logo

Interdicțiile de plasare și difuzare a publicității politice trebuie revizuite, Promo-LEX


https://www.ipn.md/index.php/ro/interdictiile-de-plasare-si-difuzare-a-publicitatii-politice-trebuie-7965_1096626.html

Interdicțiile de plasare, distribuire și difuzare a publicității politice ar trebui revizuite. O spun experții Asociației Promo-LEX. Ei atrag atenția că limitarea dreptului de a plasa publicitatea politică în perioada electorală de către alți furnizori și distribuitori decât grupul de inițiativă și concurentul electoral încalcă dreptul la libera exprimare. De asemenea, în opinia lor, ar trebui revizuită și prevederea care sugerează că mesajul de interes public poate fi elaborat, comandat și promovat doar de entități din domeniul public. Astfel, sunt limitați alți subiecți, cum ar fi, de exemplu, și Promo-LEX, care, la aproape fiecare scrutin electoral, elaborează și promovează mesaje de îndemnare, motivare a cetățenilor să iasă la vot, transmite IPN.

Proiectul de Regulament a fost elaborat de CEC în baza noii Legi cu privire la publicitate, intrată în vigoare la 8 ianuarie 2023. „Este un Regulament nou și, pe alocuri, foarte complex. Trebuie să ne asigurăm că va fi înțeles de toți actorii implicați și, respectiv, implementat pe măsură. Este foarte important cum va fi pus în practică, pentru că atât Regulamentul, cât și Legea privind publicitatea conțin unele noțiuni noi care par a fi ușor confuze”, a menționat în cadrul unui eveniment, directorul de program al Asociației, Nicolae Panfil.

În opinia experților Promo-LEX, în proiectul regulamentului ar trebui utilizată noțiunea de publicitate politică, care este reglementată în Legea cu privire la publicitate, iar publicitatea politică ar trebui delimitată în funcție de perioadele în care aceasta este difuzată – în perioada electorală sau în cea extraelectorală (în afara alegerilor).

Promo-LEX consideră că proiectul regulamentului urmează a fi revizuit pentru a asigura dreptul persoanelor fizice și juridice de a distribui spre difuzare publicitate politică (fie de promovare/susținere, fie de manifestare a dezacordului), inclusiv cu prevederea obligațiunilor și modalităților de raportare a cheltuielilor suportate pentru distribuirea publicității politice.

Referitor la publicitatea în mass-media, Promo-LEX recomandă reducerea de la 30% la 20% a spațiului maxim rezervat publicității politice în publicațiile periodice publice (în fiecare număr sau/și supliment), atât în perioada electorală, cât și în cea extraelectorală. Totodată, ar trebui exclusă limita de 50% a spațiului de publicitate  în cazul publicațiilor periodice private care, potrivit Legii cu privire la publicitate, își determină individual spațiul rezervat publicității.

În privința afișajului publicitar, Promo-LEX recomandă revizuirea limitării la 10% per furnizor a spațiului publicitar, pe motiv că nu este clar cum urmează a fi implementată prevederea respectivă. La fel, pare a fi dificilă de respectat, mai ales în localitățile mici, interdicția amplasării afișelor publicitare în raza a 100 de metri de la autoritățile electorale. Această interdicție ar urma să fie revizuită, cu permisiunea acestei publicități până vineri, înainte de ziua alegerilor.