logo

IPN: Monitorul Monitorului Oficial, 17.11.2017


https://www.ipn.md/index.php/ro/ipn-monitorul-monitorului-oficial-17112017-7978_1038239.html

În decursul acestei săptămâni, Editorul Monitorului Oficial a prezentat cititorilor interesați tocmai 3 produse (M.O. din 13, 16 și 17 noiembrie). În primul dintre acestea (nr. 396), sunt publicate modificările și completările operate în textul Legii apiculturii (nr. 70/2006), care au fost condiționate de implementarea parțială a normelor anterioare privind supravegherea sanitar-veterinară a stupinelor, aplicarea necontrolată a preparatelor de uz veterinar pentru profilaxia și combaterea maladiilor la albine, dar și de unele reglementări excesive privind înființarea și activitatea asociațiilor de apicultori.

Rămâne de văzut dacă normele introduse sau cele modificate (care vor intra în vigoare peste 6 luni) vor fi suficiente pentru redresarea situației.

Ediția specială a M.O. de ieri (nr. 397-398) ne oferă prilejul de a reflecta asupra modificărilor și completărilor în Legea fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală pe anul 2017 (nr. 285/2016) și Legea bugetului de stat pentru anul 2017 (nr. 279/2016). Astfel, din contul mijloacelor care, conform estimărilor, vor fi acumulate suplimentar până la sfârșitul anului (prime de asigurare, alte venituri), fondurile de asigurare obligatorie de asistență medicală, pe anul 2017, au fost mărite atât la venituri, cât la cheltuieli. Majorările respective vor permite suplinirea alocațiilor la doua subprograme deosebit de importante: „Asistență medicală spitalicească” (cu peste 90 684 mii lei) și „Asistență medicală urgentă prespitaliceas” (cu aproape 20 milioane lei). Mai multe ajustări au fost făcute la Legea bugetului de stat, de asemenea cu majorări, atât la venituri, dar și la cheltuieli, acestea datorându-se examinării mai minuțioase a executării bugetului în perioada precedentă, dar și estimărilor executării scontate până la finele anului bugetar, precum și revizuirii și prioritizării programelor de cheltuieli.

Trecerea în revistă a multiplelor modificări operate în bugetul de stat este dificil de realizat, pe spațiul oferit aici, acestea necesită o studiere profundă, articol cu articol, din partea ordonatorilor de credite. Cel mai important însă este ca estimările, în temeiul cărora au fost făcute modificările, să nu ne joace festa, iar cheltuielile preconizate să fie acoperite de venituri!

În Monitorul tradițional de vineri a fost republicată Legea comunicaţiilor electronice (nr. 241/2007), în virtutea prevederilor Legii nr. 135/2017, prin care au fost operate ultimele modificări la aceasta. Amintim, aici, doar că republicarea este o procedură obligatorie dacă actul legislativ a suferit modificări esenţiale (a peste o treime din articole), așa cum statuează Legea privind actele legislative (nr. 780/2001).

Tot în M.O. de astăzi a fost publicat avizul Curţii Constituţionale a Republicii Moldova la sesizarea privind articolul 13 din Constituție. Grupul de deputați (34 la număr), care au inițiat acest proiect, urmăresc restabilirea adevărului științific în problema limbii vorbite pe teritoriul țării (limba română). Până la „acordul final” este o cale de parcurs, iar primii pași, în această direcție (inițiativa legislativă și avizul Curții), au fost făcuți și sunt foarte importanți.

În compartimentul Hotărâri ale Guvernului este de evidențiat hotărârea cu privire la aprobarea Regulamentului Comisiei interdepartamentale pentru compensarea financiară de către stat a prejudiciului cauzat prin infracțiune (nr. 965, 14 noiembrie 2017). Acest act urmează să pună în aplicare Legea cu privire la reabilitarea victimelor infracțiunilor (nr. 137/2016), care are drept scop crearea cadrului legal pentru asigurarea unor condiţii minime de reabilitare a victimelor infracţiunilor, precum şi pentru protecţia şi asigurarea respectării drepturilor şi intereselor legitime ale acestora.

Intenție nobilă și novatoare, așteptată de multe persoane care au de pătimit din cauza infractorilor. Să sperăm că vor fi găsite și mijloacele financiare, resursele umane necesare pentru realizarea scopului propus. 

Nu mai puțin importantă este și hotărârea pentru aprobarea Regulamentului privind verificarea periodică a dispozitivelor medicale puse în funcțiune și aflate în utilizare (nr. 966, 14 noiembrie 2017). Acest act guvernamental vine să transpună în viață prevederile unor norme vitale pentru sănătatea cetățenilor din Legea cu privire la dispozitivele medicale (nr. 102/2017). Vitale, pentru că scopul țintit constă în asigurarea condiţiilor optime pentru punerea pe piaţă a dispozitivelor medicale de calitate, eficiente şi sigure în vederea garantării calităţii serviciilor medicale prestate, a protecţiei şi a promovării sănătăţii populaţiei. Tot de domeniul sănătății ține și Regulamentul sanitar de stabilire a condițiilor specifice și a procedurilor detaliate pentru plasarea pe piață a articolelor de bucătărie din material plastic pe bază de poliamidă și melamină originare sau expediate din Republica Populară Chineză și din Regiunea Administrativă Specială Hong Kong a Republicii Populare Chineze (hotărârea nr. 968, 14 noiembrie 2017). Documentul invocat se încadrează în șirul actelor care transpun prevederile reglementărilor europene în domeniu în legislația internă.

În data de 14 noiembrie curent, executivul a operat modificări substanțiale în textul Regulamentului cu privire la modul de stabilire şi plată a ajutorului social (nr. 1167, 16 octombrie 2008). Important doar, ca aceste ajustări ale Regulamentului, prin grija organelor de asistență socială și protecție a familiei, să ajungă la destinatari, păturile cele mai defavorizate ale societății.

Câteva săptămâni bune, societatea a fost în așteptarea finalizării activității Comisiei naționale pentru constituirea circumscripțiilor uninominale permanente (create în contextul aplicării modificărilor recente în Codul Electoral privind noul sistem electoral). Evenimentul s-a produs, guvernul a aprobat propunerile elaborate (Hotărârea nr. 970, 15 noiembrie 2017). Repartizarea celor 51 de circumscripții se prezintă astfel: 48 vor fi constituite pe teritoriul Republicii Moldova (inclusiv 11 în mun. Chișinău, 2 în municipiul Bălți, 2 pe teritoriul Unității Teritorial Administrative Gagauz-Yeri, la fel 2 circumscripții vor fi create pentru teritoriul din stânga Nistrului: una pentru localitățile din raioanele Camenca, Râbnița, Dubăsari, Grigoriopol, iar cealaltă pentru raionul Slobozia, municipiile Tiraspol și Tighina), iar alte trei în afara țării (o circumscripție în Est de Republica Moldova, o circumscripție în Vest și una pentru Statele Unite ale Americii și Canada).

Acum, „mingea” revine pe „terenul” Comisiei Electorale Centrale (urmează să ajusteze  „regulile jocului”), dar și a viitorilor concurenți electorali, care vor disputa „meciul” la următoarele alegeri parlamentare.

Sub aspect juridic, ar mai fi de menționat Hotărârea Guvernului pentru aprobarea Regulamentului privind accesul la piaţa serviciilor de handling la sol în aeroporturile Republicii Moldova (nr. 971, 15 noiembrie 2017), dar și câteva acte ale Ministerului Economiei și Infrastructurii al Republicii Moldova privitor la aprobarea unor documente normative în domeniul proiectării și care vin să înlocuiască vechile reglementări din perioada sovietică (pag. 144-145).

Pentru conformitate, Monitorul Monitorului Oficial