logo

Lansarea raportului de monitorizare: Activitatea partidelor politice din Republica Moldova pe dimensiunea online în perioada pre-electorală


https://www.ipn.md/index.php/ro/lansarea-raportului-de-monitorizare-activitatea-partidelor-politice-din-republic-7542_1065934.html

Resursele social media oferă concurenților electorali posibilitatea de a interacțiune mult mai strâns cu alegătorii, fiind liber disponibile tuturor actorilor electorali, dar și posibilitatea de apariție pe dimensiunea online a activității electorale a numeroase încălcări prin promovare de conținut manipulator, știri false sau dezinformare.

La 30.01.2019 a fost lansat, de către Fundația Youth Development for Innovation, primul raport de monitorizare electorală online a activității concurenților electorali în cadrul alegerilor parlamentare 2019. Primul raport se concentrează pe analiza legislației electorale naționale cu privire la mediul online, standardele electorale internaționale și a bunelor practici în domeniul promovării electorale prin resurse online, canalele și activitatea în rețelele sociale a partidelor care și-au manifestat intenția de a candida în cadrul alegerilor parlamentare din februarie 2019. Documentul stabilește o bază de monitorizare a activității concurenților electorali în perioada electorală, urmând să fie lansate alte 2 rapoarte de monitorizare până la sfârșitul lunii februarie 2019.     

În prezent, nu există standarde electorale în domeniul promovării digitale, prevederi naționale sau internaționale care ar reglementa publicitatea electorală online, conținutul postat pe rețele, etc., ceea ce oferă libertate în accesarea acestor resurse și posibilități de încălcare a legislației electorale. În Republica Moldova, reflectarea campaniei electorale în spațiul online nu este reglementată de prevederi legislative, iar activitatea concurenților electorali pe dimensiunea rețelelor sociale nu este monitorizată, după modelul radiodifuzorilor.

Codul Electoral nu include prevederi separate pentru promovarea mesajelor cu tentă electorală pe rețelele de socializare, acestea fiind înglobate în categoria mijloacelor de informare în masă sau a altor forme de comunicare. Cele mai des utilizate platforme social media de către concurenții electorali sunt Facebook și Odnoklassniki, unde peste 80% dintre aceștia au o pagină sau dețin un grup. Alte două platforme, Youtube și Instagram, sunt utilizate periodic de aproximativ 60 – 80% dintre concurenții electorali înscriși pentru alegerile din februarie 2019.

Majoritatea postărilor plasate pe paginile/grupurile de pe Facebook și Odnoklassniki ale concurenților electorali includ componenta text (93%). Ponderea postărilor care conțin elemente foto/video este mai redusă, fiind de 27,5% și, respectiv, 27,9%. La conținutul distribuit de pe pagini (Facebook) și grupuri (Odnoklassniki) ce aparțin concurenților electorali, lideri autoritari sunt Partidul Acțiune și Solidaritate (3644 de distribuiri) și, respectiv, Partidul „Șor” (4040 de distribuiri).

Cheltuielile concurenților electorali pentru distribuirea publicității pe mijloacele electronice de informare sunt la un nivel scăzut. În mare parte, aceștia preferă să plaseze publicitatea electorală la TV și radio, două surse utilizate preponderent de către potențialii votanți pentru a se informa cu privire la subiectele de actualitate, inclusiv alegeri.

Raportul de monitorizare cu tema: ”Activitatea partidelor politice din Republica Moldova pe dimensiunea online în perioada pre-electorală” face parte din proiectul „Monitoring online electoral activity - Parliamentary elections 2019” care este implementat în perioada octombrie 2018 – martie 2019 de Fundația Youth Development for Innovation cu sprijinul Agenției Elvețiene pentru Dezvoltare și Cooperare.

 

Pentru informaţii suplimentare, contactaţi:

Igor Ciurea, coordonator proiect,
Fundația Youth Development for Innovation,
E-mail: iciurea@y4i.eu 
Tel: +373 69 531 061

 


DISCLAIMER: Autorii comunicatelor – nu agenţia de presă IPN – poartă responsabilitate exclusivă pentru corectitudinea şi esenţa conţinutului comunicatului, prezentat spre publicare şi/sau distribuire