logo

IPN: Monitorul Monitorului Oficial, 08.12.2017


https://www.ipn.md/index.php/ro/ipn-monitorul-monitorului-oficial-08122017-7978_1038696.html

Vinerea trecută, informând cititorii despre decretele Președintelui țării privind acordarea/redobândirea cetățeniei Republicii Moldova, am avut un presentiment: ziceam să așteptăm și actul despre renunțarea la cetățenia statului nostru. Ei bine, în aceiași zi, 1 decembrie, încă un M.O. avea să ne înștiințeze despre faptul împlinit: 340 de cetățeni au renunțat la dreptul de cetățean (Decretul  nr. 458, 27 noiembrie 2017). Sunt mulți, puțini? Pentru a generaliza, am răsfoit toate edițiile din anul în curs și am constatat că, de la 1 ianuarie până astăzi, la 243 de persoane le-a fost acordată (au redobândit, după caz) cetățenia Republicii Moldova, iar alți 1129 au renunțat la condiția juridică de cetățean.

Cifre îngrijorătoare, dacă mai era cazul să abordăm această problemă durută!

În M.O. de astăzi sunt de menționat modificările și completările operate în Legea drumurilor (nr. 509/1995). Prin acestea se urmărește crearea unui mecanism mai eficient de finanțare a întreținerii și reparației drumurilor publice. Modificări oportune, dacă e să ne raportăm la calitatea drumurilor noastre.

La inițiativa Guvernului, au fost aduse modificări Legii monumentelor de for public nr.192/2011, în special normelor consacrate zonelor de protecție a monumentelor, precum și la instituirea unei baze naționale de date privitor la acestea.

Tot în acest Monitor este publicată Hotărârea privind executarea prevederilor Hotărârii Parlamentului nr. 45/2017 cu privire la Raportul Comisiei speciale pentru eficientizarea cadrului legislativ privind alimentația copiilor în instituțiile preșcolare și de învățământ (raportul fusese alcătuit, anterior, în urma  mai multor deficiențe la acest capitol, semnalate de părinți, organizații obștești și de control). Prin acest act, au fost stabilite sarcini Guvernului (până în aprilie 2018), în particular pentru modificarea cadrului normativ care , încă, mai admite carențe pe acest segment important pentru sănătatea generației în creștere.

La capitolul acte ale executivului se evidențiază câteva hotărâri cu bătaie lungă, orientate spre ameliorarea sănătății cetățenilor: aprobarea Programului național privind controlul tutunului pentru anii 2017-2021 și a Planului de acțiuni pentru implementarea acestuia (nr. 1015, 23 noiembrie 2017), dar mai cu seamă, aprobarea Programului național de prevenire și control al diabetului zaharat pentru anii 2017-2021.  Astfel, Planul de acțiuni privind implementarea acestuia din urmă (nr. 1030, 30 noiembrie 2017) prevede că autoritățile vor îmbunătăți măsurile de prevenție a diabetului zaharat prin diagnosticarea precoce a complicațiilor cronice, stoparea progresiei acestora prin tratament adecvat și oferirea metodelor de reabilitare. De asemenea, vor fi întreprinse măsuri pentru îmbunătățirea asistenței medicale acordate, centrele medicale vor fi dotate cu utilaj modern, iar personalul medical va beneficia de cursuri de calificare.

Printre obiectivele stabilite în Program se mai regăsește reducerea cu 10% a numărului persoanelor cu risc înalt de dezvoltare a diabetului și cu 20% a mortalităţii persoanelor cu diabet zaharat prin boli cardiovasculare.

Conform documentului, persoanele cu diabet zaharat vor fi asigurate obligatoriu cu tratament farmacologic. Totodată, urmează să fie creat registrul electronic al pacienților cu diabet zaharat, pentru o monitorizare mai eficientă a acestora.

Scopuri ambițioase, măsuri de anvergură, ar fi bine ca și realizarea acestora să fie pe potrivă!

Ca și în ediția de vinerea trecută, în M.O. de astăzi este oferit un spațiu larg pentru actele Comisiei Electorale Centrale, doar că, la moment, unele din acestea și-au produs deja efectele și nu au niciun caracter normativ (drept exemplu pot servi hotărârile cu privire la confirmarea reprezentanților cu drept de vot consultativ în Comisia Electorală Centrală, a observatorilor sau a persoanelor responsabile de finanțe pentru perioada campaniei electorale a alegerilor locale noi din data de 19 noiembrie 2017). Este adevărat, în așa mod se respectă buchea legii, dar și normele legale pot fi (și trebuie) modificate, dacă o cere realitatea.

De altfel, acest lucru este valabil și pentru unele acte ale Consiliului Coordonator al Audiovizualului din Republica Moldova (Decizia cu privire la organizarea seminarului cu jurnaliștii (nr. 28/205, 13 noiembrie 2017), spre exemplu).

Pentru conformitate, Monitorul Monitorului Oficial