logo

Oferta turistică a Moldovei: vinării, gastronomie și tradiții


https://www.ipn.md/index.php/ro/oferta-turistica-a-moldovei-vinarii-gastronomie-si-traditii-7978_1039333.html

Oferta turistică a Republicii Moldova pentru turiștii care vizitează țara include neapărat turul vinăriilor și beciurilor renumite, gastronomia și tradițiile poporului moldovenesc. Directorul Agenției Turismului din Moldova, Stanislav Rusu, a declarat pentru IPN că, pe lângă oferta tradițională, în ultimii ani ia amploare turismul în regiunea transnistreană, unde s-a păstrat și poate fi „atinsă” cultura sovietică.

„Ofertele cele mai populare rămân cele care includ vizitarea vinăriilor și beciurilor foarte populare în arealul european și peste hotare: beciurile de la Mileștii Mici, care sunt incluse în Guinness Book (Cartea Recordurilor), și beciurile Cricova, căreia îi pregătim dosarul de includere în patrimoniul UNESCO. Turismul vitivinicol este interesant prin faptul că este unic prin infrastructura sa”, a spus Stanislav Rusu.

Oferta turistică având ca bază turismul vinicol trece ușor în oferta gastronomică. Bucătăria națională este extrem de apreciată de turiștii străini prin faptul că este foarte diversă, delicioasă și, cel mai important, conține produse autentice, cu gust autentic. Aici se înscrie aceiași, carne, mămăligă, roșii etc. „Unele pensiuni ne spun că deja de șase ani au oaspeți fideli din Franța doar cu scopul de a găsi liniștea sufletească și a savura gustului autentic al roșiilor pe care nu le mai găsesc în marketurile din Franța”, a menționat Stanislav Rusu. Pe lângă combinația vin-bucătărie tradițională, tradițiile poporului moldovenesc, prin horele, sârbele, dansul popular, sunt preferatele turiștilor străini.

Oferta turistică moldovenească include și vizitarea de obiective din tezaurul material: mănăstirile rupestre în combinație cu turismul ecologic, anume rezervații naturale. Oferta respectivă se bucură de popularitate printre turiștii din Japonia. Cetatea Soroca se bucură acum de popularitate, venind în ofertă cu Dealul Romilor și cu tradițiile și cultura din această zonă. De regulă, un turist străin vine în Republica Moldova pentru trei sau patru zile, spune directorul Agenției Turismului. 

Sunt și turiști care preferă să își stabilească independent traseul călătoriilor prin țară. Ei nu vin să viziteze anumite obiective turistice. Sparg stereotipuri și sunt tentați să interacționeze cu oamenii pentru a le afla istoriile. „Noi parcă ne străduim să fim standardizați în oferte, avem un muzeu, îl reparăm, cheltuim câteva milioane acolo și așteptăm să vină turiștii. Dar ei caută altceva, mai original. Deseori nu știm care e scopul unui turist, să viziteze un muzeu sau să fie martorul unei povești de viață”, spune Stanislav Rusu.

În turismul intern, cel mai mare flux de vizitatori îl asigură elevii, liceenii sau studenții. Printre cele mai solicitate destinații este Podul Eiffel de la Ungheni, care leagă Moldova de România, Naslavcea, zona Prutului etc. Creează flux de turiști, inclusiv străini, și evenimentele organizate în toată țara: festivaluri, sărbători naționale, evenimente de promovare a portului național etc.

Dacă acum cinci ani, turiștii străini achitau pentru un pachet turistic în Moldova peste o mie de euro pentru o persoană, în mare parte din cauza biletelor de avion scumpe, odată cu deschiderea mai multor curse avia directe, costul a scăzut la 400-500 de euro. Pe parcursul anului 2016 au fost înregistrate 3,4 milioane de vizite ale cetățenilor străini în Moldova.