logo

Maraton anticorupţie la Televiziunea Publică Moldova 1


https://www.ipn.md/index.php/ro/maraton-anticoruptie-la-televiziunea-publica-moldova-1-7542_1064831.html

                                                                              

                             Maraton anticorupţie la Televiziunea Publică  Moldova 1

La 30 octombrie 2011, Transparency International – Moldova (TI-Moldova) de comun cu Cancelaria de Stat a Republicii Moldova, Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei (CCCEC) şi Centrul de Investigaţii Jurnalistice (CIJ) au organizat un maraton anticorupţie. Partener Media al maratonului a fost Compania Publică „Teleradio-Moldova”. Evenimentul a fost susţinut financiar de Oficiul Federal German pentru Relaţii Externe.

Obiectivele principale ale maratonului  constau în diminuarea toleranţei populaţiei faţă de corupţie, informarea publicului despre modalităţile de denunţare a eventualelor acte de corupţie, performanţele guvernării în prevenirea şi contracararea corupţiei şi planurile pe viitor.

În cadrul maratonului reprezentanţii societăţii civile şi ai autorităţilor publice au dezbătut subiecte ce ţin de contracararea corupţiei într-un şir de domenii vitale pentru societate: educaţie, medicină, poliţie, vamă, judiciar,   au venit cu propuneri concrete care ar putea diminua acest fenomen. Pe parcursul maratonului cetăţenii au avut posibilitatea să telefoneze şi să reclame în direct cazuri de corupţie, să ceară răspunsuri de la funcţionarii invitaţi în platoul de televiziune.

Printre concluziile de bază au fost menţionate următoarele:

Corupţia distorsionează mecanismul de liberă concurenţă şi sporeşte riscurile afacerilor, ea este principala cauză a sărăciei în Republica Moldova.  
Căile de prevenire a corupţiei sunt multiple:

·          Este necesară eficientizarea activităţii liniilor fierbinţi (LF). Instituţiile publice trebuie să încurajeze populaţia să apeleze la LF. Operatorii LF din instituţiile publice trebuie să fie instruiţi, este necesar un regulament de  activitate a LF care ar prevedea responsabilitatea operatorilor pentru neluarea de atitudine faţă de cele semnalate de populaţie.

·          Este necesar de a consolida conduita etică în serviciul public. Prevederile Codului de conduită a funcţionarului public trebuie extinse asupra tuturor angajaţilor din serviciul public. Trebuie introdus sistemul de angajare a funcţionarilor prin contract, astfel încât nerespectarea Codului de conduită să poată servi temei pentru eliberarea din funcţie.

·          Asigurarea accesului la informaţii publice este o măsură-cheie în prevenirea corupţiei. Extinderea accesului la informaţie prin media electronică va consolida procesele democratice în societate. Totuşi, accesul unei părţi considerabile a populaţiei, în special din localităţile rurale, rămâne în continuare limitat. Reforma administraţiei publice locale trebuie să accese pe asigurarea accesului la informaţie. Pentru acest drept constituţional cetăţeanul trebuie să lupte. Urmează a fi formate capacităţi de utilizare a informaţiei şi creată cererea de informaţie publică.

·          Conflictele de interese nedeclarate şi nesoluţionate stau la originea actelor de corupţie. Practica arată că majoritatea funcţionarilor publici n-au depus declaraţii de interese şi n-au declarat situaţiile de conflict de interese. Nimeni nu a fost sancţionat pentru nedeclararea CI sau luarea deciziilor în situaţii de CI. Este necesară crearea unui mecanism de aplicare a politicii conflictului de interese, adoptarea unui model al declaraţiilor de interese şi a conflictului de interese, desemnarea în cadrul instituţiilor publice a persoanelor responsabile de supravegherea aplicării politicii conflictului de interese.

·          Este necesară reformarea CCCEC. Aceasta cere stabilirea unor indicatori – obiective privind eficienţa combaterii corupţiei; determinarea unor măsuri concrete de coordonare a activităţii organelor de drept, inclusiv CCCEC; atragerea la răspundere a persoanelor care se implica în activitatea CCCEC; concentrarea activităţii CCCEC asupra corupţiei la nivel înalt; introducerea unor cerinţe mai riguroase faţă de colaboratorii CCCEC; asigurarea finalităţii procesului de monitorizare a activităţii CCCEC din partea Consiliului Civil. Totodată, trebuie asigurată independenţa CCCEC de influenţă politică, deziderat care poate fi atins prin procedura de numire a directorului CCCEC de către Preşedintele RM la propunerea Prim-ministrului.

·          Este necesară reforma sistemului judiciar. Aceasta cere consolidarea cadrului instituţional al instanţelor judecătoreşti; asigurarea transparenţei activităţii instanţelor judecătoreşti; revizuirea criteriilor de numire în funcţie a judecătorilor; consolidarea Consiliului Superior al Magistraturii; optimizarea procedurilor judecătoreşti; aplicarea tehnologiilor informaţionale în procesul judiciar; reexaminarea căilor de atac şi asigurarea unei practici judiciare uniforme; promovarea specializării judecătorilor; asigurarea rapidităţii procesului de examinare a cauzelor judiciare.