logo

Ion Tăbârță: Parcursul european nici pe departe nu este unul ireversibil


https://www.ipn.md/index.php/ro/ion-tabarta-parcursul-european-nici-pe-departe-nu-este-7978_1091578.html

Obținerea statutului de țară candidată la aderare este cea mai mare realizare a Guvernului într-un an de mandat. O spune comentatorul politic Ion Tăbârță, potrivit căruia la succesul obținut de Republica Moldova pe plan extern a contribuit considerabil președintele Maia Sandu prin prerogativele constituționale ale șefului statului pe domeniul politicii externe. De asemenea, la un an de la învestirea Executivului Gavrilița, comentatorul politic spune că cel mai mare insucces la guvernării vizează aspectele economico-financiare, notează IPN.

Potrivit lui Ion Tăbârță, oferirea perspectivei clare de aderare pentru Republica Moldova este un succes al diplomației de la Chișinău și al președintelui Maia Sandu. Totuși, potrivit comentatorului, statutul de țară candidată nu garantează ireversibilitatea parcursului european.

„Parcursul european nici pe departe nu este unul ireversibil. Avem de realizat multe reforme. În Parlament avem o opoziție oligarhico-geopolitică ce își dorește să deturneze acest parcurs european al Republicii Moldova, prin destabilizări și subminarea întregului sistem politic. Cu referire la aspectele energetice, indiferent cine pleca în Rusia la negocieri, noi trebuia să plătim un preț geopolitic pentru gaze naturale mai ieftine. Pentru că Federația Rusă pune condiții geopolitice. Gazprom nu este un actor economic, nu face doar bussines, iar Republica Moldova trebuie să pună ceva în schimbul unor contracte avantajoase și asta vizează, bineînțeles, parcursul european”, a spus Ion Tăbârță la postul public de televiziune.

Ieri, vicepremierul Andrei Spînu a menționat că Aeroportul de la Mărculești va fi reanimat, iar Guvernul va veni în scurt timp cu detalii la acest subiect. Potrivit comentatorului politic, dezvoltarea infrastructurii aeroportuare este importantă însă nu ar trebui să reprezinte prioritatea guvernării pe timp de criză.

„S-a mai vorbit despre acest aeroport în perioada guvernării lui Ion Chicu. Prioritățile ar trebui axate totuși în altă parte. De exemplu, pe construcția unor poduri în zona Leova, peste Prut. Trebuie să avem multe poduri spre România, pentru a crește comerțul, pentru a crește capacitățile de export. Avem nevoie de infrastructura căilor ferate. Avem nevoie de cale ferată de tip european. S-a văzut în contextul crizei cerealelor cât este de importantă calea ferată. Ar trebui încurajată și dezvoltarea unui aeroport în partea de nord, dar în condiții critice accentele ar trebui să fie altele. Trebuie să vedem dacă este un proiect realist sau doar arată bine în cadrul raportului prezentat de vicepremierul Spînu. Cele mai mari probleme se referă la blocul financiar. Statul trebuie să fie proactiv, nu ca în cazul uleiului, să aștepte ca prețul să ajungă la 50 de lei”, a mai spus Ion Tăbârță.

Guvernul condus de Natalia Gavrilița a fost învestit la 6 august 2021. Echipa guvernamentală și programul de guvernare au fost sprijinite în Parlament cu voturile de 61 de deputați PAS din totalul de 101 de mandate.