Oamenii de afaceri sunt mai puţin încrezători privind evoluţiile din industrie, construcţii şi sistemul bancar
https://www.ipn.md/index.php/ro/oamenii-de-afaceri-sunt-mai-putin-increzatori-privind-evolutiile-din-7966_967367.html
Oamenilor de afaceri sunt mai puţin încrezători privind evoluţiile din industrie, construcţii şi sistemul bancar, însă au aşteptări pozitive privind evoluţia afacerilor în domeniul serviciilor. Astfel de date sunt constatate de Sentimentul Naţional al Confidenţei în R. Moldova, calculat pe ultimele şapte luni, de către IDIS Viitorul.
Potrivit experţilor IDIS Viitorul, consumatorul de rând este derutat, fapt condiţionat de evoluţiile recente ale preţurilor, aşteptările inflaţioniste în creştere şi situaţia financiară precară a familiilor.
Expertul economic, Veaceslav Ioniţă a declarat miercuri, 21 noiembrie, în cadrul unei conferinţe de presă că, în ansamblu, spiritul pozitiv în sistemul economiei naţionale este alimentat de consumatori şi agenţii economici din domeniul serviciilor, iar imaginea proastă este menţinută de criza din industrie. Din sectorul serviciilor cei mai optimişti sunt agenţii economici din medicină, servicii educaţionale, servicii de consultanţă pentru afaceri, însă au devenit mai pesimiste aşteptările legate de afacerile sectorului financiar.
Activităţile curente în industrie, comenzile instabile şi situaţia generală în acest sector, sunt percepute ca fiind negative, dar există un potenţial de aşteptări pozitive privind volumul de producţie şi aşteptările în activitatea de business, spune expertul, menţionând că aceste aşteptări s-au diminuat vizibil faţă de prima jumătate a anului 2007. Cei mai optimişti în sectorul industrial se arată a fi întreprinderile mixte (105,8 puncte faţă de 92.2 puncte – întreprinderile autohtone).
Dacă la începutul anului 2007 a fost atestată o incertitudine pe piaţa construcţiilor, în următoarea jumătate de an agenţii economici din acest sector deja îşi apreciază foarte înalt performanţele, înregistrează creşteri la vânzări, însă au nişte aşteptări proaste faţă de viitoarele vânzări.
Agenţii economici din comerţ nu sunt încrezători în mersul pozitiv al afacerii, indicele încrederii în comerţ atestând o scădere bruscă în a doua jumătate a anului. Cele mai afectate s-au arătat magazinele mici, iar cele mai optimiste sunt persoanele aparţinând comerţului neorganizat.
Potrivit lui Ioniţă, informaţia conţinută în Sentimentul naţional este valoroasă din perspectiva gestionării afacerilor, prospectării noilor domenii de business, menţinerii unei monitorizări asupra tendinţelor percepţiei subiective a consumatorului şi, nu în ultimul rând, crearea unor instrumente obiective şi relevante pentru înţelegerea riguroasă a proceselor economice din R. Moldova.
Sentimentul Naţional apare semestrial cu toţi indicatorii integraţi: Indicele Încrederii Consumatorului, Indicele Dezvoltării Industriei, Indicele Dezvoltării Serviciilor, Indicele Dezvoltării în Construcţii, Indicele Dezvoltării Comerţului, Sentimentul Economic şi este elaborat pe baza unei metodologii standard, aplicate în spaţiul UE. Colectarea datelor primare s-a efectuat pe baza a 5 sondaje, pe eşantioane naţionale reprezentative.