logo

Ion Mereuţă: „Debandadă de pe drumuri este provoacă de automobilele învechite şi lipsa de cultură a şoferilor”


https://www.ipn.md/index.php/ro/ion-mereuta-debandada-de-pe-drumuri-este-provoaca-de-automobilele-invechite-si-l-7967_958798.html

Automobilele uzate şi de calitate reprobabilă trebuie eliminate din circulaţia rutieră pentru a diminua numărul accidentelor, afirmă Preşedintele Asociaţiei pentru demnitatea umană, Ion Mereuţă, doctor habilitat în medicină, profesor universitar, citat de Info-Prim Neo. Potrivit lui Mereuţă, numărul de accidente rutiere ar putea fi în continuă creştere, dacă autorităţile statale şi locale nu vor întreprinde măsuri drastice în acest sens. În calitate de primă măsură, profesorul Mereuţă propune eliminarea din trafic a automobilelor învechite, care prezintă pericol pentru securitatea circulaţiei, dar şi pentru mediul înconjurător. Doar procedând la asemenea triere, ar putea fi deblocate străzile capitalei, care au capacitatea de a asigura un flux de automobile de circa 50-70 de mii, dar care în realitate deservesc, zilnic, în jur de 200 de mii de unităţi de transport, înmatriculate în capitală, şi încă aproximativ 30 de mii în tranzit. Un set de măsuri importante de ordin economic, juridic, educaţional ar urma să stimuleze sporirea nivelului de cultură a participanţilor la trafic, în primul rând a şoferilor. Aceştia, în opinia sursei citate, creează situaţii accidentare prin nedorinţa de a circula cu viteză recomandată, inclusiv pe străzile cu flux sporit de pietoni, sunt veşnic grăbiţi, nu cedează trecerea pietonilor, circulă în locuri nepermise, trec la culoarea interzisă a semafoarelor, vorbesc la telefoane mobile în timp ce execută manevre. „Până nu va fi ridicat nivelul de cultură la nivel normal, precum şi nuvelul de instruire a şoferilor, inclusiv în mod forţat, debandada de pe străzi a accidentelor nu va înceta”, spune Ion Mereuţă. Referindu-se la calitatea drumurilor, Preşedintele Asociaţiei pentru demnitatea umană a declarat că acestea sunt înafara oricărei critici. El consideră că este stringentă nevoie de adoptarea unei legi a drumurilor şi constituirea unui fond naţional al drumurilor. Banii cheltuiţi pentru renovarea şi reparaţia drumurilor trebuie să fie controlaţi, iar afacerea să fie transparentă pentru ca fiecare participant la trafic să ştie unde merg banii, pe care îi achită anual pentru drumuri. În caz contrar, spune Ion Mereuţă, calitatea drumurilor va fi ca şi în prezent, asfaltul fiind deteriorat după nici un an de exploatare. Sursa citată consideră că trebuie verificate materialele folosite la asfaltare şi obţinute explicaţii de ce în ţările civilizate învelişul nu necesită reparaţii cel puţin 10 ani, pe când în Moldova aceasta abia dacă ţine un singur an. De la începutul anului în R.Moldova au fost înregistrate cca 600 de accidente de circulaţie, în care 68 de oameni şi-au pierdut viaţa, iar în jur de 600 de oameni au fost traumatizaţi.