logo

Obligativitatea elaborării paginilor web ale autorităţilor publice va asigura transparenţa activităţii acestora


https://www.ipn.md/index.php/ro/obligativitatea-elaborarii-paginilor-web-ale-autoritatilor-publice-va-asigura-tr-7967_960211.html

Autorităţile administraţiei publice sunt obligate, conform unei hotărâri de Guvern, să-şi creeze paginile oficiale în reţeaua Internet, fapt ce va asigura transparenţa activităţii acestora şi accesul populaţiei la procesul decizional, susţine Ion Coşuleanu, managerul proiectului „Suport pentru implementarea componentei Guvernare electronică a Strategiei Naţionale „e-Moldova” . Potrivit lui Coşuleanu, avantajele hotărârii respective sunt evidente, aceasta permiţând prestarea serviciilor publice pentru populaţie prin Internet. Pentru început, site-urile vor fi accesibile doar pentru informare, iar la următoarele etape cei interesaţi vor putea intra în dialog direct cu autorităţile, adresând întrebări şi sugestii în diferite probleme. Pe pagina oficială a Guvernului deja se aplică parţial acest principiu, iar pe cea a Ministerului Dezvoltării Informaţionale (MDI), de câteva luni, pot fi depuse prin Internet cereri de înregistrare a întreprinderii. Facilităţile vor fi extinse prin aplicarea pe larg a semnăturii digitale on-line, atunci când documentele vor putea fi semnate fără deplasarea la instituţia solicitată şi fără a sta la coadă, a mai spus Coşuleanu. Reprezentantul PNUD a menţionat că mecanismele de implementare a Strategiei Naţionale „e-Moldova”, inclusiv a hotărârii respective, au fost discutate recent în cadrul unei mese rotunde, cu participarea reprezentanţilor autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, responsabili de Planul de acţiuni al Strategiei. Astfel, până la sfârşitul lunii august curent, noile cerinţe trebuie să fie aplicate de autorităţile publice centrale, iar până în decembrie curent – de cele de nivel doi. Conform hotărârii Guvernului, intrată în vigoare la sfârşitul săptămânii trecute, autorităţile publice sunt obligate să dispună de o pagină oficială în Internet pentru publicarea informaţiei despre activitatea lor, asigurând veridicitatea, plenitudinea şi actualizarea acesteia. Informaţia de pe paginile autorităţilor publice va fi publicată în mod obligatoriu în limbile română şi rusă, iar în caz de necesitate - şi în altă limbă, conform legislaţiei în vigoare privind funcţionarea limbilor. MDI, în comun cu Serviciul Informaţii şi Securitate, va elabora şi aproba timp de o lună cerinţele-standard faţă de aceste pagini. În aceeaşi perioadă, Ministerul Finanţelor va identifica mijloacele financiare necesare pentru menţinearea anuală a paginelor oficiale ale autorităţilor publice. Administraţiile publice locale vor prevedea anual în bugetele locale mijloace financiare pentru realizarea proiectului. Potrivit unei cercetări, efectuate la sfârşitul anului 2005, în cadrul proiectului „Suport pentru edificarea componentei Guvernării electronice în Moldova”, din numărul total al oficiilor autorităţilor publice din RM, 23% au acces la Internet, inclusiv la nivel central - circa 88%, la nivel local II – 92%, la nivel local I– 15%. Totodată, 82 % din instituţiile de nivel central şi doar 1% din cele locale dispun de pagini web, însă, potrivit lui Coşuleanu, puţine dintre ele corespund noilor cerinţe.