logo

Moldova se mișcă concomitent spre Est și spre Vest, opinie


https://www.ipn.md/index.php/ro/moldova-se-misca-concomitent-spre-est-si-spre-vest-7978_1068641.html

Mișcările concomitente în direcțiile Est și Vest efectuate în primele 100 de zile de guvernare produc rezultate pentru Moldova, scrie analistul politic Dionis Cenușa într-un articol de analiză pentru Agenția IPN.

Politologul face referință la reînnoirea relației UE-Moldova, care aduce cu sine câteva beneficii majore, dezvăluite în cadrul celui de-al 5-lea Consiliu de Asociere UE-Moldova.

În primul rând, partea europeană este deschisă nu doar să deburseze asistența macro-financiară (două tranșe până la finele lui 2019), dar și să caute noi surse financiare în bugetul UE pentru 2020. Disponibilitatea banilor vechi și noi anulează orice obiecții despre lipsa de acoperire financiară pentru reforme complicate. Totodată, sporește prezența condiționalităților sectoriale și a precondițiilor politice, punctează Dionis Cenușa.

A doua evoluție calitativă remarcată de politolog constă în individualizarea mecanismului de monitorizare a reformelor din Moldova prin crearea “Echipei de proiecte pentru Moldova” (EPM). Competențele noii entități sunt încă necunoscute, dar pentru a avea impact trebuie să îmbine expertiză locală și recunoaștere politică în interiorul instituțiilor europene și la Chișinău.  Dacă entitatea sugerată pentru Moldova ar avea măcar jumătate din ponderea Grupului de Sprijin pentru Ucraina, funcțional din 2014, atunci integrarea europeană a țării poate căpăta și mai multă vizibilitate, opinează Dionis Cenușa.

Nu în ultimul rând, atenția majoră UE este de fapt captată de reformele structurale, inițiate de Guvernului Maiei Sandu în domeniul justiției și procuraturii. Angajamentul politic al Chișinăului și supravegherea îndeaproape a Bruxelles-ului sporește presiunea asupra acestei reforme și reduce posibilitățile de trucare.

El crede că pe fundalul cristalizării Comisiei Europene “von der Leyen” și a definitivării noului Cadru Financiar Multianual (2021-2027), forțele moldovenești pro-europene trebuie să folosească credibilitatea sa pentru a plasa dosarul moldovenesc sus pe agenda Bruxelles-ului.

În direcția estică, alte câteva tendințe prind rădăcini, scrie Dionis Cenușa.

În opinia lui, Guvernul Maiei Sandu intenționează nu doar să reia, dar și să substanțieze conținutul relațiilor economice cu Rusia. În timpul vizitei de la Moscova, programată pentru octombrie 2019, Premierul Sandu urmează să selecționeze direcțiile de cooperare intensă în parametrii de acțiuni ai Comisiei interguvernamentale moldo-ruse. În opinia politologului, comerțul exterior și dialogul energetic sunt printre cele mai esențiale, deoarece prevăd facilitarea exporturilor moldovenești și reînnoirea contractului pentru livrările de gaze, inclusiv transpunerea legislației racordate la Pachetul Energetic 3 în regiunea transnistreană.

În timp ce Guvernul gestionează cu precauție relațiile spinoase cu partea rusă, președintele Igor Dodon a anunțat, în timpul summit-ului Uniunii Euroasiatice de la Yerevan, că va implementa atribuțiile ce decurg din statutul de țară-observator. Astfel, Moldova urmează să delege un reprezentant permanent în cadrul Comisiei Euroasiatice. Pentru aceasta, președintele Dodon va fi nevoit să identifice bani din buget, deoarece costurile pentru activitatea aparatului reprezentantului permanent sunt plătite de țara-observator, comentează Dionis Cenușa.

El anticipează că, din punct de vedere tehnic și politic, Socialiștii urmează să convingă blocul ACUM să nu blocheze participarea în Uniunea Euroasiatică. Deși activitatea reprezentantului permanent va fi de natură simbolică și fără vreun efect juridic, aceasta necesită încadrare în sistemul diplomatic existent pentru a avea o semnificație politică minimă. În orice caz, președintele Dodon planifică să producă o socializare, cel puțin la nivel de funcționari subordonați președinției, cu cadrul instituțional al Uniunii Eurasiatice, punctează politologul.

Integrarea euroasiatică propagată, într-o formă mai silențioasă, de către Socialiști nu pune în primejdie implementarea Acordului de Asociere. Totuși, politogul este convins că contactul cu structurile euroasiatice și circularea ideilor produse de acestea în spațiul public și cel administrativ moldovenesc alimentează alternativa euroasiatică în orientarea externă a țării.

Odată ce integrarea europeană nu este încă ireversibilă și poate suferi oricând eșecuri, clasa politică, de rând cu populația, va fi pusă față în față cu o alternativă euroasiatică, disponibilă și din ce în ce mai clară, concluzionează Dionis Cenușa.