logo

Igor Dodon e cel mai frecvent protagonist al materialelor difuzate în perioada electorală


https://www.ipn.md/index.php/ro/igor-dodon-e-cel-mai-frecvent-protagonist-al-materialelor-8008_1076656.html

Timp de două săptămâni, 12 portaluri informaționale monitorizate, au publicat, în total, 1 861 de articole care vizează direct sau indirect perioada și campania electorală. În calitate de protagoniști, cel mai des a apărut Igor Dodon, președinte în exercițiu și candidat independent la funcția de șef al statului, susținut de Partidul Socialiștilor.

Igor Dodon a fost protagonist în 627 de articole sau în fiecare al treilea material monitorizat. La mare distanță, în calitate de protagoniști ai materialelor urmează Maia Sandu, candidata Partidului Acțiune și Solidaritate la funcția de președinte, administrația publică locală, în special din municipiul Chișinău, și Comisia Electorală Centrală. Constatările se conțin în primul raport de monitorizare a presei online în perioada și campania electorală pentru alegerile prezidențiale, realizat de Asociația Presei Independente în cadrul Coaliției pentru Alegeri Libere și Corecte.

Într-o conferință de presă la IPN, secretara Coaliției, Elena Prohnițchi, a precizat că Coaliția este o entitate permanentă și benevolă, constituită din 34 de organizații obștești, atât din municipiul Chișinău, cât și din regiune. „Ca și în scrutinele electorale precedente, și la aceste alegeri organizațiile membre ale coaliției monitorizează cum se desfășoară campania electorală și realizează activități de informare, de educație civică și de mobilizare a alegătorilor la votare. În vizorul organelor Coaliției Civice pentru Alegeri Libere și Corecte sunt mai multe aspecte ale procesului electoral, printre care și conduita instituțiilor media în perioada electorală, și modul în care instituțiile mass-media reflectă cursa prezidențială”, a notat Elena Prohnițchi.

Directorul executiv API, Petru Macovei, a declarat că monitorizarea a fost realizată în perioada 15-30 septembrie. Au fost selectate 12 portaluri naționale și un portal regional, în limbile română şi rusă, cunoscute și indicate ca surse de informații de către diferite grupuri de consumatori.

Monitorizarea denotă că lider absolut după numărul de texte cu caracter politic şi electoral în această perioadă a fost portalul Noi.md, care a publicat 383 de articole relevante pentru prezenta monitorizare.

Portalurile Actualitati.md, Aif.md și Kp.md au o politică editorială asemănătoare și abordări concertate, fiind interpretate părtinitor, în mod aproape identic, acțiunile, declarațiile și comentariile acelorași actori politici. Portalurile îl favorizează deschis și îl promovează intens pe candidatul independent susținut de PSRM Igor Dodon.

Portalurile Noi.md, Sputnik.md și Vedomosti.md, de asemenea, îl favorizează pe Igor Dodon după tonalitatea reflectării și frecvența aparițiilor în context pozitiv. În același timp, candidata PAS Maia Sandu este defavorizată evident, iar acuzațiile unor candidați și potențiali candidați nu sunt echilibrate cu opinia sau poziția persoanei vizate. Puținele știri publicate de portalul regional Gagauzinfo.md l-au favorizat direct pe Igor Dodon.

După tonalitatea și frecvența prezentărilor în context pozitiv, portalul Unimedia.info îl favorizează pe Igor Dodon. Candidatul Partidului Platforma Demnitate și Adevăr, Andrei Năstase, la fel, a apărut deseori în context pozitiv, iar candidata Partidului Șor, Violeta Ivanov, a fost promovată în materiale cu caracter publicitar evident, nemarcate corespunzător.

Portalurile Agora.md și Newsmaker.md au o politica editorială relativ echilibrată, autorii materialelor fiind, în general, nepărtinitoare în raport cu protagoniştii materialelor, iar candidații și potențialii candidați la funcția de președinte au fost prezentați de cele mai multe ori în context diferit, însă fără o tendință de favorizare sau defavorizare. Portalul Realitatea.md a prezentat candidații și potențialii candidați la funcția de președinte atât neutru, cât și pozitiv sau negativ. Maia Sandu a fost vizată mai des în materiale care o favorizează, iar Violeta Ivanov a fost promovată în articole cu un caracter publicitar evident care nu au fost marcate corespunzător.

Raportul este realizat de API în cadrul unui proiect de monitorizare a mass-media implementat cu sprijinul financiar al National Endowment for Democracy (SUA). Monitorizarea va continua până în ziua alegerilor, eventual, și în turul doi al scrutinului.