Intenţia autorităţilor de a exclude din circuit microbuzele reutilate se derulează pe fundalul unor divergenţe în Asociaţia transportatorilor privaţi
https://www.ipn.md/index.php/ro/intentia-autoritatilor-de-a-exclude-din-circuit-microbuzele-reutilate-se-7967_961830.html
Mai multe microbuze care circulă prin capitală au afişat, pe parcursul acestei săptămâni, anunţuri despre aflarea acestora în „grevă pasivă”. Despre aceasta a anunţat, la începutul săptămânii, preşedintele Asociaţiei Transportatorilor Privaţi (ATP), Ion Mămăligă.
În acelaşi timp, Gheorghe Rusu, care de asemenea se declară preşedinte al organizaţiei transportatorilor, susţine că organizarea unor acţiuni de protest se amână, transportatorii fiind în aşteptarea unei decizii favorabile a Guvernului.
Divergenţele apărute în conducerea asociaţiei transportatorilor au loc pe fundalul intenţiei Guvernului de a elimina din sfera transportului public din capitală maşinile reutilate. Cei doi preşedinţi ai ATP au fost antrenaţi într-un proces de judecată în urma demiterii, încă la începutul anului curent, a lui Ion Mămăligă din funcţia de preşedinte al Asociaţiei.
Solicitat în această privinţă, Ion Mămăligă a declarat că litigiul nu s-a încheiat, o următoare şedinţă de judecată urmând să aibă loc la 1 noiembrie la Curtea de Apel. Gheorghe Rusu, însă, declară că Mămăligă ar fi pierdut mai multe procese de judecată şi că deja noua conducere a ATP îl va acţiona în judecată pentru că acesta continuă să se prezinte drept preşedinte al ATP.
Până la finalizarea litigiului, Info-Prim Neo a solicitat opinia ambilor pretendenţi la funcţia de preşedinte al ATP referitoare la problema microbuzelor.
Ion Mămăligă, care susţine organizarea grevei pasive, a spus că aceasta va dura până când nu va fi primit un răspuns adecvat din partea autorităţilor. „Microbusiştii vor, pe această cale, să sensibilizeze publicul călător despre intenţiile autorităţilor de a exclude microbuzele reutilate din activitatea de transportare a pasagerilor”, susţine Mămăligă. Mai mult ca atât, el spune că a solicitat de mai mult timp o întrevedere prim-ministrului, însă până în prezent nu a primit un răspuns.
„Dacă autorităţile ar fi fost rezonabile, până în anul 2010, microbuzele reutilate ar fi fost oricum excluse din activitate, la expirarea termenului de 15 ani de exploatare prevăzut de legislaţie pentru transportarea pasagerilor”, spune sursa citată. Mămăligă menţionează că astfel nu ar fi fost creat un gol în transportul public de călători, nu ar fi fost lichidate simultan mii de locuri de muncă şi nu s-ar fi comis abuzuri faţă de transportatori. Astfel, statul ar fi demonstrat recunoştinţă pentru cei care au investit într-un serviciu public”, a mai spus Mămăligă.
Sursa citată susţine că doar Primăria municipiului Chişinău s-a arătat interesată de soluţionarea problemelor proprietarilor de microbuze. Potrivit lui Mămăligă, care este şi consilier municipal, în cadrul Primăriei va fi creată o comisie de lucru, pentru a decide, în fiecare caz aparte, dacă maşinile pot sau nu să transporte în continuare pasageri. În aşa fel, acesta consideră că autorităţile locale ar putea să-şi asume responsabilitatea pentru funcţionarea în continuare a microbuzelor reutilate. De asemenea, el consideră că Primăria ar putea explica Guvernului că bugetul local nu are resurse financiare pentru a suplini cu alte unităţi de transport microbuzele reutilate şi că, din această cauză, vor avea de suferit nu numai transportatorii, dar şi călătorii.
În cadrul întrevederilor cu autorităţile statale, Mămăligă spune că s-a interesat dacă bugetele local şi central au posibilitatea să achiziţioneze maşini suficiente pentru a suplini golul produs de excluderea microbuzelor reutilate. Potrivit lui, deşi austeritatea bugetului e binecunoscută, autorităţile au dat asigurări că dispun de bani, sursa citată presupunând că ar fi vorba de activităţi de lobby în favoarea altor agenţi economici.
În cazul în care autorităţile vor continuă să ignore solicitările transportatorilor, aceştia îşi rezervă dreptul de desfăşura mitinguri sau marşuri de protest, a subliniat sursa citată.
Solicitat în aceeaşi privinţă, Gheorghe Rusu a spus că asociaţia aşteaptă în continuare modificarea hotărârii de Guvern, sperând că autorităţile vor răspunde pozitiv la cererea acestora de modificare a punctului 5 al hotărârii intrată în vigoare la 8 august curent, prin care Executivul intenţionează să excludă, în decursul unui an, din circuitul public mijloacele de transport reutilate. Potrivit hotărârii, până la sfârşitul acestui an urmează să fie scoase din circuit maxi-taxiurile fabricate în 1991-92, iar până la sfârşitul anului viitor – şi celelalte microbuze.
Ambii reprezentanţi ai ATP au căzut de acord ca, pe viitor, să nu se mai acorde noi licenţe de activitate maşinilor reutilate, iar acestea să poată fi înlocuite cu autovehicule conforme cerinţelor doar la expirarea termenelor de exploatare.
În context, Rusu a menţionat că peste 95% din microbuzele care circulă în municipiul Chişinău sunt de marcă „Mercedes”. Alte mărci de maşini au fost eliminate, cu timpul, din circulaţie, deoarece doar „Mercedes”-urile au dovedit parametri tehnici superiori, precum şi eficienţă economică. Transportatorii susţin că, fie şi reutilate, acestea nu prezintă pericol pentru transportarea pasagerilor, fiind, totodată, mult mai ieftine şi comportând mai puţine costuri de întreţinere.
Totodată, un argument în defavoarea eliminării maşinilor reutilate este şi faptul că sistemul bancar autohton nu creditează procurarea de mijloace de transport, iar transportatorii nu au suficiente resurse financiare pentru a procura maşini noi. Deşi o posibilitate pentru transportatori ar fi procurarea autovehiculelor „Gazel” de fabricaţie rusească, care costă în jur de 7-8 mii de euro, acestea nu se pot compara cu „Mercedes”-urile reutilate, deoarece au caracteristici tehnice mult mai joase, a mai spus Rusu.
În prezent, din cele circa 2000 de microbuze care au efectuat revizia tehnică primăvara aceasta, peste 55 % sunt microbuze reutilate.