logo

La Chişinău au fost lansate dezbateri publice ale proiectului Strategiei naţionale în domeniul protecţiei consumatorului


https://www.ipn.md/index.php/ro/la-chisinau-au-fost-lansate-dezbateri-publice-ale-proiectului-strategiei-7967_963419.html

Consiliul Naţional al Organizaţiilor de protecţie a consumatorilor din R. Moldova a prezentat marţi, 6 februarie, în cadrul primei dezbateri publice, proiectul Strategiei naţionale în domeniul protecţiei consumatorului. Proiectul este elaborat cu suportul proiectului TACIS „Asistenţă la Implementarea APC şi OMC şi a Planului de acţiuni UE/RM în contextul politicii europene de vecinătate”. Preşedintele Ligii pentru apărarea drepturilor consumatorilor, Roman Mihăeş, a declarat că strategia vizează un termen de 5 ani (2007-2011), iar prevederile ei respectă politicile europene pentru protecţia consumatorilor, fiind luate în consideraţie condiţiile specifice naţionale. La moment au fost elaborate doar trei capitole ale documentului, urmând ca strategia să fie definitivată în conformitate cu propunerile societăţii civile şi ulterior înaintată spre aprobare Guvernului. Potrivit lui Mihăeş, în prezent este necesară racordarea spaţiului legislativ şi instituţional din RM la rigorile ce se propun prin Planul de acţiuni RM–UE şi din perspectiva aderării la UE. Pentru aceasta este necesară iniţial crearea unei Agenţii Naţionale de protecţie a consumatorilor care să fie un organ specializat al statului, să dispună de experţi, laboratoare, să fie abilitată cu dreptul de retragere din vânzare a produselor de pe piaţă. De asemenea, este necesară instituirea unor forme alternative litigiilor judiciare – medierea şi arbitrajul, deoarece litigiile privind protecţia consumatorilor sunt de o valoare relativ mică şi nu este logic ca acestea să fie judecate în trei instanţe de judecată. Potrivit autorilor strategiei, în prezent în domeniul protecţiei consumatorilor mai există puncte vulnerabile ce ţin de lipsa unui cadru instituţional eficient şi sistem de conlucrare între organele cu funcţie de control, nivelul redus al accesului consumatorilor la informaţia din domeniu, lacunele cadrului legislativ în domeniu, în special referitor la sectorul energetic; capacităţile insuficiente ale laboratoarelor existente etc. Consiliul Naţional al Organizaţiilor de protecţie a consumatorilor a fost instituit în 2006 şi are drept fondatori Liga pentru apărarea drepturilor consumatorilor, Mişcarea obştească pentru protecţia consumatorilor „Pro-consumator” şi Centrul pentru protecţia consumatorilor.