logo

Iurie Fală, director executiv „Moldova Fruct”, despre câte prune au fost exportate, unde și cât au costat


https://www.ipn.md/index.php/ro/iurie-fala-director-executiv-moldova-fruct-despre-cate-prune-7966_1101780.html

Țările din Uniunea Europeană au fost principalele destinații în exportul prunelor în primele 11 luni ale anului 2023 – 76%. În Uniunea Euroasiatică au fost exportate de aproape patru ori mai puține prune – 19%. Alte 5% din exporturi au mers în alte țări.

Contactat de IPN, directorul executiv al Asociației producătorilor și exportatorilor de fructe „Moldova Fruct”, a precizat că circa 60 de mii de tone de prune au fost exportate în UE, 15 mii de tone în Uniunea Euroasiatică și 3,7 mii în alte țări. Cele mai multe prune au fost exportate în România (22%), Polonia (16,2%), Germania (9,7%) și Cehia (8,2%). Din Uniunea Euroasiatică prunele au mers către Rusia (11,3%), Kazahstan (3,6%), Belarus (3%) și Kârgâstan (1,2%). Alte țări care au consumat prunele moldovenești sunt: Bosnia și Herțegovina (3,3%), Macedonia (1%), Serbia (0,4%).

Comparativ cu anul 2022, volumul prunelor exportate a crescut de două ori, de la 37 de mii de tone în 2022, la 78 de mii de tone în anul 2023. Iurie Fală susține că acest an a fost unul bun și roditor pentru prune, fapt ce și s-a reflectat și asupra exporturilor. Majoritatea prunelor au fost exportate pentru consum, raportul fiind de aproximativ 90% pentru consum și 10% pentru procesare. Majoritatea prunelor pentru procesare au mers în țările din Europa Centrală, în Cehia și mai puțin în România.

Potrivit lui Iurie Fală, Uniunea Europeană a cumpărat prunele cel mai scump – aproximativ 590 de dolari pentru o tonă. În Uniunea Euroasiatică prunele au fost vândute cu 471 de dolari per tonă, iar în alte țări și mai puțin – 406 dolari pentru o tonă.

Deși nu există statistici, Iurie Fală aproximează că pe piața din Republica Moldova s-au vândut circa 20 de mii de tone de prune, dintre care 8 mii de tone au procesat fabricile de conserve.

Cât privește prezența și vânzarea prunelor în rețelele de magazine, directorul executiv „Moldova Fruct”, a remarcat că prezența fructelor, în general, și a prunelor, în particular, în magazine depinde de solicitarea acestora de către rețelele de magazine, politica magazinului (n.r pro-produse autohtone, de exemplu), prețul oferit, dar și de alte circumstanțe.

Potrivit Delegației UE la Chișinău, Republica Moldova a atins în acest an un nivel record în exportul de prune proaspete, stabilindu-se ca al treilea exportator la nivel mondial și lider incontestabil în Europa. În același timp, Federația Rusă a instituit începând cu data de 4 decembrie embargou la importul fructelor și legumele din Republica Moldova, precum că acestea conțin mai multe insecte dăunătoare, interzise în statele Uniunii Economice Eurasiatice.

În cadrul conferinței naționale „Business-ul Fructelor”, care a avut loc la începutul lunii decembrie, membrii „Moldova Fruct” au solicitat implicarea statului în soluționarea celor mai stringente probleme ale sectorului. Este vorba de acces la credite ieftine și atragerea resurselor disponibile din programele UE, un program de dezvoltare a sectorului de irigare bazat pe un management durabil de utilizare a apelor și asigurarea unui regim predictibil și fluid de traversare a frontierei terestre cu Uniunea Europeană.