logo

Olga Tumuruc: Opțiunea digitală încă nu a devenit o obișnuință pentru cetățeni


https://www.ipn.md/index.php/ro/olga-tumuruc-optiunea-digitala-inca-nu-a-devenit-o-7967_1101355.html

Serviciile digitale încă nu au devenit o obișnuință pentru cetățenii Republicii Moldova, dar este de obligația autorităților și a prestatorilor să promoveze modelul digital de activitate. O spune șefa Agenției de Guvernare Electronică, Olga Tumuruc, potrivit căreia semnătură digitală este cea care le oferă cetățenilor acces la serviciile online, iar printre beneficiile acesteia sunt comoditatea și rapiditatea proceselor. Și expertul în politici de digitalizare, Victor Guzun, spune că, în prezent, 75% din serviciile publice sunt disponibile online, însă ele sunt prea puțin accesate de cetățeni, notează IPN.

Șefa Agenției de Guvernare Electronică spune că semnătura digitală este extrem de comodă în utilizare și reprezintă un simbol digital, folosit pentru a valida autenticitatea unor acte digitale, având aceeași valoare legală ca și semnătura olografă. Potrivit Olgăi Tumuruc, semnătura digitală este utilă, în special, pentru concetățenii din diaspora.

„Semnătura electronică permite deținătorilor să acceseze servicii publice online, adică din confortul propriei case, din birou, cu mai multă eficiență de timp și efort. Trebuie să comunicăm mai mult la acest subiect. Serviciile digitale sunt încă o noutate pentru cetățenii noștri, adică opțiunea digitală încă nu a devenit o obișnuință, o rutină. Având semnătura electronică avem acces la serviciile digitale, iar asta înseamnă servicii fără frontieră. Pentru Republica Moldova, un stat cu o treime din populație în afara țării, serviciile digitale sunt unica opțiune pentru concetățenii din diaspora de a-și soluționa problemele pe care le au în Republica Moldova. Cele mai solicitate servicii electronice sunt din categoria celor cadastrale”, a spus șefa Agenției de Guvernare Electronică, Olga Tumuruc, în cadrul emisiunii „Paralela 47” de la Radio Moldova.

Expertul în politici de digitalizare, Victor Guzun, spune că în Republica Moldova plățile online și folosirea serviciilor digitale sunt în fază incipientă, iar pentru a promova aceste procese este necesară o comunicare mai eficientă dintre prestatorii de servicii și cetățeni.

„În Republica Moldova 30% din plăți se fac online. Restul plăților sunt făcute cash. Nu trebuie să ne temem să facem plăți online. Băncile comerciale trebuie să lucreze mai mult ca să explice de ce plățile online sunt sigure. Conform estimărilor, anul viitor 75% din toate serviciile trebuie să fie digitale, iar în 2030 – toate. Cred că doar dezvoltând aceste servicii și neutilizându-le nu suntem pe o cale corectă”, a spus expertul în politici de digitalizare, Victor Guzun.

Platforma unică servicii.gov.md înglobează informații despre întreg spectrul de servicii de stat prestate de autoritățile centrale ale Republicii Moldova. Portalul oferă cetățenilor comoditatea de a accesa circa 250 de servicii digitale într-un singur ghișeu electronic.