logo

Majorarea tarifelor la lumină ar putea genera noi scumpiri, director „Franzeluța”


https://www.ipn.md/index.php/ro/majorarea-tarifelor-la-lumina-ar-putea-genera-noi-scumpiri-7966_1087878.html

Scumpirea pâinii de către cel mai mare combinat de panificație din țară – „Franzeluța” a survenit ca urmare a majorării tarifelor la gazele naturale, care au provocat scumpiri în lanț, inclusiv la materia primă. Dacă nu se recurgea la scumpirea pâinii, întreprinderea ar fi înregistrat către sfârșitul anului pierderi de peste 73 de milioane lei, a declarat directorul general interimar al întreprinderii, Victor Matcov, audiat astăzi în Comisia parlamentară economie, buget și finanțe. Scumpirile aplicate din 3 februarie au permis diminuarea pierderilor și elaborarea unui plan financiar pentru anul curent cu un profit de 2,8 milioane de lei, transmite IPN.

Victor Matcov a precizat că în luna noiembrie anul trecut combinatul a înregistrat pierderi în mărime de peste cinci milioane de lei, iar în decembrie – peste trei milioane de lei. Inițial s-a mers pe majorarea prețurilor la alte produse decât pâinea: la covrigi, turte dulce, biscuiți, torturi. Chiar și așa, pierderile nu au putut fi acoperite, ținând cont că grupa pâine și produse de panificație reprezintă 85% din producția „Franzeluța”. „Am venit cu propuneri de a ridica prețul la pâine. Alte soluții nu am putut identifica. Da, bine, putea fi un ajutor din partea statului în volum de zece mii de tone pentru grâu, ceea ce constituie 50 de milioane de lei. Atunci am fi putut păstra prețurile vechi”, a menționat Victor Matcov.

Potrivit directorului, au crescut simțitor prețurile la făină. Cea de calitate superioară s-a majorat de la 5,90 lei la 7,00 lei/kg. Dacă vor crește tarifele la energie electrică, furnizorii de făină nu vor putea păstra prețurile de 7,00 lei/kg. Acest fapt va genera un nou val de scumpiri.

Cât ține de pâinea socială, întreprinderea a majorat volumul produs. Prețul de cost este 7,2 lei franzela, dar se vinde cu 3 lei. Rentabilitatea este negativă, minus 64,8%. Dacă se păstrează volumele produse pe parcursul anului, întreprinderea va înregistra pierderi de 4,3 milioane de lei. „Noi am produs anterior o tonă și 300 de kilograme de pâine socială zilnic, acum am ridicat la două tone acest volum. Pâinea socială este comercializată în rețeaua magazinelor proprii. Dacă înainte era cumpărată foarte rapid, acum ea poate fi găsită și la ora 10.00, și la ora 12.00. Deci cererea este satisfăcută”, a mai spus Victor Matcov.