logo

O bună parte din cheltuielile pentru campaniile electorale online nu sunt raportate, Promo-LEX


https://www.ipn.md/index.php/ro/o-buna-parte-din-cheltuielile-pentru-campaniile-electorale-online-7965_1098079.html

Campaniile politice și electorale online au început să capete amploare în Republica Moldova, atât ca număr de actori implicați, cât și ca valoare a costurilor, din 2019 mai ales. Promo-LEX monitorizează modul cum se desfășoară aceste campanii, utilizând rapoartele periodice privind publicitatea politică elaborate de META și rapoartele Google privind publicitatea politică. Instrumentele însă nu oferă un tablou complet al cheltuielilor pentru publicitatea politică, a atenționat analista finanțelor partidelor politice, Mariana Focșa, la o conferință regională tematică, transmite IPN.

În cadrul monitorizării, Promo-LEX a constat că o bună parte din cheltuielile pentru campaniile electorale desfășurate în mediul online nu sunt raportate de către partide și concurenți. Spre exemplu, în campania electorală pentru prezidențialele din 2020, care s-a desfășurat preponderent online, aproape o treime din totalul cheltuielilor neraportate au fost pentru publicitatea online, a menționat Mariana Focșa, precizând că este vorba despre o sumă de minimum 2 milioane de lei.

O altă problemă pe care Promo-LEX a constatat-o și care se perpetuează este implicarea părților terțe în finanțarea politică și electorală. Mariana Focșa a precizat că de cele mai dese ori este complicat de dezvăluit cine sunt aceste părți terțe, care pot fi persoane din străinătate, precum și entități neautorizate de cadrul legal să efectueze asemenea plăți. „Putem afirma că platformele online au devenit un instrument foarte eficient pentru eludarea cadrului legal privind campaniile electorale și finanțele politice”, a menționat experta. „Dificultățile pe care le întâmpinăm în procesul de monitorizare sunt lipsa de acces la informații privind cheltuielile pentru publicitatea politică sponsorizată pe Google sau Facebook și privind actorii care le efectuează, adică plătitorii finali”.

În opinia Marianei Focșa, trebuie adoptate reglementări clare și detaliate privind campaniile politice și electorale online, inclusiv prin obligarea partidelor și concurenților de a face publice informațiile privind publicitatea politică online, costurile ei și cine sunt cei care le efectuează. Ar trebui reglementată finanțarea politică și electorală de către părți terțe, un fenomen foarte răspândit, în special, pe platformele online. Totodată, este necesar să se stabilească sancțiuni proporționale și disuasive pentru cei care încalcă cadrul legal.

Evenimentul a reunit părți interesate de finanțarea politică și electorală din Republica Moldova, Ucraina, Georgia, Armenia, România, Bosnia și Herțegovina, Letonia, Lituania și alte state.