Ministerul Reintegrării respinge acuzaţiile Rusiei privind încălcarea Memorandumului din 1997 în contextul noului regim vamal la frontiera moldo-ucraineană
https://www.ipn.md/index.php/ro/ministerul-reintegrarii-respinge-acuzatiile-rusiei-privind-incalcarea-memorandum-7965_958445.html
Tentativele de argumentare a existenţei unei contradicţii între declaraţia comună a prim-miniştrilor Republicii Moldova şi a Ucrainei din 30 decembrie curent şi prevederile Memorandului din 1997 reprezintă o interpretare eronată, care denaturează sensul Memorandului şi a Declaraţiei Comune a Preşedinţilor Federaţiei Ruse şi a Ucrainei din 8 mai 1997, se arată într-un comunicat al Ministerului Reintegrării, citat de Info-Prim Neo.
Potrivit ministerului, Memorandumul din 1997 prevedea necesitatea elaborării mecanismului de delimitare a competenţelor între Chişinău şi Tiraspol, de elaborare a viitorului statut al regiunii transnistrene în componenţa R. Moldova şi a mecanismului de garanţii privind respectarea viitorului statut. La fel, una din prevederile viitorului statut urma să fie dreptul regiunii la activitatea economică externă.
„După semnarea Memorandumului, în protocoalele întrevederilor de lucru a conducerii R. Moldova şi Transnistriei din 24 mai 1997 şi 17 februarie 1998 a fost stipulată indicaţia cu privire la crearea grupurilor de lucru mixte Chişinău-Tiraspol pentru elaborarea mecanismelor de realizare a prevederilor Memorandumului din 97, inclusiv şi a prevederii cu privire la dreptul regiunii la activitatea economică externă în contextul elaborării şi implementării mecanismului de delimitare a competenţelor. Însă la acel moment acest lucru nu a fost realizat şi drept urmare nu au fost realizate nici prevederile Memorandumului”, se arată în mesajul Ministerului Reintegrării.
În declaraţia comună a preşedinţilor Federaţiei Ruse şi Ucrainei se stipula că „prevederile Memorandului nu pot să contravină normelor general acceptate ale dreptului internaţional, precum şi nu vor fi interpretate şi aplicate în contradicţie cu acordurile internaţionale existente, deciziile OSCE, Declaraţia Comună a preşedinţilor Federaţiei Ruse, Ucrainei şi Republicii Moldova din 19 ianuarie 1996, care recunosc suveranitatea şi integritatea teritorială a Republicii Moldova”, susţine Ministerul Reintegrării.
Activitatea economică externă a întreprinderile din regiunea transnistreană, stipulată în Memorandumul din 1997, trebuie să se desfăşoare în conformitate cu legislaţia naţională a R. Moldova, legislaţia internaţională şi cu acordurile moldo-ucrainene bilaterale, care „în nici un fel nu lezează drepturile întreprinderilor de pe malul stâng al Nistrului şi nu vin în contradicţie cu Memorandumul din 1997, precum şi cu angajamentele Republicii Moldova faţa de OMC”.
Ambasadorul Rusiei la Chişinău, Nikolai Reabov, a declarat luni, 20 martie, în cadrul unei conferinţe de presă, că motivul invocat de Moldova în ceea ce priveşte noul regim vamal este doar un pretext, dar de fapt „acesta reprezintă acţiuni politice premeditate”. Potrivit lui, la prima etapă se doreşte „de a pune în pericol executarea bugetului regiunii transnistrene pentru anul 2006 şi de a crea o situaţie de explozie socială, ca mai apoi să poată fi schimbată administraţia din regiune pe una mai receptivă”. Astfel, R. Moldova încălcă mai multe acorduri anterioare”, a mai spus Reabov.
Memorandumul cu privire la principiile de normalizare a relaţiilor dintre Republica Moldova şi Transnistria din 8 mai 1997 este unul din documentele procesului de negocieri şi a fost semnat în pachet cu Declaraţia Comună a preşedinţilor Federaţiei Ruse şi Ucrainei cu participarea preşedintelui în Exerciţiu al OSCE. Aceasta s-a făcut în conformitate cu solicitarea conducerii Republicii Moldova şi a Transnistriei, exprimată în Protocolul cu privire la măsurile suplimentare de normalizare a relaţiilor dintre Moldova şi Transnistria din 10 aprilie 1997, semnat în prezenţa Ministrului afacerilor externe al Rusiei Evghenii Primakov. În Declaraţia Comună, pe lângă altele, preşedinţii Rusiei şi Ucrainei „reiterează disponibilitatea ţărilor pe care le reprezintă, cu susţinerea OSCE, de a fi garanţi ai respectării prevederilor documentelor respective cu privire la statutul special al Transnistriei ca parte componentă a Republicii Moldova unite şi teritorial integre”.