logo

IPN: Monitorul Monitorului Oficial, 01.01.18


https://www.ipn.md/index.php/ro/ipn-monitorul-monitorului-oficial-010118-7978_1039170.html

Ultimele zile ale anului 2017 s-au dovedit a fi foarte productive pentru Agenția Informațională de Stat „Moldpres”, care a pus la dispoziția cititorilor tocmai 3 ediții ale Monitorului Oficial. În așa fel, a fost susținut efortul structurilor Parlamentului și, la doar 2 săptămâni din ziua votării de către legiuitor, a prezentat societății (în cel de-al doilea M.O. apărut la 29.12.17, nr. 464-470) principalele legi care vor guverna viața economică și socială a țării în 2018: Legea bugetului de stat (nr. 289, 15 decembrie 2017), pag.59-115, Legea fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală (nr. 280, 15 decembrie 2017), pag.21-24 și Legea bugetului asigurărilor sociale de stat (nr. 281, 15 decembrie 2017), pag. 24-33. Chiar dacă s-au auzit voci că aceste documente însemnate au fost adoptate într-un regim cam alert, e bine, totuși, să vedem partea plină a paharului – vom începe noul an „cu dreptul”, având la dispoziție toți indicatorii social economici necesari activității structurilor bugetare, dar și celorlalți agenți economici. Nu ne hazardăm să comentăm, aici și acum, parametrii actelor nominalizate, sunt prea complecși, lăsăm la latitudinea specialiștilor consacrați să facă analizele și concluziile de rigoare, mai cu seamă la capitolul deficit bugetar, care reprezintă o cifră impunătoare (4713900,0 mii de lei) și primirea împrumuturilor externe 7713738,7 mii de lei.

În acest M.O. sunt plasate și alte acte notabile (sau modificări ale acestora) din domeniul financiar bancar, indispensabile implementării actelor nominalizate mai sus.

Prin Legea (nr. 225, 15 decembrie 2017), pag.3-8, au fost ajustate 18 acte legislative importante (Codul fiscal, nr. 1163/1997, Codul vamal, nr. 1149/2000, Codul civil, nr. 1107/2002 ș.a.) care reglementează modul de desfășurare a activității pe piața de capital. Obiectivul urmărit este armonizarea cadrului normativ existent pentru asigurarea coerenței, consecvenței și echilibrului între reglementările juridice concurente. Legea invocată a modificat și câteva articole din Codul contravențional al Republicii Moldova (nr. 218/2008) în partea care se referă la sancțiunile privind Abuzurile pe piața de capital (art. 300), Nerespectarea cerințelor privind activitatea participanților profesioniști la piața financiară nebancară (art. 304.2) și Nerespectarea regulilor privind desfășurarea activităților pe piața financiară nebancară (art. 304.3).

Adoptarea Legii cu privire la supravegherea suplimentară a băncilor, asigurătorilor/reasiguratorilor și a societăților de investiții care aparțin unui conglomerat financiar (nr. 250, 1 decembrie 2017), pag.9-16, este condiționată, în mod direct, de angajamentele Republicii Moldova în contextul Acordului de Asociere cu Uniunea Europeană, abordează problema riscurilor prudențiale și stabilește regulile de supraveghere suplimentară a entităților reglementate care fac parte dintr-un conglomerat financiar, în scopul asigurării stabilității financiare și al protejării deponenților, asiguraților și investitorilor. Legea numită va intra în vigoare la 29 martie 2018, iar până la 29 ianuarie 2019, Guvernul, Banca Națională a Moldovei și Comisia Națională a Pieței Financiare urmează să aducă cadrul juridic subordonat legii, adică actele lor normative în concordanță cu prezenta și în perspectiva realizării prevederilor acesteia.

Legea nr. 273, din 15 decembrie 2017 (pag.18-19) aduce completări la Legea nr. 171/2012 privind piața de capital referitor la Procedura de anulare, emitere și vânzare a cotelor de participare deținute cu nerespectarea cerințelor privind calitatea acționariatului în capitalul băncilor (art. 11.1), dar și la Legea nr. 202/2017 privind activitatea băncilor (vizavi de aceiași chestiune).

Tot la acest compartiment, sunt înserate modificările la Legea nr. 1134/1997 privind societățile pe acțiuni, Legea nr. 121/2007 privind administrarea și de etatizarea proprietății publice, Legea finanțelor publice și responsabilității bugetar-fiscale nr. 181/2014 adoptate prin Legea nr. 274 din 15 decembrie 2017 (pag. 20-21).

O noutate importantă pentru o categorie de persoane care înfruntă boala secolului, maladiile oncologice, aduce Legea pentru modificarea articolului 411 din Legea ocrotirii sănătății nr. 411/1995 (nr. 259, 7 decembrie 2017). Astfel, începând cu 1 ianuarie 2018, aceste persoane vor putea accesa serviciile medicale de profilaxie, diagnostic, tratament și supraveghere în domeniul oncologic atât în cadrul instituțiilor medico-sanitare publice, cât și în cele private, cu condiția că serviciile corespunzătoare vor fi acordate de către specialiști cu instruire în oncologie și hematologie.

În M.O. nr. 471-472 din 30 decembrie, este publicată Legea pentru modificarea și completarea unor acte legislative (nr. 213, 21 decembrie 2017). Să descifrăm. Având în vedere adoptarea, în 2016, a Legii privind statutul municipiului Chișinău (nr. 136), la inițiativa Guvernului au fost operate modificări și completări în unele acte în sensul reglementării dreptului primarului general al de a-și forma propriul cabinet: au fost incluse în categoria funcțiilor de demnitate publică funcțiile de pretor și vicepretor. Era și timpul, a fost lichidată o situație destul de ambiguă: pe de o parte, pretorul era, conform legii privind administrația publică locală, reprezentantul primarului în teritoriu, dar numirea în și eliberarea din funcție a acestuia urma să fie negociată, „la sânge”, cu Consiliul Municipal.

În scopul stimulării implementării tehnologiilor non poluante, realizării altor măsuri care ar micșora volumul emisiilor (deversărilor) de poluanți în mediu și ar diminua formarea deșeurilor de producție și a deșeurilor de ambalaje, a fost modificată și completată Legea nr. 1540/1998 privind plata pentru poluarea mediului (nr. 313, 22 decembrie 2017). Pentru asigurarea dezideratului propus, au fost stabilite noi taxe pentru persoanele care produc și/sau, importă ambalaj confecționat din materiale plastice, polietilenă, aluminiu ș.a., precum și diferențierea acestora în dependență de gradul de poluare.

Tot în acest M.O. sunt publicate ajustările operate în Hotărârea Guvernului nr. 594 din 2 august 2011 (nr. 1097, 19 decembrie 2017) care, la acea dată, fusese adoptată întru transpunerea Directivei 2000/29/CE a Consiliului din 8 mai 2000 privind măsurile de protecție împotriva introducerii în Comunitate a unor organisme dăunătoare plantelor sau produselor vegetale și împotriva răspândirii lor în Comunitate. Ulterior, în 2014, structurile europene au convenit schimbarea substanțială a prevederilor Directivei, implicit, și executivul republican, pentru a fi „în rând cu lumea”, a făcut multiple modificări în actul propriu (pag. 19-63). O sursă amplă de reglementări pentru uzul celor care asigură protecția plantelor și carantina fitosanitară în Republica Moldova, iar prin consecință, și sănătatea populației țării.

Pentru conformitate, Monitorul Monitorului Oficial

P.S. În discuții private, unii cititori ai materialelor prezentate în această rubrică au invocat că întâmpină greutăți atunci când întâlnesc în M.O. acte privind modificarea documentelor adoptate anterior (chipurile, din textul actelor de ajustare nu este, deseori, clară esența acestora). Le dau dreptate, așa este, dar le comunic, și pe această cale, că depășirea situației este posibilă. Astăzi, există suficiente resurse juridice digitale care limpezesc situația: în aplicația weblex.md, spre exemplu, există multiple și foarte eficiente instrumente pentru a accesa actul modificat, referințe la act, istoria acestuia etc. Posibilități largi, în acest sens, ne oferă și portalul lex.justice.md. Rămâne doar să le accesăm, la necesitate.