logo

Oleinic: „Societatea este pregătită pentru apariţia unei forţe politice noi”


https://www.ipn.md/index.php/ro/oleinic-societatea-este-pregatita-pentru-aparitia-unei-forte-politice-noi-7542_1064783.html

www.vedomosti.md

Oleinic: „Societatea este pregătită pentru apariţia unei forţe politice noi”


Pe fundalul unor conflicte deschise între partidele politice de la guvernare, acuzaţii reciproce şi a dezamăgirii populaţiei care este martorul unui schimb interminabil de replici, tot mai des se discută despre necesitatea constituirii unor forţe politice de alternativă. Despre oportunitatea lansării unor noi formaţiuni politice, corespondentul nostru a discutat cu Alexandru Oleinic, unul din fondatorii şi membrii activi ai Alianţei "Moldova Noastră".

- Dle Oleinic, sunteţi cunoscut publicului larg pentru activitatea dvs. în calitate de ministru în mai multe guverne, precum şi ca unul din liderii Alianţei "Moldova Noastră". Ce face acum omul politic Alexandru Oleinic?

- Reexaminez trecutul. Trebuie să recunosc că sfârşitul trist al Alianţei "Moldova Noastră", m-a descurajat. Care au fost greşelile ce s-au comis? A fost oare posibilă evitarea colapsului partidului? Aceste întrebări mi le pun foarte des. În special, îmi pun întrebarea: Cum de a fost posibil de irosit un potenţial uman atît de mare pe care îl avea partidul? Pînă în prezent mă simt incomod faţă de foştii colegi, în special făţă de colegii din regiuni. Deşi am luptat până în ultimul moment pentru a păstra partidul, sentimentul vinovăţiei nu mă părăseşte.

- Ar însemna aceasta că sunteţi gata să începeţi restabilirea AMN-ului ?

- Nu poţi intra de două ori în acelaşi râu. Sunt dispus să particip la construcţia unui nou partid, în care şi-ar găsi locul şi foştii colegi din AMN, cei mai mulţi dintre care, după fuzionarea partidului nostru cu PLDM, au rămas în culisele altor echipe sau chiar în afara acestora.

- Credeţi că în multitudinea de partide politice înregistrate în Republica Moldova, este loc pentru noi formaţiuni ?

- Problema nu este în cantitate, ci în calitatea acestor partide şi a clasei politice în ansamblu. Cred că starea actuală a puterii, în special opoziţia parlamentară va conduce la creşterea numărului nemulţumiţilor. Şi acest factor cu siguranţă va impulsiona organizarea unei noi formaţiuni politice, care va fi în stare să reprezinte interesele politice inclusiv şi a celor nemulţumiţi. De aceea, apariţia unui astfel de partid este foarte posibilă.

Este evident că a dispărut entuziasmul cu care s-a vorbit despre clasa politică reînnoită. Alianţa pentru Integrare Europeană s-a dovedit a fi o simplă reproducere într-un format nou.
 Avem nevoie de reforme şi de transformare în toate sferele vieţii şi, în primul rând, în clasa politică a ţării.

- Care ar fi orientarea doctrinară a unui nou partid?

- Veţi fi de acord cu mine că în Republica Moldova nu există şi nu au existat partide doctrinare. Personal, ca şi mulţi cetăţeni ai Republicii Moldova, sunt adeptul de stânga, a orientării social-democratice. Cu toate acestea, nu trebuie să uităm că în secolul 21, aşa-numita diviziune tradiţională între Stânga şi Dreapta nu mai este.

În acest sens, noul partid ar trebui să se îndepărteze de tot ce este vechi şi să pună începutul unei noi tradiţii politice, cea a unei entităţi politice democratice funcţionale. Anume aceste elemente vor asigura puterea, stabilitatea şi atractivitatea acestui partid.

- O bună guvernare presupune un anumit model socio-economic?

Uitaţi-vă ce se întâmplă în lume. Modelul economic bazat pe exploatarea nelimitată a resurselor naturale se epuizează dintr-un motiv foarte simplu – resurse limitate. În lume se prăbuşesc aşa-numitele state ale bunăstării. Guvernul caută modalităţi de a ieşi din criză şi de a menţine minimului de securitate socială. Peste tot, nu doar în ţările "problematice" din Europa, dar şi în administraţia SUA se merge pe calea reducerii cheltuielilor publice. Iar în aceste cheltuieli, de asemenea sunt incluse aşa-numitele "ajutoare" furnizate către ţările subdezvoltate şi în curs de dezvoltare, cum este şi Republica Moldova. Iar pentru clasa politică din Republica Moldova, obişnuită să paraziteze pe suporturile financiare internaţionale, aceasta nu înseamnă altceva decât o condamnare la moarte. Dacă nu eşti în stare să conduci propria ţară, chiar şi cu sprijinul semnificativ al investiţiilor financiare internaţionale, ce se va întâmpla atunci când acestea se vor reduce sau nu vor fi?

Eu am o convingere fermă – viitorul regiunilor din Europa de Est, cu probleme sociale specifice, ţine de o idee, de o atitudine şi o practică politică de orientare social-democrată. Cel puţin pentru perioada istorică actuală de dezvoltare. Criza economică mondială a demonstrat foarte clar faptul că formele extreme de liberalism sunt erodate de incompetenţă, dorinţa nestăvilită a acestora de a lega toate funcţiile vitale ale societăţii de fuga după profit, de o creştere economică rapidă cu orice preţ, de multe ori în detrimentul bunăstării populaţiei, iar aceste acţiuni duc societatea modernă într-un impas. De la proclamarea independenţei  Moldova a trecut deja o cale de 20 de ani şi unde am ajuns? Ţara are nevoie de propriul model de dezvoltare socio-economică care să asigure bunăstarea şi viitorul poporului.

- Dar o serie de partide din Republica Moldova pretind la statutul de "social- democraţi" şi, prin urmare, ocupă nişa centru-stânga?


- Corect aţi spus - "pretind" ... Pretenţiile şi realitatea sunt lucruri complet diferite. În Europa, mişcările sociale şi organizaţiile democratice au fost create ca "partid al clasei muncitoare", "parte a sindicatelor, "şi în cele din urmă, în ultimele decenii, cartea de vizită a social democraţilor a fost definirea "partidului clasei de mijloc." Numai Moldova se poate lăuda cu o anume invenţie epocală la scară mondială - sub standardul social-democraţiei, sunt create partide care slujesc în mod deschis intereselor unui grup restrâns de persoane. Cea mai importantă sarcină a noului partid trebuie să fie distrugerea sistemului de înşelăciune a electoratului moldovenesc, creat de Partidul Comunist, şi preluat de adversarii politici.


- Cum ar trebui să fie puse în aplicare principiile social-democratice în Republica Moldova ?

Modelul bunăstării unui stat prevede un sistem viabil de redistribuire a veniturilor şi a bunurilor sociale, în general. Dacă liberalii sunt pe principiul extrem de "drepturi egale", modelul social pune în prim plan necesitatea de a crea oportunităţi egale pentru toţi.  Valorile de bază social-democratice sunt dreptatea socială şi solidaritate. Componenta principală a unui astfel de principiu ar fi stabilirea relevantă a sistemului de impozitare. O mare parte a veniturilor fiscale în buget ar trebui generate de impozitarea veniturilor celor bogaţi şi foarte bogaţi. Numai o astfel de abordare va detrona realitatea hidoasă din ţară. 

- În cazul acestor măsuri stricte de reglementare socială, oare antreprenorii nu-şi vor retrage pur şi simplu capitalul din ţară şi vor părăsi ţara?

- Rezolvarea acestei dileme este în consolidarea societăţii moldoveneşti, pe baza modelului "Casa noastră comună", ideea de bază a conceptului de "socialism suedez", construit de către Per Albin Hansson în anii 30 - 40 ai secolului trecut. Înainte ca social-democraţii lui Hansson să vină la putere şi să-şi lanseze proiectul cu renume mondial, în 1932 în ţară a avut loc un eveniment semnificativ. Publicarea unui studiu statistic-demografice a fost suficient de convingător, bazându-se pe cifre concrete. În studiu se demonstra că societatea suedeză degradează, mii de oameni părăsesc ţara, scade natalitatea, sărăcia a atins limitele critice şi este în pragul unei “explozii sociale” teribile. Principalul motiv îl constituiau contrastele sociale şi diferenţa dintre clase, îmbogăţirea excesivă a unora în detrimentul altora.  Acest studiu a provocat un şoc în întreaga societate suedeză. Dorinţa acestora de a salva naţiunea era atât de mare încât, după victoria social-democraţilor în alegeri. programul lor de reconstrucţie socială a fost susţinut chiar şi de către oamenii de afaceri şi businessmeni. Suedezii s-au convins că modelul propus “Casa noastră comună” era unica salvare a situaţiei în care toţi s-au încadrat pentru a rezolva în comun problemele, iar bogaţii se împărţeau cu săracii de dragul unui scop unic. Noi nu avem nevoie de cercetări demografice. Şi aşa este clar că situaţia din anii 30 care a fost în Suedia, este uimitor de asemănătoare cu situaţia actuală din Republica Moldova. În mod similar, modelul “Casei Comune” poate fi singura salvare pentru Republica Moldova. Prin urmare,cea mai importantă sarcină pentru societatea moldovenească este de a crea condiţii pentru formarea rapidă în ţara noastră a unei naţiuni civice moldoveneşti.

- Nu consideraţi aceasta  o iluzie de neatins, oare nu este un vis crearea modelului “Casa Comună” şi a unei naţiuni civice moldoveneşti, în condiţiile unei divizări  evidente a societăţii?

- Divizarea societăţii nu poate fi ceva fundamental intangibil. Este important să fie eliminată cauza de bază a acestei situaţii  divizarea pe motive etnice. Amuzant, dar şi trist în acelaşi timp, este faptul că pentru a rezolva această problemă nu este nevoie de un efort herculean, este îndeajuns pur şi simplu să nu împiedicăm membrii societăţii care reprezintă diferite comunităţi etnice şi care vorbesc limbi diferite, să negocieze între ei pentru a găsi soluţii comune pentru un trai comun. Temeiul juridic pentru apartenenţa la naţiunea civică moldovenească din Republica Moldova este cetăţenia Republicii Moldova. Gradul de unitate a acestei naţiuni depinde de nivelul de încredere a cetăţenilor noştri în faptul că Republica Moldova poate exista ca stat independent şi că în această ţară se poate trăi o viaţă normală.

- Republica Moldova, precum orice altă ţară, are propriile probleme specifice contradictorii. O astfel de problemă este conflictul transnistrean. În calitatea de politician, Alexandru Oleinic şi partidul său viitor au o soluţie la această problemă?

 - Convingerea mea profundă este că astăzi nu există o soluţie bună pentru acest conflict. Şi nu doar din motivul că părţile implicate în acest conflict nu au voinţă politică, dar şi pentru că teritoriul de pe malul drept nu are capacităţi suficiente pentru a integra în mod eficient teritoriul şi populaţia de pe malul stâng al Nistrului. Cred că scenariul de soluţionare rapida prin care Moldova va reintegra grăbit teritoriul de malul stîng al Nistrului, va fi în detrimentul perspectivelor de integrare europeană. În acest sens, nu văd o remediere rapidă. Trebuie să devenim o perspectivă atractivă pentru malul stîng.  O Moldovă democratică, bine organizată, şi prosperă poate schimba radical procesul şi condiţiile de reintegrare a ţării. Dimpotrivă, în cazul în care partea dreaptă nu corespunde standardelor europene, reintegrarea regiunii transnistrene va fi imposibilă,procesul fiind blocat pentru o perioadă nelimitată. Sau, ţara se va reintegra “pe dos” . În acest sens, cheia pentru rezolvarea conflictului transnistrean, într-o mai mare măsură, este în Chişinău.

- Şi ultima întrebare. Când ne putem aştepta la lansarea oficială a noului partid? Cine va fi liderul ei?

- Cred că partidul ar trebui lansat pe baza unei noi realităţi politice. Acest lucru înseamnă construirea unei puteri politice pentru exprimarea şi asigurarea interesului poporului. Iar pentru ca această dorinţă să nu rămînă la nivelul de declaraţii politice, este necesar ca noul partid să fie radical diferit, printr-o democraţie internă şi prin reprezentare largă atât la nivel social, cât şi etnic. Prin urmare, un astfel de partid nu ar trebui să apară în pragul unui anumit eveniment, de exemplu odată cu alegerile. Acesta trebuie să fie răspunsul la nevoile reale ale societăţii şi să se bucure de încrederea poporului . Prin urmare, într-un astfel de proiect ar trebui să ne grăbim “încet”.
În ceea ce priveşte liderul de partid, încă nu am răspuns la această întrebare. Însă sunt de părere că un astfel de partid nu poate să aibă un lider care să se înscrie în sensul obişnuit al realităţilor din Moldova. Trebuie creată o forţă politică pentru gestionarea eficientă a ţării, nu pentru a îmbogăţi un grup de lideri. Sunt sigur că societatea noastră este gata pentru apariţia unei noi forţe politice. Şi dacă prezicerile mele nu sunt greşite, atunci apariţia unui astfel de partid nu este departe, astfel încît şi Renaşterea Moldovei este aproape.

Alexandru Oleinic-schiţe biografice
Născut la 8 decembrie 1959 în orăşelul Cupcini, raionul Edineţ.
Inginer şi economist de profesie. A absolvit
 Institutul Politehnic
şi Universitatea de Stat, Chişinău.
Posedă o experienţă vastă managerială, având o carieră profesională de la maistru de secţie - director de uzină, la cea de ministru în mai multe guverne.
Membru al Parlamentului în două legislaturi.
A început activitatea de partid în a doua jumătate a anilor '90 în rîndurile Partidului Social Democrat "Furnica", unul dintre liderii  Alianţei Social-Liberale "Moldova Noastră", în interiorul căreia era adept al opţiunilor social-democrate.

Stanislav Boreico
http://www.vedomosti.md/news/Oleinik_Obshchestvo_Gotovo_K_Poyavleniyu_Novoi_Politicheskoi_Sily