratura  reprezintă  interesele generale ale  societăţii  şi apără ordinea de drept, precum şi drepturile şi libertăţile cetăţenilor, conduce  şi  exercită  urmărirea  penală,  reprezintă  învinuirea   în instanţele judecătoreşti în condiţiile legii.

(2) Sistemul  organelor Procuraturii cuprinde Procuratura  Generală, procuraturile teritoriale şi procuraturile specializate.

(3) Organizarea,  competenţa  şi modul de desfăşurare a  activităţii Procuraturii sînt stabilite prin lege.

 

Articolul 125. Mandatul procurorilor

(1) Procurorul  General este numit în funcţie de către Parlament, la propunerea Preşedintelui acestuia.

(2) Procurorii  ierarhic inferiori sînt numiţi de Procurorul General şi îi sînt subordonaţi.

(3) Mandatul procurorilor este de 5 ani.

(4) Funcţia de  procuror  este incompatibilă cu orice  altă  funcţie publică sau privată, cu excepţia activităţii didactice şi ştiinţifice.

(5) În exercitarea mandatului procurorii se supun numai legii.

 

Legea cu privire la Procuratură, Lege Nr. 294, din  25.12.2008[14]

 

 Capitolul  V Numirea procurorului în funcţie

    Articolul 36. Condiţiile de numire în funcţia de procuror

    (3) În funcţia de procuror teritorial sau de procuror specializat, de procuror-şef al subdiviziunii organului Procuraturii pot fi numiţi procurorii care au o vechime de muncă în funcţia de procuror de cel puţin 5 ani, iar în funcţia de adjunct al acestora, de cel puţin 4 ani.

  Articolul 23. Procuratura Generală
    (1) Procuratura Generală este condusă de Procurorul General şi este ierarhic superioară tuturor organelor Procuraturii. Procuratura Generală organizează şi coordonează activitatea procuraturilor din subordine, gestionează bugetul Procuraturii.
    (2) Subdiviziunile Procuraturii Generale sînt conduse de procurori-şefi, care pot fi ajutaţi de adjuncţi. Serviciile economico-administrative sînt conduse de persoane cu statut de funcţionar public.

    Articolul 24. Procuraturile teritoriale
    (1) În categoria procuraturilor teritoriale intră procuraturile unităţii teritoriale autonome Găgăuzia (denumită în continuare UTA Găgăuzia), ale municipiului Chişinău, ale raioanelor, municipiilor, oraşelor şi sectoarelor.
    (2) Procuratura UTA Găgăuzia exercită atribuţiile Procuraturii în teritoriul respectiv şi este ierarhic superioară procuraturilor teritoriale din UTA Găgăuzia. 
    (3) Procuratura municipiului Chişinău exercită atribuţiile Procuraturii în teritoriul respectiv şi este ierarhic superioară procuraturilor de sector din municipiu.

 

Legea cu privire la procuratura Nr. 902, din  29.01.1992[15]

 

   Articolul 15. Procuraturile teritoriale şi specializate

    1. Procuraturile teritoriale şi specializate  sînt  conduse de procurori care au prim-adjuncţi, adjuncţi, ajutori superiori şi ajutori.

    2. Procuraturile de circumscripţie  şi procuratura municipiului Chişinău conduc activitatea procuraturilor din subordinea lor.

    3. În procuraturile de circumscripţie şi procuratura  municipiului Chişinău pot fi formate secţii şi servicii.

    4. Procuraturile specializate supraveghează executarea legislaţiei în  forţele  armate,  în organizaţiile de transport,  în  instituţiile penitenciare, respectarea  legislaţiei  în domeniul protecţiei  mediului înconjurător.

    Articolul 16. Numirea şi destituirea procurorilor ierarhic inferiori

    1. Procurorul General numeşte procurorii teritoriali şi procurorii procuraturilor specializate pe un termen de 5 ani.

    2. Procurorii   în perioada mandatului pot fi destituiţi din funcţie de către Procurorul General, în conformitate cu legislaţia muncii şi cu legea privind stimularea şi răspunderea disciplinară a procurorilor.

 

Legea cu privire la Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei cu privire la Centrul Naţional Anticorupţie în redacţia din 10.2012[16]

 

Articolul 8. Organizarea activităţii Centrului

(1) Centrul este condus de un director, numit de Guvern pe un termen de 4 ani.

(2) Directorul Centrului (denumit în continuare director) are dreptul să participe la şedinţele Guvernului.

(3) Directorul are adjuncţi, numiţi şi eliberaţi din funcţie de Guvern la propunerea sa.

 

DEZBATERI PARLAMENTARE. Parlamentul Republicii Moldova de legislatura a XIX-a SESIUNEA a II-a ORDINARĂ – IULIE 2011. Ședința din ziua de 28 iulie 2011[17],[18]

Domnul Mihai Ghimpu:

Mulțumesc. Eu am făcut propunere în primă lectură și nu am auzit. Am propus: candidatura la funcția de președinte să nu fi deținut nici o funcție publică, de demnitate publică: ministru, Președinte, Prim-ministru și nu am auzit dacă comisia a acceptat sau a respins acest lucru.

Doi. Cred că ar fi bine președintele să fie ales doar pe un mandat de 5 ani, 10 ani deja-i mult și toți membrii, doar 5 ani. În al doilea mandat de acum, gata, se începe a încălzi scaunul, se încep alte lucruri.


Și trei. Aici care… poate fi numit în funcție care deține cetățenia, studii, nu are antecedente penale nestinse pentru infracțiuni săvîrșite cu intenție. Cred că un președinte care are antecedente penale, indiferent, stinse, nestinse, deja nu mai poate fi președinte.

De aceea, propun să fie: nu are antecedente penale și punctum. Stinse, nestinse deja, de acum nu mai contează. Noi avem nevoie de o persoană curată ca lacrima și fierbinte ca soarele.

Dacă se acceptă ca președintele comisei să nu fi deținut funcții înalte în stat… căci altfel, dacă a deținut funcții deja gata, el nu mai poate fi om independent.


Domnul Valeriu Ghilețchi:

….aceasta nu înseamnă că membrii partidelor politice, membrii fracțiunilor parlamentare vor fi incluși în această comisie. … Noi vorbim de persoane integre, persoane care ar putea, … într-un mod echidistant, să analizeze aceste declarații și apoi să tragă concluziile de rigoare și să ia măsurile conform acestei legi,… patru membri din partea Parlamentului, numiți de Preşedintele Parlamentului, prin consultări cu fracțiunile parlamentare, decît să avem opoziție, majoritate. Sînt patru din partea Parlamentului. Aceasta este, cred, mai important și mai echidistant, mai corect ar suna această formulare…. evident, plus unul din partea societății civile, cum s-a propus sau cum a fost.


Domnul Alexandru Stoianoglo:

Та формула, которую предлагаете вы сегодня, практически монополизирует работу комиссии Парламентом …. Мы изначально говорили о том, что эта структура должна быть деполитизированной. Поэтому я предлагаю вернуться к той формуле для того, чтобы сохранить какой-то баланс сил в обществе, потому что и при проверке декларации… потому что будут проверяться декларации не только депутатов Парламента, чиновников, но и судейского корпуса, прокуроров и т.д. … предлагаю … чтобы сохранить какой-то баланс сил в обществе, потому что и при проверке декларации… потому что будут проверяться декларации не только депутатов Парламента, чиновников, но и судейского корпуса, прокуроров и т.д.

 



[2] PROIECT DE ORDINE DE ZIProiect de ordine de zi din 24.10.2012

[6] Iniţial, conform schemei de încadrare aprobată la 29 martie 2002,  primii conducători ai Centrului au fost desemnaţi: dl Anatolie Donciu, vicedirector, şef al Departamentului anchetă penală; http://www.cccec.md/history

[7] Art. 123 al Codul Penal care defineşte persoană cu înaltă funcţie de răspundere a fost în vigoare încă o lună pînă pe 03.02.12