logo

Liderul unei asociaţiei obşteşti acuză funcţionarii de la frontierele de stat de banditism şi racket


https://www.ipn.md/index.php/ro/liderul-unei-asociatiei-obstesti-acuza-functionarii-de-la-frontierele-de-stat-de-7965_969364.html

Preşedintele Asociaţiei Obşteşti „Moldova Mea”, Fiodor Ghelici, acuză funcţionarii de la frontierele de stat a R. Moldova de banditism şi racket. În acest context, liderul organizaţiei a trimis o adresare preşedintelui R. Moldova, Vladimir Voronin, prin care îi solicită să-l numească în funcţia de director al Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei (CCCEC), transmite Info-Prim Neo. În cadrul unei conferinţe de presă luni, 21 aprilie, Fiodor Ghelici a declarat că vrea să demonstreze preşedintelui şi ţării întregi că în Moldova lupta împotriva banditismului şi corupţiei este posibilă. Liderul „Moldova mea” s-a arătat chiar dispus să activeze în calitate de director al CCCEC fără remunerare în prima jumătate de an. Fiodor Ghelici susţine că transportatorii auto de mărfuri sunt nevoiţi să plătească de fiecare dată când traversează frontiera de stat taxe ilegale colaboratorilor Serviciului Vamal, Serviciului Grăniceri şi altor funcţionari. În fiecare lună la cele 10 punte vamale ale R. Moldova (în afară de cele din regiunea transnistreană) şoferii lasă circa 3 mln lei vameşilor şi alte 600 mii lei grănicerilor, spune acesta. Ghelici este convins că o parte importantă din aceste sume ajung în buzunarele demnitarilor de nivel înalt. „Azi toată contrabanda, inclusiv narcoticele, se efectuează sub controlului autorităţilor. Toţi cunosc acest lucru, dar nimeni nu întreprinde nici o măsură”, a spus sursa citată. Potrivit lui Ghelici, cel mai înalt nivel al banditismului la frontieră este în Rusia. Urmează Ucraina, Moldova şi România. Belarus este unica ţară unde corupţia la frontieră a fost eradicată prin măsuri drastice aplicate funcţionarilor, a declarat sursa citată. Serghei Verici, şofer de tir, a precizat că la fiecare intrare şi ieşire de pe teritoriul R. Moldova orice şofer acordă câte 50 lei mită vameşului şi alţi 10 lei grănicerului. „Dacă nu-i dai 50 lei colaboratorului vamal pentru perfectarea documentelor, actele sunt puse la o parte. Poţi să aştepţi ore întregi până când vameşul va reveni asupra documentelor”, a spus Serghei Verici. În cazul în care cineva îndrăzneşte să nu dea mită, transportul este supus la tot felul de controale de durată, a menţionat Alexandru Şveţ, şoferul unui trailer care transportă din România autoturisme Dacia. Şoferul a relatat că a fost reţinut o dată timp de 10 zile într-o vamă ucraineană şi supus unui şir de inspecţii după ce a refuzat să mituiască vameşul. Una dintre principalele cauze a exodului masiv al populaţiei este faptul că pentru a activa, a lucra şi a trăi în Moldova cetăţenii trebuie să dea mită funcţionarilor de stat, a concluzionat liderul asociaţiei obşteşti „Moldova mea”, Fiodor Ghelici.