În Republica Moldova se fac primii pași pentru a le forma elevilor claselor gimnaziale și liceale competențe media. Aceste formări au un caracter opțional, iar profesorii își dezvoltă atât competențele digitale, cât și cele pentru media după ce au urmat cursuri specializate și este adaptat curriculumul la schimbările permanente care au loc în spațiul informațional media. Aceasta este una dintre constatările Studiului de evaluare a competențelor media și nivelului de alfabetizare mediatică în rândul tinerilor din Republica Moldova, realizat de Centrul pentru Dezvoltare Educațională și Comunitară (CDEC).
Victoria Bevziuc, una dintre autoarele studiului, cercetătoare CDEC, a menționat la o conferință de presă la IPN că în statele europene a fost creat un instrument pentru măsurarea potențialului de rezistență la știrile false în societate, și anume indicele de alfabetizare media – Media Literacy Index. În clasamentul Media Literacy Index 2021, din 35 de țări supuse cercetării, Finlanda este pe locul I, cu 78 de puncte. Urmează Danemarca, cu 73 de puncte.
„Republica Moldova în acest clasament nu este. Însă pentru țara noastră ar fi benefică experiența Finlandei în acest domeniu, întrucât Republica Moldova face primii pași pe dimensiunea educației media la nivelul liceelor, prin introducerea disciplinei opționale „Educație pentru media”, a subliniat Victoria Bevziuc.
În opinia cercetătoarei, este important ca în Republica Moldova accentul să fie pus pe educarea cetățenilor chiar de pe băncile școlii. Pe parcursul anilor 2017-2021, aproape 12 mii de elevi de la toate trei cicluri de educație au studiat cel puțin opțional „Educația pentru media” și în fiecare an cel puțin o școală din Republica Moldova aprobă cursul respectiv. Astfel, numărul persoanelor care sunt informate și alfabetizate media crește.
Aproape toți profesorii care predau cursul „Educație pentru media” au fost instruiți prin intermediul Centrului pentru Jurnalism Independent. „În planul de învățământ școlar din Republica Moldova există o selecție foarte mare între cursurile opționale, deoarece elevii au posibilitatea de a alege doar un singur curs opțional dintr-o listă de mai mult de 80 de cursuri opționale pentru toți. Un avantaj competitiv important în acest context este faptul că cursul opțional „Educație pentru media” oferă suport informațional”, a adăugat cercetătoarea.
În cadrul Studiului de evaluare a competențelor media și nivelului de alfabetizare mediatică în rândul tinerilor din Republica Moldova au fost chestionați peste 1500 de tineri. Dintre ei, 64% sunt cu vârsta cuprinsă între 16 și 20 de ani, iar 24% au o vârstă cuprinsă între 21 și 25 de ani. Mai mult de jumătate dintre respondenți provin din orașe, circa 56%. Datele au fost colectate în perioada 20 februarie-25 martie.
Notă: Agenția IPN oferă dreptul la replică persoanelor care se consideră vizate în știrile realizate de pe declarațiile organizatorilor prezentei conferințe de presă, inclusiv prin facilitarea organizării altei conferințe de presă în condiții similare.