logo

Igor Dodon a avut cea mai mare vizibilitate pe portalurile monitorizate, raport API


https://www.ipn.md/index.php/ro/igor-dodon-a-avut-cea-mai-mare-vizibilitate-pe-8008_1077396.html

Pe 12 portaluri monitorizate în campania electorală pentru alegerile prezidențiale 2020, Igor Dodon, candidatul independent susținut de Partidul Socialiștilor, a avut cea mai mare vizibilitate și cele mai multe apariții în context pozitiv. Candidata Partidului Acțiune și Solidaritate, Maia Sandu, a continuat să fie prezentată cel mai des în contexte negative, contexte care mai degrabă au defavorizat-o. Concluzia se regăsește în al cincilea raport de monitorizare a presei online în campania electorală pentru alegerile prezidențiale 2020, realizat în perioada 25 – 31 octombrie, prezentat de Asociația Presei Independente (API), în cadrul Coaliției pentru Alegeri Libere și Corecte.

Într-o conferință de presă la IPN, directorul executiv API, Petru Macovei, a menționat că cele 12 portaluri online au publicat, în total, 962 de materiale, care vizează direct sau indirect campania prezidențială și candidații, cam 95% au fost știri. 4% din materiale au fost comentarii, editoriale și alte materiale de opinie. Au mai fost interviuri, vox populi sau dezbateri.

Portalul Noi.md a publicat cel mai mare număr de materiale media cu caracter politic și electoral. Cele mai puține a publicat Gagauzinfo.md. În perioada monitorizată a crescut simțitor numărul produselor jurnalistice însoțite de imagini video și audio. Portalurile monitorizate au scris despre politică, procesul electoral și teme despre economie, probleme sociale, APL, relații externe etc. Patru redacții au fost mai active în reflectarea procesului electoral propriu-zis, lucru salutabil. Este vorba despre Newsmaker.md, Unimedia.md, Sputnik.md și Gagauzinfo.

Toți cei șase candidați și cele două candidate au apărut în materialele monitorizate în calitate de protagoniști sau protagoniste. Igor Dodon, candidatul independent susținut de PSRM, a fost protagonistul celor mai multe materiale, urmat de Maia Sandu, candidata PAS, de aproape două ori mai puțin. A urmat Renato Usatîi, Andrei Năstase, Dorin Chirtoacă, Octavian Țîcu și Tudor Deliu. Igor Dodon a apărut de aproape cinci ori mai des în calitate de protagonist față de Tudor Deliu.

Agora.md a asigurat cel mai echitabil raport în ceea ce privește prezentarea cantitativă a celor șase candidați și două candidate. Igor Dodon a apărut cel mai des ca sursă de informație, în raport cu Violeta Ivanov cel mai puțin.  Iar Tudor Deliu niciodată. Newsmaker.md s-a remarcat prin cea mai echilibrată prezentare a surselor din perspectiva de gen, chiar dacă nici acolo nu a fost perfect. Timpul.md nu a citat nicio femeie în calitate de sursă.

Potrivit lui Petru Macovei, ziua de 1 noiembrie va intra în următorul raport de monitorizare, care va fi prezentat miercurea viitoare. Potrivit lui, portalurile monitorizate au abordat ziua alegerilor selectiv. A existat un număr de materiale extrem de mare care a vizat campania electorală și acest lucru este unul bun. Populația a fost informată despre declarațiile candidaților, observatorilor etc. Unele portaluri au prezentat doar candidatul preferat. În special este vorba despre portalurile afiliate editorial Partidului Socialiștilor, care au prezentat preponderent din perspectiva exercitării votului de către exponenții acestui partid, președinta Parlamentului sau premierul, și mai puțin au fost reflectați alți candidați. Incidentul produs pe podul de la Varnița a fost mediatizat fără exprimarea opiniei oamenilor care au blocat podul și al deputatului în Parlament prezent acolo, acuzându-i pe aceștia că vor să-i oprească pe cetățenii din stânga Nistrului de a vota, ceea ce este o opinie părtinitoare.