29.10.2012 (re-emisă 04.11.2012)
Multiplele încălcări în procesul de numire a preşedintelui Comisiei Naţionale de Integritate (CNI), Anatolie Donciu
Constatări:
Lipsa de transparenţă. Comisia parlamentară juridică, numiri şi imunităţi (Comisia) nu a asigurat transparenţa deciziei asupra candidaturii la funcţia de membru a CNI şi la funcţia de preşedinte al CNI a lui Anatolie Donciu. Discutarea subiectului cu privire la candidatura dată nu a fost anunţată pe agenda Comisiei şi nici nu au fost prezentate documentele relevante candidaturii discutate pentru părţile interesate. Societatea nu a putut realiza dreptul la un control civic asupra candidatului la funcţia de membru şi preşedintele CNI. Fracţiunile parlamentare nu au fost consultate după cum cere pnct.7 din legea cu privire la CNI. Au fost încălcate prevederile Regulamentului Parlamentului, Legii cu privire la transparenţa în procesul decizional şi Legii cu privire la CNI.
Incompatibilitatea pentru a ocupa funcţia de preşedinte CNI. Comisia prin hotărîrea sa din 25.01.2012 nu dă aprecierea dacă candidatul la funcţia de preşedinte al CNI corespunde criteriului de a nu fi deţinut o funcţie de înaltă răspundere publică (demnitatea publică, pnct.7 din legea cu privire la CNI), doar constată conformarea la cerinţele generale de eligibilitate pentru calitatea de membru al CNI (art. 11 din legea cu privire la CNI). Funcţia de procuror, prim-vice procuror, conducere CCCEC sunt funcţiile de înaltă răspundere publică sau demnitate publică (art.123 Codul penal, 2 Hotărîri ale Plenului Curţii Supreme de Justiţie, legea privind statutul persoanelor cu funcţii de demnitate publică) prin urmare numirea în funcţie de preşedinte al CNI nu respectă legea. Au fost încălcate prevederile Legii cu privire la CNI.
Imaginea instituţională CNI ştirbită. Misiunea CNI este asigurarea transparenţei regimului de declarare a veniturilor funcţionarilor (inclusiv a demnitarilor publici, persoanelor cu înalte funcţii de răspundere), controlul administrativ şi facilitatea controlului public al societăţii al declaraţiilor de venituri şi a conflictelor de interes. Misiunea CNI nu este să servească interesele de partid. Declaraţiile unor lideri politici privind revendicarea instituţiei date drept pîrghie, tărăgănarea de 6 luni a funcţionalităţii CNI, numirea contrară legii expune de facto supunerea CNI controlului politic. Acestea acţiuni subminează independenţa şi funcţionalitatea autonomă a CNI.
Imaginea preşedintelui CNI sub semnul de întrebare. Preşedintele CNI este exponentul instituţiei şi un exemplu de integritate. În condiţiile în care ceilalţi membri ai CNI au depus declaraţiile de avere, în cîteva zile după investirea în funcţia de membru, tărăgănarea depunerii a declaraţiei de avere de către Anatolie Donciu trezeşte nedumeriri. Or, investigaţiile jurnalistice, confirmate în public şi de Anatolie Donciu, denunţă posedarea unei case nedeclarate la cadastru în valoare de 5 mln. lei, deţinerea unui lot suplimentar şi folosirea abuzivă a unui teren public în scopurile private.
Recomandări:
Anatolie Donciu va renunţa la funcţia de preşedinte al CNI pe motiv că a deţinut anterior cîteva funcţii de înaltă răspundere publică (demnitatea publică) şi pentru lipsa de claritate asupra declaraţiei de avere cumulativ fiind inadmisibile pentru calitatea de preşedinte al CNI.
Parlamentul va iniţia proceduri relevante pentru readucere în legalitate activitatea CNI şi vor numi un preşedinte care corespunde tuturor cerinţelor prevăzute de legea CNI.
Semnatarii:
- Centrul de Resurse pentru Drepturile Omului (CReDO),
- Juriştii pentru Drepturile Omului,
- Asociaţia pentru Democraţia Participativă (ADEPT),
- Institutul pentru Drepturile Omului (IDOM),
- Centrul Naţional de Mediu,
- Expert-grup,
- Asociaţia Presei Independente (API),
- Asociaţia pentru Politica Externă (APE),
- Centrul de Resurse Juridice din Moldova (CRJM),
- Institutul de Politici Publice (IPP),
- Centrul pentru Investigaţii Jurnalistice.
- AccesInfo,
-
Semnăturile în curs de colectare…
Nota explicativă la Opinia cu privire la multiple încălcări cu privire la numirea în calitate de membru şi în calitate de preşedinte al Comisiei Naţionale de Integritate (CNI) a lui Anatolie Donciu
Luînd în consideraţie declaraţiile precedente:
1. DEPOLITIZAREA COMISIEI NAŢIONALE DE INTEGRITATE (CNI)
PRIN CONDUCERE INDEPENDENTĂ ŞI PROFESIONISTĂ din 12 iulie 2012 (semnate de 58 de organizaţii)[1],
2. Apel public cu privire la selectarea membrilor Comisiei Naționale de Integritate din 18.04.2012(semnate de 58 de organizaţii)[2],
A. Încălcarea cerinţelor de respectare a transparenţei în actul decizional în procesul de numire a lui Anatolie Donciu în funcţia de membru al Comisiei Naţionale de Integritate (CNI) în cadrul Comisiei juridice, numiri şi imunităţi
Procedura de numire a preşedintelui CNI trebuie să respecte următoarele etape:
- 1) discutarea candidatului la funcţia de membru în cadrul Comisiei, cu respectarea transparenţei, inclusiv obţinerea avizelor de la SIS asupra fiecărui candidat propus,
- 2) consultarea de către preşedintele Parlamentului a candidaturii la funcţia preşedintele CNI cu fracţiunile parlamentare,
-
3) discutarea candidaturii preşedintelui CNI la comisie, cu respectarea transparenţei.
Procedura descrisă nu a fost respectată.
Şedinţa comisiei juridice, imunităţi şi numiri din 24.10.2012 de ora 10.00[3],[4] nu a prevăzut acest subiect pe agenda şi nici într-o altă zi.
Proiectul hotărîrii privind numirea în funcţie a preşedintelui CNI din 25.10.2012[5] induce în eroare plenul Parlamentului despre procedura desfăşurată discutată şi conţine informaţii eronate cu privire la întrunirea de către dl Anatolie Donciu a cerinţelor de membru al CNI conform pnct. 7 al Legii cu privire la CNI.
Lipseşte hotărîrea Comisiei juridice, imunităţi şi numiri cu privire la demisia dlui Ion Casian, membru al CNI numit în această funcţie conform hotărîrii Parlamentului din 22.06.2012.
Hotărîrea Comisiei juridice, imunităţi şi numiri cu privire la examinarea candidatului Anatolie Donciu la funcţia de membru al CNI nu este însoţită de CV-ul sau o scurtă biografie a candidatului. Practica pozitivă cu referire la numirea candidaţilor enunţă plasarea documentelor relevante, inclusiv al CV-ului şi în cazul conducătorului instituţiei a unei viziuni privitor la organizarea instituţiei, pentru supunerea controlului public al informaţiei prezentate. Cunoaşterea şi verificarea corectitudinii informaţiei care se conţine în CV-ul candidatului trebuie confirmată conform procedurii prevăzute care prevede şi un aviz din partea SIS-ului.
Hotărîrii Comisiei menţionată enunţă că candidatul la funcţia de preşedinte al CNI, Anatolie Donciu, întruneşte condiţiile pnct.11 al Legii cu privire la CNI. Totodată, această hotărîre nu califică dacă candidatul la funcţia întruneşte condiţiile pnct. 7 ale Legii cu privire la CNI, şi anume, “nu a deţinut o înaltă funcţie publică”. Hotărîrea comisiei evită să se pronunţe asupra acestui aspect.
Fracţiunile parlamentare nu au fost consultate în procesul de numire a candidatului la funcţia de preşedinte a CNI.
Sunt încălcate direct următoarele prevederi ale Legii cu privire la Regulamentul Parlamentului[6]:
Articolul 24. Caracterul public al şedinţelor comisiilor permanente
(1) Şedinţele comisiilor sînt publice.
(2) La şedinţele publice ale comisiei pot fi prezenţi reprezentanţi ai mijloacelor de informare în masă acreditaţi la Parlament. Informaţiile oficiale despre lucrările comisiei se dau publicităţii şi se plasează pe web site-ul Parlamentului.
(3) Comisia poate hotărî, la propunerea unuia din membrii săi, ca şedinţa ei să se desfăşoare în mod închis în cazul în care dezbaterea publică a chestiunilor poate să prejudicieze măsurile de protecţie a cetăţenilor sau siguranţa naţională.
Nu sunt respectate următoarele prevederi ale Legii cu privire la transparenţa în procesul decizional[7]:
Articolul 3. Domeniul de aplicare al prezentei legi
(2) Sub incidenţa prezentei legi cad: a) autorităţile publice centrale: Parlamentul
Articolul 8. Etapele asigurării transparenţei
Etapele principale ale asigurării transparenţei procesului de elaborare a deciziilor sînt:
a) informarea publicului referitor la iniţierea elaborării deciziei;
b) punerea la dispoziţia părţilor interesate a proiectului de decizie şi a materialelor aferente acestuia;
Articolul 13. Participarea la şedinţele publice
(1) Şedinţele din cadrul autorităţilor publice privind luarea de decizii sînt publice, cu excepţia cazurilor prevăzute de lege.
(2) Anunţul referitor la desfăşurarea şedinţei publice va fi plasat pe pagina web oficială a autorităţii publice, va fi expediat prin intermediul poştei electronice părţilor interesate, va fi afişat la sediul autorităţii publice într-un spaţiu accesibil publicului şi/sau va fi difuzat în mass-media centrală sau locală, după caz, conţinînd data, ora şi locul desfăşurării şedinţei publice, precum şi ordinea de zi a acesteia.
(4) Transparenţa procesului decizional în cazul Parlamentului se asigură în conformitate cu regulamentul de funcţionare al acestuia.
Articolul 15. Informarea publicului referitor la deciziile adoptate
Autorităţile publice vor asigura accesul la deciziile adoptate prin plasarea acestora pe pagina web oficială, prin afişare la sediul lor într-un spaţiu accesibil publicului şi/sau prin difuzare în mass-media centrală sau locală, după caz, precum şi prin alte modalităţi stabilite de lege.
Legea cu privire la CNI, nr. 180 din 19.12.2011,[8], Anexa nr.1, Regulamentul CNI[9]:
Punct 7.
Conducerea Comisiei este exercitată de preşedintele acesteia, numit de Parlament din rîndul membrilor Comisiei care nu au deţinut o înaltă funcţie de răspundere, la propunerea Preşedintelui Parlamentului, cu votul majorităţii deputaţilor aleşi. Preşedintele Parlamentului propune candidatura pentru funcţia de preşedinte al Comisiei după consultarea obligatorie a fracţiunilor parlamentare.
2. Încălcarea cerinţelor pentru calitatea de preşedinte a CNI de către Anatolie Donciu
Parcursul profesional al lui Anatolie Donciu
Membru al CNI Anatolie Donciu nu întruneşte cerinţele pnct.7 al legii cu privire la CNI cu referire la cerinţa de a “nu a deţinut o înaltă funcţie publică”. Anatolie Donciu a deţinut cel puţin 2 funcţii care reprezintă înaltă funcţie publică:
- procuror în diverse funcţii în cadrul procuraturii, în perioada 1983-1999,
- prim-vice procuror al mun.Chişinău, în perioada 1999-2002,
- şef al direcţiei ancheta penală şi anchetator la Centrului pentru Combaterea Crimelor Organizate şi a Corupţiei (CCCEC), în perioada 2002-2004[10].
Deţinerea funcţiilor date face imposibilă că Anatolie Donciu să fie numit în funcţia de preşedinte al CNI pe motiv că sunt încălcate următoarele prevederi ale Legii cu privire la CNI, nr. 180 din 19.12.2011, publicat 06.01.2012, intrat în vigoare 01.03.2012[11], Anexa nr.1, Regulamentul CNI[12]:
Punct 7.
Conducerea Comisiei este exercitată de preşedintele acesteia, numit de Parlament din rîndul membrilor Comisiei care nu au deţinut o înaltă funcţie de răspundere, la propunerea Preşedintelui Parlamentului, cu votul majorităţii deputaţilor aleşi. Preşedintele Parlamentului propune candidatura pentru funcţia de preşedinte al Comisiei după consultarea obligatorie a fracţiunilor parlamentare.
Definiţia şi noţiunea „înalta funcţie de răspundere”
Legislaţia civila, administrativă şi penală defineşte exact şi neunivoc noţiunea de persoană cu înaltă funcţie de răspundere. Noţiunea de persoană cu înaltă funcţie de răspundere este o categorie de funcţii de răspundere, terminologia utilizată cu referire la persoanele cu funţii de răspundere pînă la reformarea administraţiei publice centrale. Noţiunea de înaltă funcţie de răspundere este detaliată în Codul Penal, Codul contravenţional şi interpretat în Hotarîrea explicativă a Curţii Supreme de Justiţie. Noţiunea de persoană cu înaltă funcţie de răspundere se utilizează intact pentru perioada din 1961 pînă la momentul de substituire a acesteia cu noţiunea de demnitar public în 2012. Este evident că noţiunea de înaltă funcţie de răspundere se referă la funcţiile de procuror şi de conducător al CCCEC.
Codul penal din 24.03.1961 dă următoarea definiţie a persoanei cu înaltă funcţie de răspundere[13]:
Articolul 183. Noţiunea de persoană cu funcţie de răspundere
Persoană cu funcţii de răspundere, potrivit prezentului cod, este considerată persoana căreia, în autorităţile publice, într-o întreprindere, instituţie, organizaţie, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, i se acordă permanent sau provizoriu -în virtutea legii, prin numire, alegere sau prin încredinţarea unei însărcinări, - anumite drepturi şi obligaţii în vederea exercitării funcţiilor autorităţii publice sau întreprinderii de acţiuni administrative de dispoziţie ori organizatorico-economice.[14] [Alin.1 în redacţia Legii nr.1326 din 25.09.97]
Se consideră persoană cu înaltă funcţie de răspundere persoana cu funcţie de răspundere al cărei mod de alegere sau numire este reglementat de Constituţia Republicii Moldova şi de legi organice, precum şi persoanele cărora persoana cu funcţie de răspundere indicată le-a delegat împuternicirile sale. [Art.183 în redacţia Legii din 09.12.94]
Hotărîrea Planului Judecătoriei Supreme nr.6 din 11.03.1996 (modificată prin Plenului Curţii Supreme de Justiţie nr.38 din 20.12.1999)[15]:
14. La recunoaşterea mijlocitorului sau mituitului ca persoana cu înalta funcţie de răspundere (alin.3 art.187 si alin.3 art.1871 C.P.) instanţele judecătoreşti trebuie sa reiasă din prevederile alin.2 art.183 C.P. Se considera persoana cu înalta funcţie de răspundere, al cărei mod de alegere sau numire este reglementat de Constituţia Republicii Moldova, Preşedintele, Vicepreşedinţii si deputaţii Parlamentului (art.78), Prim-ministrul si membrii Guvernului (art.82, 98, 101), judecătorii tuturor instanţelor judecătoreşti (art.116), magistratii Consiliului Superior al Magistraturii (art.122), Procurorul General si procurorii ierarhic inferiori (art.125), membrii Curţii de Conturi (art.133), Preşedintele si judecătorii Curţii Constituţionale (art.136) etc.
Drept persoane cu înalta funcţie de răspundere sint acele persoane, al căror mod de alegere sau numire este reglementat de legi organice, funcţionarii aleşi sau numiţi in acele organe, organizarea si funcţionarea cărora sint reglementate de legile prevăzute in alin.3 art.72 din Constituţie.
Plenului Curţii Supreme de Justiţie nr.5 din 03.03.2009[16]
15. Pentru recunoaşterea făptuitorului ca persoană cu înaltă funcţie de răspundere, instanţele judecătoreşti trebuie să ţină cont de prevederile art. 123 alin. (2) CP. Se consideră persoană cu înaltă funcţie de răspundere persoana cu funcţie de răspundere al cărei mod de alegere sau numire este reglementat de Constituţia Republicii Moldova: Preşedintele, vicepreşedinţii şi deputaţii Parlamentului, Preşedintele R.M., Prim-ministrul şi membrii Guvernului, judecătorii tuturor instanţelor judecătoreşti, membrii Consiliului Superior al Magistraturii, Procurorul General şi procurorii ierarhic inferiori, membrii Curţii de Conturi, Preşedintele şi judecătorii Curţii Constituţionale, primarii, consilierii consiliilor locale etc.
Modul de alegere sau numire al acestora aste reglementat de legi organice, prevăzute de art. 72 alin. (3) din Constituţie.
Constituţia RM[17] Articolul 72. Categorii de legi
(3) Prin lege organică se reglementează:
a) sistemul electoral;
b) organizarea şi desfăşurarea referendumului;
c) organizarea şi funcţionarea Parlamentului;
d) organizarea şi funcţionarea Guvernului;
c) organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, a Consiliului Superior al Magistraturii, a instanţelor judecătoreşti, a contenciosului administrativ;
f) organizarea administraţiei locale, a teritoriului, precum şi regimul general privind autonomia locală;
g) organizarea şi funcţionarea partidelor politice;
h) modul de stabilire a zonei economice exclusive;
i) regimul juridic general al proprietăţii şi al moştenirii;
j) regimul general privind raporturile de muncă, sindicatele şi protecţia socială;
k) organizarea generală a învăţămîntului;
l) regimul general al cultelor religioase;
m) regimul stării de urgenţă, de asediu şi de război;
n) infracţiunile, pedepsele şi regimul executării acestora;
o) acordarea amnistiei şi graţierii;
p) celelalte domenii pentru care, în Constituţie, se prevede adoptarea de legi organice;
r) alte domenii pentru care Parlamentul consideră necesară adoptarea de legi organice.
(4) Legile ordinare intervin în orice domeniu al relaţiilor sociale, cu excepţia celor rezervate legilor constituţionale şi legilor organice.
Legea Serviciului public nr. Nr. 443 din 04.05.1995, abrogată 01.01.2009[18], defineşte
- persoană cu funcţie de răspundere este funcţionarul public învestit cu atribuţii în vederea exercitării funcţiilor autorităţilor publice sau a acţiunilor administrative de dispoziţie şi organizatorico-economice.
- funcţie de demnitate publică este funcţia publică care se ocupă prin mandat obţinut direct, prin alegeri organizate, sau indirect, prin numire, în condiţiile legii.
- Funcţiile de demnitate publică - Procuror General, prim-adjunct al Procurorului General, adjunct al Procurorului General, procuror de toate nivelurile
Codul penal Nr. 985 din 18.04.2002 reia definiţia persoanei cu înaltă funcţie de răspundere:
Articolul 123. Persoana cu funcţie de răspundere
(1) Prin persoană cu funcţie de răspundere se înţelege persoana căreia, într-o
întreprindere, instituţie, organizaţie de stat sau a administraţiei publice locale ori într-o
subdiviziune a lor, i se acordă, permanent sau provizoriu, prin stipularea legii, prin numire, alegere sau în virtutea unei însărcinări, anumite drepturi şi obligaţii în vederea exercitării funcţiilor autorităţii publice sau a acţiunilor administrative de dispoziţie ori organizatorico-economice.
(2) Prin persoană cu înaltă funcţie de răspundere se înţelege persoana cu funcţie de
răspundere al cărei mod de numire sau alegere este reglementat de Constituţia Republicii Moldova şi de legile organice, precum şi persoanele cărora persoana cu înaltă funcţie de răspundere le-a delegat împuternicirile sale.
Funcţia de procuror, funcţia de prim-vice procuror al mun. Chişinău sunt reglementate de Constituţia Republicii Moldova (art. 124, 125) şi Legea cu privire la procuratura (art.36, 23, 24). Funcţia de vice-director al CCCEC este reglementată de legea cu privire la CCCEC (art.8(3)).
Astfel, Codul Penal în redacţia actuală prevede[19]:
Articolul 123. Persoana cu funcţie de răspundere, persoana publică şi persoana cu funcţie de demnitate publică
[Art.123 titlul în redacţia LP245 din 02.12.11, MO25-28, publicat 03.02.12 art.77]
(1) Prin persoană cu funcţie de răspundere se înţelege persoana căreia, într-o întreprindere, instituţie, organizaţie de stat sau a administraţiei publice locale ori într-o subdiviziune a lor, i se acordă, permanent sau provizoriu, prin stipularea legii, prin numire, alegere sau în virtutea unei însărcinări, anumite drepturi şi obligaţii în vederea exercitării funcţiilor autorităţii publice sau a acţiunilor administrative de dispoziţie ori organizatorico-economice.
(2) Prin persoană publică se înţelege: funcţionarul public, inclusiv funcţionarul public cu statut special (colaboratorul serviciului diplomatic, al serviciului vamal, al organelor apărării, securităţii naţionale şi ordinii publice, altă persoană care deţine grade speciale sau militare); angajatul autorităţilor publice autonome sau de reglementare, al întreprinderilor de stat sau municipale, al altor persoane juridice de drept public; angajatul din cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică; persoana autorizată sau învestită de stat să presteze în numele acestuia servicii publice sau să îndeplinească activităţi de interes public.
[Art.123 al.(2) în redacţia LP245 din 02.12.11, MO25-28/03.02.12 art.77]
(3) Prin persoană cu funcţie de demnitate publică se înţelege: persoana al cărei mod de numire sau de alegere este reglementat de Constituţia Republicii Moldova sau care este învestită în funcţie, prin numire sau prin alegere, de către Parlament, Preşedintele Republicii Moldova sau Guvern, în condiţiile legii; consilierul local; deputatul în Adunarea Populară a Găgăuziei; persoana căreia persoana cu funcţie de demnitate publică i-a delegat împuternicirile sale.
Legea cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public Nr. 158 din din 04.07.2008:[20]
funcţie de demnitate publică – funcţie publică ce se ocupă prin mandat obţinut direct în urma alegerilor organizate sau, indirect, prin numire în condiţiile legii;
“Înaltă funcţie de răspundere” = „funcţia de demnitate publică”
Legea 245 din 02.12.2011 substituie în Codul penal noţiunea cuvintele “înaltă funcţie de răspundere” se substituie „cu funcţie de demnitate publică”. Definiţia “înaltă funcţie de răspundere” şi „cu funcţie de demnitate publică” denotă aceiaşi esenţă în privinţa funcţiei de procuror şi de anchetator, acestea facînd parte din ambele categorii.
Legea Nr. 199 din 16.07.2010 cu privire la statutul persoanelor cu funcţii de demnitate publică[21]
Articolul 2. Funcţia de demnitate publică
(2) Funcţia de demnitate publică este o funcţie publică ce se ocupă prin mandat obţinut direct, în urma alegerilor, sau indirect, prin numire în condiţiile legii.
Anexă. Funcţiile de demnitate publică
…
Director, director adjunct al Centrului Naţional Anticorupţie
…
Procuror General, prim-adjunct al Procurorului General, adjunct al Procurorului General, procurori de toate nivelurile
Legea Nr. 1264 din 19.07.2002 privind declararea şi controlul veniturilor şi al proprietăţii persoanelor cu funcţii de demnitate publică, judecătorilor, procurorilor, funcţionarilor publici şi a unor persoane cu funcţie de conducere[22]
Articolul 2. Noţiuni
În sensul prezentei legi, se definesc următoarele noţiuni: persoană cu funcţie de demnitate publică – persoană care exercită funcţii de demnitate publică în temeiul Constituţiei, al Legii nr. 199 din 16 iulie 2010 cu privire la statutul persoanelor cu funcţii de demnitate publică şi al altor acte legislative;
Constituţia Republicii Moldova[23]
Articolul 124. Atribuţiile şi structura
(1) Procuratura reprezintă interesele generale ale societăţii şi apără ordinea de drept, precum şi drepturile şi libertăţile cetăţenilor, conduce şi exercită urmărirea penală, reprezintă învinuirea în instanţele judecătoreşti în condiţiile legii.
(2) Sistemul organelor Procuraturii cuprinde Procuratura Generală, procuraturile teritoriale şi procuraturile specializate.
(3) Organizarea, competenţa şi modul de desfăşurare a activităţii Procuraturii sînt stabilite prin lege.
Articolul 125. Mandatul procurorilor
(1) Procurorul General este numit în funcţie de către Parlament, la propunerea Preşedintelui acestuia.
(2) Procurorii ierarhic inferiori sînt numiţi de Procurorul General şi îi sînt subordonaţi.
(3) Mandatul procurorilor este de 5 ani.
(4) Funcţia de procuror este incompatibilă cu orice altă funcţie publică sau privată, cu excepţia activităţii didactice şi ştiinţifice.
(5) În exercitarea mandatului procurorii se supun numai legii.
Legea cu privire la Procuratură, Lege Nr. 294, din 25.12.2008[24]
Capitolul V Numirea procurorului în funcţie
Articolul 36. Condiţiile de numire în funcţia de procuror
(3) În funcţia de procuror teritorial sau de procuror specializat, de procuror-şef al subdiviziunii organului Procuraturii pot fi numiţi procurorii care au o vechime de muncă în funcţia de procuror de cel puţin 5 ani, iar în funcţia de adjunct al acestora, de cel puţin 4 ani.
Articolul 23. Procuratura Generală
(1) Procuratura Generală este condusă de Procurorul General şi este ierarhic superioară tuturor organelor Procuraturii. Procuratura Generală organizează şi coordonează activitatea procuraturilor din subordine, gestionează bugetul Procuraturii.
(2) Subdiviziunile Procuraturii Generale sînt conduse de procurori-şefi, care pot fi ajutaţi de adjuncţi. Serviciile economico-administrative sînt conduse de persoane cu statut de funcţionar public.
Articolul 24. Procuraturile teritoriale
(1) În categoria procuraturilor teritoriale intră procuraturile unităţii teritoriale autonome Găgăuzia (denumită în continuare UTA Găgăuzia), ale municipiului Chişinău, ale raioanelor, municipiilor, oraşelor şi sectoarelor.
(2) Procuratura UTA Găgăuzia exercită atribuţiile Procuraturii în teritoriul respectiv şi este ierarhic superioară procuraturilor teritoriale din UTA Găgăuzia.
(3) Procuratura municipiului Chişinău exercită atribuţiile Procuraturii în teritoriul respectiv şi este ierarhic superioară procuraturilor de sector din municipiu.
Legea cu privire la procuratura Nr. 902, din 29.01.1992[25]
Articolul 15. Procuraturile teritoriale şi specializate
1. Procuraturile teritoriale şi specializate sînt conduse de procurori care au prim-adjuncţi, adjuncţi, ajutori superiori şi ajutori.
2. Procuraturile de circumscripţie şi procuratura municipiului Chişinău conduc activitatea procuraturilor din subordinea lor.
3. În procuraturile de circumscripţie şi procuratura municipiului Chişinău pot fi formate secţii şi servicii.
4. Procuraturile specializate supraveghează executarea legislaţiei în forţele armate, în organizaţiile de transport, în instituţiile penitenciare, respectarea legislaţiei în domeniul protecţiei mediului înconjurător.
Articolul 16. Numirea şi destituirea procurorilor ierarhic inferiori
1. Procurorul General numeşte procurorii teritoriali şi procurorii procuraturilor specializate pe un termen de 5 ani.
2. Procurorii în perioada mandatului pot fi destituiţi din funcţie de către Procurorul General, în conformitate cu legislaţia muncii şi cu legea privind stimularea şi răspunderea disciplinară a procurorilor.
Legea cu privire la Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei cu privire la Centrul Naţional Anticorupţie în redacţia din 10.2012[26]
Articolul 8. Organizarea activităţii Centrului
(1) Centrul este condus de un director, numit de Guvern pe un termen de 4 ani.
(2) Directorul Centrului (denumit în continuare director) are dreptul să participe la şedinţele Guvernului.
(3) Directorul are adjuncţi, numiţi şi eliberaţi din funcţie de Guvern la propunerea sa.
Intenţia legislatorului de a include în noţiunea de persoană cu înaltă funcţie de răspundere a procurorilor şi conducătorilor organelor represive
DEZBATERI PARLAMENTARE. Parlamentul Republicii Moldova de legislatura a XIX-a SESIUNEA a II-a ORDINARĂ – IULIE 2011. Ședința din ziua de 28 iulie 2011[27],[28]
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulțumesc. Eu am făcut propunere în primă lectură și nu am auzit. Am propus: candidatura la funcția de președinte să nu fi deținut nici o funcție publică, de demnitate publică: ministru, Președinte, Prim-ministru și nu am auzit dacă comisia a acceptat sau a respins acest lucru.
Doi. Cred că ar fi bine președintele să fie ales doar pe un mandat de 5 ani, 10
ani deja-i mult și toți membrii, doar 5 ani. În al doilea mandat de acum, gata, se începe a încălzi scaunul, se încep alte lucruri.
Și trei. Aici care… poate fi numit în funcție care deține cetățenia, studii, nu
are antecedente penale nestinse pentru infracțiuni săvîrșite cu intenție. Cred că un președinte care are antecedente penale, indiferent, stinse, nestinse, deja nu mai poate fi președinte.
De aceea, propun să fie: nu are antecedente penale și punctum. Stinse,
nestinse deja, de acum nu mai contează. Noi avem nevoie de o persoană curată ca lacrima și fierbinte ca soarele.
… Dacă se acceptă ca președintele comisei să nu fi deținut funcții înalte în stat… căci altfel, dacă a deținut funcții deja gata, el nu mai poate fi om independent.
Domnul Valeriu Ghilețchi:
….aceasta nu înseamnă că membrii partidelor politice, membrii fracțiunilor parlamentare vor fi incluși în această comisie. … Noi vorbim de persoane integre, persoane care ar putea, … într-un mod echidistant, să analizeze aceste declarații și apoi să tragă concluziile de rigoare și să ia măsurile conform acestei legi,… patru membri din partea Parlamentului, numiți de Preşedintele Parlamentului, prin consultări cu fracțiunile parlamentare, decît să avem opoziție, majoritate. Sînt patru din partea Parlamentului. Aceasta este, cred, mai important și mai echidistant, mai corect ar suna această formulare…. evident, plus unul din partea societății civile, cum s-a propus sau cum a fost.
Domnul Alexandru Stoianoglo:
Та формула, которую предлагаете вы сегодня, практически монополизирует работу комиссии Парламентом …. Мы изначально говорили о том, что эта структура должна быть деполитизированной. Поэтому я предлагаю вернуться к той формуле для того, чтобы сохранить какой-то баланс сил в обществе, потому что и при проверке декларации… потому что будут проверяться декларации не только депутатов Парламента, чиновников, но и судейского корпуса, прокуроров и т.д. … предлагаю … чтобы сохранить какой-то баланс сил в обществе, потому что и при проверке декларации… потому что будут проверяться декларации не только депутатов Парламента, чиновников, но и судейского корпуса, прокуроров и т.д.
[3] http://www.parlament.md/SesiuniParlamentare/%c5%9eedintecomisiilor/tabid/130/SittingId/753/Default.aspx
[4] Proiect de ordine de zi din 24.10.2012
[5] http://www.parlament.md/ProcesulLegislativ/Proiectedeactelegislative/tabid/61/LegislativId/1409/Default.aspx, Raportul Comisiei juridice 2450.2012.raport.CJ.pdf
[8] Art. 123 al Codul Penal care defineşte persoană cu înaltă funcţie de răspundere a fost în vigoare pînă pe 03.02.12
[10] Iniţial, conform schemei de încadrare aprobată la 29 martie 2002, primii conducători ai Centrului au fost desemnaţi: dl Anatolie Donciu, vicedirector, şef al Departamentului anchetă penală; http://www.cccec.md/history, totodată alte surse indică că Anatolie Donciu a deţinut doar funcţia de conducător al Direcţiei.
[11] Art. 123 al Codul Penal care defineşte persoană cu înaltă funcţie de răspundere a fost în vigoare pînă pe 03.02.12
[14] Aceiaşi definiţie este dată în CODUL CU PRIVIRE LA CONTRAVENTIILE ADMINISTRATIVE, Aprobat la 29 martie 1985, (VESTILE R.S.S.M., 1985, NR. 3, ART. 47), Articolul 14. Notiunea de persoana cu functii de raspundere
[16] cu privire la aplicarea legislaţiei referitoare la răspunderea penală pentru corupere pasivă ori activă
[20] http://lex.justice.md/md/330050/