logo

La construcția punctului de control Leova-Bumbăta au fost admise abateri, Fiodor Ghelici


https://www.ipn.md/index.php/ro/la-constructia-punctului-de-control-leova-bumbata-au-fost-7967_1107004.html

Fiodor Ghelici afirmă că Republica Moldova este suspectată de risipă nejustificată a asistenței financiare din partea contribuabililor din Statele Unite ale Americii și Uniunii Europene. Potrivit lui, o anchetă privind construcția punctului de trecere a frontiere Leova-Bumbăta a scos la iveală o serie de abateri.

Fiodor Ghelici este ambasador și reprezentant rezident al IOED în Republica Moldova și Ucraina, șef al Sediului regional din Republica Moldova pentru Belarus, Bulgaria, Cipru, Moldova, România, Turcia și Ucraina. Este reprezentant al IOED la ONU la Geneva, reprezentant al Congresului internațional pentru apărarea drepturilor și libertăților cetățenilor „SHELD” în Republica Moldova, precum și reprezentant al Uniunii Internaționale a Diplomaților.

„Am studiat minuțios construcția punctului de trecere a frontierei Leova-Bumbăta. Am avut întrevederi cu administrațiile publice locale, cu reprezentanții Serviciului Vamal, ai Poliției de frontieră și cu reprezentanții altor structuri de profil, atât din Republica Moldova, cât și din România. În urma anchetei internaționale am ajuns la concluzia că există mai multe întrebări decât răspunsuri. În primul rând, Moldova nu a coordonat proiectul de construcție a punctului de trecere a frontiere Leova-Bumbăta cu partea română în ceea ce ține de flux – ce flux de transport este planificat”, a declarat Fiodor Ghelici într-o conferință de presă la IPN.

Potrivit lui, statul a cheltuit în jur de 300 de milioane de lei, din care mai bine de jumătate au fost folosite pentru obiecte inutile. Și aici ar fi vorba despre o parcare enormă de circa 13 mii de metru pătrați pentru camioane mari, care este acoperită cu buruieni. Aceasta în condiția în care este limitată greutatea unităților de transport care traversează.

„În timpul construcției a fost distrus barajul de pe râul Prut, fapt ce prezintă risc de inundație nu doar pentru punctul de control, dar și pentru populația din Leova și din localitățile apropiate. A fost construită o parcare cu peste o sută de locuri pentru mașini de mare tonaj, dar de care categoric nu este nevoie. Or, conform cerințelor tehnice, la punctul de trecere a frontierei, instalat de partea română, pe acest ponton se permite trecerea transportului cu o greutate până la 3 500 de tone”, afirmă Fiodor Ghelici.

De exemplu, în urma discuțiilor cu funcționarii din punctul de control Leova-Bumbăta, spune Fiodor Ghelici, s-a constatat că aceștia activează în condiții de muncă nu tocmai prielnice. S-a constatat că obiectivul nu este gata pentru a fi dat în exploatare, inclusiv pentru că nu este construit un acoperiș, lucru extrem de important pentru a asigura un control vamal minuțios, mai ales în condiții de ploaie. 

Notă: Agenția IPN oferă dreptul la replică persoanelor care se consideră vizate în știrile realizate de pe declarațiile organizatorilor prezentei conferințe de presă, inclusiv prin facilitarea organizării altei conferințe de presă în condiții similare.