logo

Mai multe întreprinderi din R. Moldova vor beneficia de rambursarea a 50% din cheltuielile suportate la obţinerea certificatelor internaţionale de calitate


https://www.ipn.md/index.php/ro/mai-multe-intreprinderi-din-r-moldova-vor-beneficia-de-rambursarea-7966_962626.html

Cca 120 de întreprinderi din R. Moldova vor beneficia până în anul 2009 de rambursarea a 50% din cheltuielile suportate la obţinerea certificatelor internaţionale de calitate prin intermediul unui Mecanism de Granturi de Co-finanţare (MGF) din cadrul proiectului Băncii Mondiale (BM) „Ameliorarea competitivităţii în R. Moldova”, transmite Info-Prim Neo. Viceministrul Economiei şi Comerţului, Viorel Melnic, a declarat marţi, 12 decembrie, că scopul primordial al MGF este consolidarea competitivităţii companiilor din R. Moldova, majorarea exportului şi asigurarea poziţiei lor pe piaţa locală prin intermediul îmbunătăţirii calităţii produselor şi a serviciilor. Întreprinderile în prezent se confruntă cu o serie de dificultăţi la exportul produselor pe piaţa externă, ce ţin în special de certificarea producţiei şi de certificarea sistemului de management al calităţii întreprinderilor, a spus Melnic. În R. Moldova deja sunt cca 80 de întreprinderi care deţin certificatul de management al calităţii ISO, în baza căruia efectuează exportul produselor pe pieţele străine. Întreprinderea „Orhei - Vit” este un exemplu elocvent în acest sens, a spus Melnic, menţionând că, în general, deţin certificate internaţionale de calitate întreprinderile cu capital străin, fiindcă majoritatea acestora se orientează din start la export. MGF va fi implementat de ministerul Economiei şi Comerţului (MEC) şi Camera de Comerţ şi Industrie (CCI) pe parcursul anilor 2007-2009 pentru agenţii economici ce doresc să obţină certificatul internaţional de management a calităţii ISO sau HACCP. Mecanismul de oferire a granturilor a fost lansat oficial la 1 decembrie. Suma maximă de co-finanţare constituie 10 mii USD. Conform datelor MEC, la moment cheltuielile pentru obţinerea unuia din aceste certificate constituie până la 20 mii USD. Durata obţinerii certificatului este de 7-8 luni. Pentru a beneficia de rambursarea a 50% din cheltuieli, agenţii economici trebuie să fie rezidenţi ai R. Moldova, antrenaţi în sectorul de producere sau cel al serviciilor; să nu mai fi apelat pentru obţinerea suportului financiar în acest sens de la alte organisme financiare; să dispună de resurse financiare pentru a acoperi 100% din cheltuielile aferente procesului de pregătire şi obţinere a certificatelor; să nu aibă restanţe la buget. Agenţii economici ce doresc să beneficieze de granturi pentru co-finanţare pot depune actele la CCI. Bugetul MGF pentru perioada anilor 2007 – 2009 este de 1,2 mil. USD. Bugetul total al proiectului BM „Ameliorarea Competitivităţii în R.Moldova” este de 14 mil. USD. Proiectul are drept scop sporirea competitivităţii prin îmbunătăţirea mediului de afaceri şi modernizarea sistemului de Metrologie, Standardizare, Testare şi Calitate din R. Moldova.