logo

Niciun post de televiziune nu a reflectat echidistant campania electorală, CJI


https://www.ipn.md/index.php/ro/niciun-post-de-televiziune-nu-a-reflectat-echidistant-campania-8011_1083041.html

Niciun post de televiziune, din zece monitorizate de Centrul pentru Jurnalism Independent, nu a reflectat corect și echidistant candidații în campania electorală, în perioada 2-9 iulie, așa ca 100% din materialele jurnalistice să fie în corespundere cu normele deontologice și prevederile legale. Concluzia a fost prezentată de directoarea executivă a Centrului pentru Jurnalism Independent, Nadine Gogu, în cadrul prezentării ultimului raport de monitorizare a mass-mediei în campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate, în cadrul unei conferințe de presă la IPN.

Potrivit lui Nadine Gogu, la Moldova 1 s-a putut observa o favorizare ușoară a Blocului electoral al Comuniștilor și Socialiștilor. În același timp, în câteva materiale, reprezentanții PAS și președinta Maia Sandu au fost puși într-o lumină negative.

NTV Moldova a favorizat masiv BeCS și a defavorizat PAS și pe Maia Sandu. Aceeași tendință se observă la Primul în Moldova. La Prime TV s-a remarcat favorizarea Partidului Politic Șor și o favorizare ușoară a Blocului electoral al Comuniștilor și Socialiștilor, exprimat mai mult prin modul de selectare a subiectelor care au fost reflectate.

Publika TV, la fel, s-a remarcat printr-o favorizare ușoară al Blocului electoral al Comuniștilor și Socialiștilor, la fel, prin selectarea subiectelor pentru reflectare. RTR Moldova a favorizat Partidul Politic Șor în cele mai multe materiale.

La Jurnal TV și la Pro TV a fost remarcată o tendință de defavorizare a BeCS, la fel ca și la TV 8, chiar dacă la ultima, numărul de materiale de acest gen a fost puțin mai mic. TV 6 a favorizat masiv Partidul Politic Șor și defavorizat PAS și pe președintele Maia Sandu.

Directoarea executivă a Centrului pentru Jurnalism Independent, Nadine Gogu, a declarat că, în această perioadă, Consiliul Audiovizualului a avut doar un raport de monitorizare, fiind practic inactiv. Raportul a fost lansat cu 11 zile înainte de alegeri și în baza acestuia a aplicat doar o singură sancțiune, în condițiile în care raportul arăta destul de concludent tendințele de defavorizare sau favorizare a unor concurenți electorali. „Totuși, Consiliul Audiovizualului a decis să nu aplice legea, s-au ascuns după libertatea de exprimare și ne întrebăm care e mai rostul unor astfel de rapoarte care nu servesc la nimic, ci doar se cheltuiesc niște bani din bugetul public”, se întreabă Nadine Gogu.

În opinia ei, CA nu a întreprins nicio acțiune punitivă și nu exclude că, în ultima săptămână, la cele zece posturi TV monitorizate de CJI a avut loc o schimbare de tablou și din cauza că CA nu și-a făcut treaba.

Toate rapoartele CJI pot fi găsite pe media-azi.md dar și pe mediactritica.md. Monitorizarea mass-media în campania electorală a avut loc în perioada 1 iunie – 11 iulie și a fost susținută de Oficiul Ambasadei Țărilor de Jos din Moldova. Rapoartele au fost lansate în cadrul Coaliției pentru Alegeri Libere și Corecte din Republica Moldova.