logo

Noul Cod parlamentar trebuie să conțină un capitol aparte dedicat opoziției parlamentare, constatare


https://www.ipn.md/index.php/ro/noul-cod-parlamentar-trebuie-sa-contina-un-capitol-aparte-7965_1098418.html

În Republica Moldova, în majoritatea cazurilor nu este asigurată participarea reală a opoziției în procesul legislativ. În context, este nevoie ca în noul Cod parlamentar să fie dedicat un capitol aparte opoziției parlamentare. Concluzia a fost făcută de autorii studiului „Reglementarea statutului opoziției parlamentare în Republica Moldova”, elaborate de Asociația „Promo-LEX”, în conlucrare cu Secretariatul Parlamentului, prezentat astăzi în cadrul unui eveniment public, transmite IPN.

Expertul Promo-LEX, Igor Bucătaru a relatat că ce ține de participarea în organele de conducere, recomandarea din practica internațională este ca opoziției prin lege să-i fie oferit accesul la funcții de conducere, în cazul în care există posturi de vicepreședinte să-i fie asigurat. Legislația Republicii Moldova nu prevede garantarea funcției de vicepreședinte opoziției, fiind vorba de o cutumă.

Cât privește rolul opoziției la stabilirea ordinii de zi, sunt mai multe mecanisme la nivel de Consiliul Europei, cum ar fi includerea pe ordinea de zi a subiectelor la cererea unei minorități calificate, de exemplu, o pătrime din opoziție. De asemenea, este practicată organizarea „zilelor opoziției”, dar și oferirea dreptului de a cere dezbateri în plen. În Republica Moldova există „zilele opoziției”, dar se recomandă dezvoltarea mecanismului, inclusiv cu oferirea de garanții.

La nivel internațional, participarea și numirea în funcții se practică în măsură maximă posibilă printr-un consens larg între guvernare și opoziție, bază de proporționalitatea reprezentării în parlament sau sunt prevăzute cote pentru opoziție. În Republica Moldova, în majoritatea cazurilor nu este asigurată participarea reală a opoziției, în context, se recomandă introducerea cotelor după modelul numirii membrilor Comisiei electorale Centrale.

La nivel internațional se permite opoziției sau unui număr minim de deputați să înființeze o comisei de anchetă. În general, reprezentarea ține de proporționalitate, dar sunt cazuri când e vorba și de reprezentare egală sau chiar oferirea funcției de președinte opoziției. În Moldova, opoziției nu-i este asigurat legal reprezentarea proporțională în comisiile de anchetă. La capitolul protecției opoziției împotriva abuzurilor, în statele Consiliului Europei există o tradiție comună menită să asigure o protecție oficială deputaților sub formă de imunitate parlamentară. Astfel de norme nu se referă doar la opoziție, ci la toți deputații. În Republica Moldova, de principiu „imunitatea parlamentară”, este prevăzută, dar se impune dezvoltarea unei garanții procedurale.

În context, pe lângă dedicarea unui capitol separat opoziției, în Codul cu privire la organizarea și funcționarea Parlamentului Republicii Moldova, spune Igor Bucătaru, se cere și reglementarea dreptului opoziției parlamentare de avizare a proiectelor de acte normative, deoarece este important ca opoziția să fie implicată instituționalizat la toate etapele procesului legislativ.

Experta Transparency International Moldova, Mariana Kalughin, spune că în ceea ce privește oferirea de funcții trebuie să se facă distincția clară dintre funcțiile de interes politic și cele de interes public. Numirile în funcțiile de interes politic ar putea să fie efectuate fără proceduri de concurs, e important să fie condiții de eligibilitate clare și candidații să corespundă acestora, iar în cazul funcțiilor de interes public, cum ar fi directorii ANRE, CNPF, Consiliul Concurenței, să fie asigurată contribuția opoziției la numirile făcute în acest sens de Parlament.

Opoziția parlamentară nu a dat curs invitației organizatorilor la eveniment.