logo

Mass-media reflectă de pe două poziţii distincte campania electorală, raport CIJ


https://www.ipn.md/index.php/ro/mass-media-reflecta-de-pe-doua-pozitii-distincte-campania-electorala-raport-cij-7965_974229.html

Mass-media din R. Moldova reflectă de pe două poziţii distincte campania electorală, arată rezultatele primului raport de monitorizare a Centrului Independent de Jurnalism (CIJ), ca parte a Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte – Coaliţia 2009. Raportul de monitorizare a 24 de mijloace de informare a fost lansat miercuri, 25 februarie, transmite Info-Prim Neo. Expertul CIJ, Nicolae Negru, a declarat că în primele două săptâmâni de campanie electorală (5 - 18 februarie), mass-media monitorizată a reflectat activ evenimentele ce au vizat alegerile, difuzând şi publicând un număr foarte mare de ştiri. În schimb, materialele de educaţie electorală şi sondajele vox-populi au fost mai curând excepţii decât parte a politicii editoriale. Potrivit expertului, presa audiovizuală a reflectat de pe două poziţii opuse campania. Pe de o parte, posturile publice Moldova-1 şi Radio Moldova, precum şi posturile private Antena C şi NIT, au favorizat în materialele lor direct şi indirect partidul de guvernământ şi a defavorizat partidele de opoziţie. „Aceste posturi au difuzat un număr foarte mare de ştiri în care PCRM a apărut în lumină pozitivă. Este vorba, în special, de iniţiativele guvernării de a majora bursele şi salariile, de a reduce preţurile la pâine etc.”, a spus Nicolae Negru. Postul privat Eu TV a favorizat într-o măsură mai mică partidul de guvernământ şi masiv PPCD, defavorizând unele partide de opoziţie, în special PLDM şi AMN. Posturile PRO TV, TV 7, şi radio Vocea Basarabiei au încercat să reflecte echidistant evenimentele. Vocea Basarabiei a avut un mesaj critic mai pronunţat la adresa PCRM în emisiunile sale, dar fără a ignora la ştiri evenimentele care favorizează în mod obiectiv această formaţiune. Şi ziarele, agenţiile de presă şi portalurile informaţionale monitorizate, de asemenea, au reflectat campania de pe poziţii editoriale diferite. Potrivit expertului media Petru Macovei, ziarele Moldova Suverană şi Nezavisimaia Moldova şi portalul www.omg.md promovează direct un singur concurent electoral – PCRM, defavorizând partidele de opoziţie, în special cele de orientare liberală. La fel, Agenţia de stat Moldpres prezintă doar în context pozitiv PCRM, neglijând opoziţia. Efortul editorial al ziarului „Flux” este îndreptat spre defavorizarea aceloraşi partide liberale şi favorizarea PPCD. O altă categorie de ziare, defavorizează clar PCRM şi prezintă în context pozitiv unul sau mai mulţi concurenţi din opoziţie, în special PLDM, AMN şi PL. Este vorba de Timpul de dimineaţă, Jurnal de Chişinău, Moldavskie Vedomosti, Cuvântul (Rezina) şi portalul www.unimedia.md. În această listă este şi Săptămâna, care parţial prezintă în context pozitiv concurenţi din opoziţie, însă nu critică PCRM. SP (Bălţi) nu favorizează clar un concurent. În acelaşi timp, agenţia Infotag încearcă să se menţină pe linia prezentării echilibrate a tuturor partidelor implicate în campania electorală. Agenţia de ştiri Info-Prim Neo nu a fost supusă monitorizării. Proiectul „Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare 2009” este realizat de CIJ în parteneriat cu Institutul de Marketing şi Sondaje IMAS-INC în perioada 5 februarie – 5 aprilie. Proiectul este susţinut financiar de Fundaţia Eurasia şi Agenţia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internaţională (USAID).